۶ طرح منتخب مسابقه شناسایی هسته‌های فناور حمایت می‌شوند

۶ طرح منتخب مسابقه شناسایی هسته‌های فناور حمایت می‌شوند

پس از یک مرحله غربال اولیه، مرحله داوری حضوری مسابقه شناسایی هسته‌های فناور در حوزه مواد مهندسی و ساخت توسط ستاد توسعه فناوری­های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، در تاریخ ۲۳ و ۲۴ آذر ماه برگزار شد.

۲۷ طرح نهایی

در فرایند دو روزه ارائه طرح‌ها، ۲۷ طرح راه یافته به مرحله دوم در حضور داورانی از دانشگاه­ها، صندوق­های پژوهش فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، نمایندگان بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و کارشناسان ستاد توسعه فناوری­های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت مورد بررسی قرار گرفت.

۶ حوزه علمی

حوزه‌های که در آن محققین و پژوهشگران راه یافته به مرحله دوم، طرح‌های خود را در آن ارائه کردند، شامل شش حوزه: «بازیافت و آلیاژسازی»، «سرامیک و کامپوزیت»، «جوشکاری و ساخت»، «پلیمر»، «مهندسی سطح» و «چاپ سه بعدی» بود.

این مسابقه با هدف رصد و شناسایی ظرفیت تیم­های تحقیقاتی مستعد و طرح­های نوآورانه در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی کشور به منظور شکل­گیری هسته­های فناور و شرکت­های دانش­بنیان نوپای دانشگاهی در حوزه مواد مهندسی و ساخت و حمایت از آنها در راستای تجاری­سازی برگزار شد.

بر این اساس، داوری‌ها نیز با رویکرد سنجش برتری و توانمندی تیم و طرح ارائه شده در راستای تجاری سازی صورت گرفت و نظرات و امتیازات داوران حاضر در جلسه از طریق فرم­های ارزیابی اخذ شد.

سپس نتایج داوری‌ها و امتیازات ارائه شده توسط کار گروه تخصصی ستاد مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت.

۶ طرح منتخب

ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعلام کرد، بر اساس معیارهای ستاد در راستای تجاری سازی و با توجه به نتایج داوری‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، ۶ طرح به عنوان طرح‌های که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند، انتخاب شدند.

بر اساس نتایج داروی یک طرح حائز امتیاز بالای ۶۵ (حداکثر امتیاز)، شد و به عنوان رتبه اول انتخاب شد. دو طرح نیز توانستند امتیاز بالای ۶۰ را کسب کنند و مشترکاً در رتبه دوم قرار گیرند. همچنین سه طرح نیز موفق به کسب امتیاز بالای ۵۵ شدند و در جایگاه سوم قرار گرفتند.

اعطای گرنت

به تیم‌های برگزیده گرنت حمایتی از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت تعلق می‌گیرد. این گرنت حمایتی به منظور تجاری سازی و در ازای تولید محصول مشخص به صاحبان طرح‌ها اعطاء خواهد شد. طرح‌های انتخاب شده دو برابر تعدادی است که قرار بود به عنوان رتبه اول تا سوم مورد حمایت قرار گیرند.

همچنین به منظور ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت تیم‌هایی که طرحشان از پتانسیل تجاری‌سازی برخوردار بود اما موفق به اخذ امتیاز لازم در مسابقه نشدند، این تیم‌ها می‌توانند از سایر حمایت‌های ستاد برخوردار شوند.

تیم‌های نوآور که در مرحله نهایی انتخاب نشدند در صورتی که طرح‌های کسب و کار خود را بهینه و ارتقاء بخشند، می‌توانند در زیر چتر حمایتی شتاب دهنده‌های همکار با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرند.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط :

معاونت علمی از طرح‌های بومی تولید "ورق‌های PVC " حمایت مالی می‌کند

طرح‌های نوپا در حوزه لیزر حمایت می‌شوند

۶۰ طرح فناورانه حوزه لیزر و فوتونیک حمایت می‌شود

مدیرگروه پیشران" نوروفوتونیک" دانشگاه شهید بهشتی : برای تصویر برداری نوری از مغز، ساخت تجهیزات پیشرفته توسعه می یابد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات