تولید انبوه جلبک‌های دریایی ممکن شد

تولید انبوه جلبک‌های دریایی ممکن شد

ایران هم با وجود دارا بودن ظرفیت بزرگ در زمینه تولید جلبک به عنوان یکی از کشورهای مصرف‌کننده این ماده چند کاره، سال‌هاست که به طور میانگین ده‌ها تن از این ماده را وارد کشور می‌کند و به مصرف می‌رساند.

در جنوب کشور و در کنار سواحل خلیج فارس یک شرکت دانش‌بنیان توانسته با دانش و فناوری بومی به تولید چند محصول از جلبک‌های دریایی دست پیدا کند.

جلوه سهرابی‌پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «زیست دریا پروران آناهیتا » درباره فعالیت این شرکت گفت: این شرکت اولین تولید کننده جلبک‌های دریایی با بهره‌گیری از تکنیک‌های کشاورزی در دریا (Mariculture) است.

وی ادامه داد: جلبک‌های قرمز در اواخر پاییز و اوایل زمستان و جلبک‌های قهوه‌ای در تمام فصل‌ها دارای پراکندگی هستند و تعداد گونه‌های مربوط به گروه‌های مختلف جلبک‌های دریایی در جزیره هنگام نشان می‌دهد که در خلیج فارس و دریای عمان جلبک‌های قرمز بیشترین تنوع گونه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

این فعال فناور افزود: رشد جلبک‌های قرمز غالباً در بخش تحتانی منطقه جزر و مدی مشاهده می‌شود و جلبک‌های قهوه‌ای در بخش‌های میانی و تحتانی ساحل جزر و مدی رویش دارند.

سهرابی‌پور درباره یکی از محصولات تولید شده این شرکت به نام «آگار» گفت:آگار ترکیب اصلی محیط‌های کشت میکروبیولوژی است و موارد گسترده‌ای در آزمایشگاه‌های پژوهشی و تشخیصی دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «زیست دریا پروران آناهیتا » ادامه داد: آگار یک محصول ژلاتین مانند است که در درجه اول از جلبک‌های قرمز Gelidium و Gracilaria ساخته شده است. این ماده مشتق شده از پلی ساکارید آگارز است، پلی ساکارید آگارز ماده‌ای است که باعث استحکام دیواره سلولی انواع خاصی از جلبک‌های می‌شود؛ برای آزادسازی آگار کافیست جلبک جوشانده شود.از «آگار» به عنوان یک سوبسترا یا پیش ماده به شکل جامد در تهیه محیط کشت کاربرد دارد.

وی همچنین از کاربرد محصول آگار گفت: از آگار برای تهیه محیط کشت استفاده می‌شود.در این محیط علاوه بر آگار مواد مغذی دیگری هم وجود دارد که به رشد باکتری و قارچ کمک می‌کنند. باکتری‌ها و قارچ‌ها را می‌توان پس از رشد، در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

به گفته سهرابی‌پور، «محصولات خام جلبکی» که به عنوان غذای دام و فرآورده‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین «کود مایع و جامد» به عنوان کود گلدان و مزارع کشاورزی استفاده می‌شود در این شرکت تولید و عرضه می‌شود.

این فعال فناور درباره واردات محصولات مشابه به کشور گفت: با تمام محدودیت‌ها و مشکلات ارزی که سال گذشته وجود داشت، حدود ۲۵ میلیون دلار آگار به کشور وارد شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «زیست دریا پروران آناهیتا » درباره میزان اشتغال‌زایی صورت گرفته گفت: در این شرکت به صورت مستقیم برای ۴ نفر کارشناس و کارشناس ارشد شغل ایجاد شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

اخبار مرتبط


* صنعت تولید جلبک در کشور توسعه‌ می یابد

* نقشه راه عملیاتی توسعه فناوری جلبک تدوین شد

* کمیته جلبک ستاد توسعه زیست‌فناوری تشکیل شد

* توسعه صنعت جلبک در ایران بازار ۵۰۰میلیون دلاری ایجاد می‌کند

* دانش فنی کشت انبوه چندین نوع ریز جلبک بومی شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات