صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت...

صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت...

صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره

صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره

خرده‌فروشی نمرده است. شاید فقط کمی روند کسل‌کننده‌ای داشته باشد! بخشی از آنچه به این صنعت شور و حال و حس زندگی بدهد، معماری از  یک‌سو و چگونگی استفاده از تمام فضای موجود تجاری از سوی دیگر است. از سویی، عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری می‌تواند گسترده و متنوع باشد. از ابتدای شکل‌گیری مراکز خرید به صورت مغازه، همواره دو عنصر خرید و تفریح به‌طور همزمان مورد توجه صاحبان آن بوده است. اهمیت ارائه امکانات سرگرمی و خدمات تفریحی در جذب مشتری به هیچ‌وجه قابل کتمان نیست. این موضوع از یک‌سو بر صاحبان برندها و از سوی دیگر بر مشتریان تاثیر می‌گذارد. مجموعه غذایی و رستوران امروزه تبدیل به نوعی تفریح و لذت شده است. خانواده‌ها برای گذراندن زمان، گاهی اوقات ترجیح می‌دهند خارج از منزل اقدام به صرف غذا کنند. یکی از عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری این است که همراه خرید، امکان صرف اغذیه‌ای خاطره‌انگیز در فودکورت به مراجعان هدیه داده می‌شود. در بخش سرگرمی با توجه به مساحت اختصاصی، امکان نصب دستگاه‌ها و بازی‌های مختلف برای کودکان و حتی بزرگسالان وجود دارد. اگر همراه خود کودک داشته باشید، خانواده با خیال راحت کودک را در محیط امنی می‌گذارد که مخصوص بازی کودکان طراحی شده و خود یکی از عوامل جذب است.

پیش به سوی سینما

امروزه رفتن به سینما در زندگی روزمره مردم تبدیل به نوعی تفریح شده است. طبق تحقیقات در مراکز تجاری دارای سینما، حدود ۱۰ درصد از افرادی که برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند در ادامه جهت خرید وارد طبقات تجاری مجتمع می‌شوند. البته تامین پارکینگ و تسهیل ورود و خروج و قشری که سینما جذب می‌کند هم باید مورد توجه قرار گیرد.

همیشه با ورزش

باشگاه ورزشی، مجموعه استخر و اسپا، اسکواش، سالن ورزشی چندمنظوره و امثال آنها امکاناتی هستند که ضمن جذب اقشار مختلف به خصوص جوانان، موجب ارتقای تعداد بازدیدکنندگان دائمی مراکز خرید می‌شوند.

جایی برای تفریح

بعضی از فعالیت‌ها بیشتر تفریح هستند تا ورزش. نمونه‌هایی مانند بولینگ، بیلیارد و فوتبال‌دستی در برخی از مراکز باعث جذب تعداد زیادی مراجعه‌کننده می‌شوند. زمانی که تفریح با خرید در کنار هم قرار گیرند، موفقیت یک مجتمع تجاری حتمی است. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری وجود فضاهایی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌هاست. مجتمع‌های تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کاربری‌های شهری در کنار توسعه اقتصاد شهری، نقش مهمی در تولید فضاهای جدید شهری ایفا می‌کنند. امروزه ایجاد مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در شهرها، راهکار مناسبی برای تولید هسته‌های جدید شهری محسوب می‌شوند. در برنامه‌ریزی برای ایجاد مجتمع‌های تجاری جدید توجه همزمان به مولفه‌های دسترسی مناسب، طراحی فضاهای فراغت و گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است. مولفه‌هایی مانند فرم مناسب و انعطاف پذیری، کاربری‌های مختلط، سرزندگی، تناسب بصری و حس تعلق، نفوذپذیری، ایمنی، امنیت و زمان‌بندی نقش مهمی در موفقیت یک مال و مرکزخرید دارند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از بازدیدکنندگان نگاه مثبتی به مطلوبیت مراکز تجاری داشته و مال‌ها را در پویایی فضاهای شهری مناطق همجوار تاثیرگذار می‌دانند؛ چنانچه مکان‌یابی کاربری‌های مختلف تجاری، گردشگری، تفریحی و مسکونی در اراضی همجوار مجتمع‌ها هم این موضوع را تایید می‌کند.

نقش صنعت غذا و نوشیدنی

اخیرا طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، دو هزار شرکت‌‌ غذایی برتر در جهان از نظر شاخص‌هایی مثل درآمد، سود، دارایی و ارزش کالاهای تولیدی‌شان در بازار آزاد موردبررسی قرار گرفتند و سه شرکت نستله، پپسی و آن‌هایزر بوش به‌عنوان سه شرکت برتر غذایی و نوشیدنی در جهان معرفی شدند. سود نستله در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲/۹۰ میلیارد دلار گزارش شد. در سال ۲۰۱۸ درآمد این شرکت بالغ‌بر ۹/۷۸ میلیارد دلار بود. رشد این برند در سال‌های اخیر متاثر از تجارت نوشیدنی‌هایی نظیر «نسکافه» و «اسپرسو» بوده که ۶۸ درصد از مجموع درآمد‌های این شرکت از محل فروش این دو محصول حاصل می‌شود. این غول صنعت نوشیدنی و غذا طی سال‌های اخیر تمرکز خود را بر بهبود کیفیت غذایی و بهداشتی مشتریان خود قرار داده است. در این زمینه بخش سلامت شرکت نستله به‌تازگی با یک موسسه درمانی وارد همکاری ۱۴۵ میلیون دلاری شده است تا روش‌های جدیدی را برای کاهش آلرژی برخی افراد به غذا ایجاد کند. این نمونه به تنهایی نشان می‌دهد صنعت غذا و نوشیدنی تا چه اندازه در صنعت خرده‌فروشی تاثیر دارد.

منبع: RETAIL ME MAGAZINE

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات