نقش صنعت ساختمان در رونق تولید ملی

نقش صنعت ساختمان در رونق تولید ملی

نقش صنعت ساختمان در رونق تولید ملی

نقش صنعت ساختمان در رونق تولید ملی

شرکت ساختمانی بانک ملت یکی از شرکت‌های باسابقه در حوزه ساخت و ساز است. شرکتی که ابتدای کار خود را با تامین نیازهای اختصاصی بانک ملت آغاز کرد و رفته‌رفته وارد بحث ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری شاخصی در راستای سیاست‌های اقتصاد روز کشور شد که در حال حاضر به بهره‌برداری هم رسیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با حوزه‌های فعالیتی شرکت ساختمانی بانک ملت، با مدیرعامل این شرکت به گفت‌و‌گو نشستیم که شرح کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان ارائه فرمایید.

حسین اجاقی هستم، متولد سال ۵۵ در تهران. کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارم که اولین سابقه حضور من در صنعت ساختمان نیز به همان دوران برمی‌گردد. دوره فوق لیسانس را در حوزه سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی گذراندم که به فعالیت‌های حوزه شهری شهرداری برمی‌گشت و با فعالیت‌های مالی و ساختمانی همراهی می‌کرد. در دوره دکتری مهندسی مالی را انتخاب کردم چراکه نیاز به خلق ابزار جدیدی را در حوزه پروژه‌های ساختمانی احساس کردم. مدت دو سال است که در مجموعه شرکت ساختمانی بانک ملت مشغول به کار هستم.

لطفا توضیحاتی را پیرامون فعالیت‌های شرکت ساختمانی بانک ملت ارائه فرمایید.

شرکت ساختمانی بانک ملت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ساختمان است و از تیرماه ۱۳۶۷ فعالیت خود را با انجام پروژه‌های ماموریتی بانک ملت مثل ساخت شعب، سرپرستی‌ها و... آغاز کرده است. درواقع فعالیت‌های شرکت ساختمانی بانک ملت معطوف بر نیازهای بانک ملت در زمان‌های خاص بوده است.

شرکت ساختمانی بانک ملت طی سال‌های فعالیتش پروژه‌های بسیاری را در سطح کشور به سرانجام رسانده است.

شرکت ساختمانی بانک ملت ساخت کدام پروژه‌ها و مال‌ها را در کارنامه دارد؟

پروژه‌هایی که توسط شرکت ساختمانی بانک ملت انجام شده است به دو دسته تقسیم می‌شوند. بدین صورت که پروژه‌هایی انجام شده قبل از سال ۹۰ مثل بازسازی شعبه بانک ملت تهران، ساختمان اداری قائم‌مقام بانک ملت و پروژه ساختمان چاپ و... از جمله پروژه‌های گذشته این شرکت و به‌عنوان پروژه‌های کوچک به شمار می‌روند. مابقی در دسته دوم و پروژه‌های سال ۹۰ به بعد قرار می‌گیرند. همانند ابرپروژه‌هایی مثل برج جام شریعتی به‌عنوان یک پروژه شاخص از هر لحاظ، پروژه الهیه، معین‌مال، لتمال، پروژه دریان نو و... که به نوعی می‌توانند به پروژه‌های سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری بانک ملت معطوف شوند که در حال حاضر همه این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و واگذار شده‌اند.

پروژه لتمال که تا پایان سال ۹۹ به پایان خواهد رسید نیز تا به حال حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است که به زودی به اتمام می‌رسد.

شرکت ساختمانی بانک ملت طی سال ۹۸ چه پروژه‌هایی را در دست دارد؟

همان طور که مستحضر هستید مسائل اقتصادی که در حوزه ساختمان از مسائل اقتصادی کلان کشور متاثر شده و وجود دارد، اجازه تعریف پروژه‌های جدید و همینطور توسعه آنچنانی در فعالیت‌ها را از مجموعه‌هایی همچون بانک ملت سلب می‌کند. اما ما در سال ۹۸ شروع به حضور در مناقصات و پروژه‌های مربوط به ارگان‌های دیگر کردیم و در واقع بازتعریف شرکت ساختمانی بانک ملت را در دستور کار داشتیم.

ما استراتژی شرکت ساختمانی بانک ملت را بر این اساس نهادیم تا بتوانیم به صورت رقابتی و توان تجربی، تخصصی و علمی به بازارهای جدیدتر نیز ورود کنیم.

در حال حاضر در تعدادی پروژه با شهرداری تهران در حال همکاری هستیم. تعدادی پروژه را نیز در قالب پیمانکار پروژه‌های ساختمانی در حوزه شهری در دست داریم. همچنین با شرکت بهره‌برداری مترو و مجموعه پردیس نیز مذاکراتی را صورت داده‌ایم. البته در کنار پروژه‌هایی که به بانک ملت نیز مربوط می‌شود.

ما در سال ۹۸ در تلاش هستیم تا فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم و تعریف کلینیک ساختمانی (یا سوپرمارکت ساختمانی) را در شرکت ساختمانی بانک ملت ایجاد خواهیم کرد. شرکت ساختمانی بانک ملت تهیه بیزینس‌پلن ابتدای پروژه را در دستور کار خود قرار داده است.

لطفا بفرمایید که معضل پروژه‌های بزرگ و مال‌های ساخته شده در کشور چیست؟

یکی از معضلاتی که بر سر راه پروژه‌های بزرگ و مال‌ها در تهران وجود دارد عدم داشتن داکیومنت‌سازی‌های قوی برای دریافت استانداردهای آتش‌نشانی، آسانسور و پایان کار است. ما نیز در مسیر ارائه خدمات می‌خواهیم با استفاده از یک زنجیره تامین قوی این بخش از مشکلات انتهایی پروژه را رفع کنیم. همچنین در بحث کلینیک ساختمانی موضوع بهره‌برداری از ساختمان‌های مختلف را به‌عنوان یک نکته تاثیرگذار در عمر ساختمان خدمت‌رسانی داشته باشیم.

از دیدگاه شما صنعت ساختمان در ایران چه جایگاهی دارد؟

صنعت ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است و پس از نفت یکی از صنایع فرصت‌آفرین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی به شمار می‌رود. با توجه به ارتباط تنگاتنگ ساخت و ساز با بخش‌های بالادست و پایین‌دست خود مانند فلزات اساسی، خدمات املاک و مستغلات می‌توان به اهمیت جایگاه این صنعت در کشور پی برد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رشد ارزش افزوده، تخصیص بودجه عمرانی و حضور موثر بخش خصوصی در صنعت ساختمان، می‌تواند بر روند چرخه اقتصادی کشور تاثیر داشته باشد. امروز در کشورهای در حال توسعه بیش از ۳۵ درصد فرصت‌های شغلی به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه صنعت ساختمان است. به اعتقاد من صنعت ساختمان می‌تواند نقش بسزایی را در رونق تولید ملی ایفا کند.

لطفا پیرامون روند شکل‌گیری و تحولات فضاهای تجاری در ایران توضیحاتی ارائه دهید.

صنعت ساختمان طی چندین سال اخیر در مسیر تغییر و تحولات قرار گرفته است و شاید ورود فلزات و آهن‌آلات و مصالح جدید و... را بتوان نقطه عطفی در روند ساخت ساختمان‌ها و مسکن نسبت به ایران قدیم دانست. از طرفی اقداماتی همچون تخریب برج و باروهای قدیمی، تعریض و اصلاح شبکه گذرگاهی، تحول مفهوم خیابان با کارکردهای تفریحی و فراغتی، ورود درشکه و خودرو و... برای جامعه سنتی آن روز تجربه‌ای مدرن به شمار می‌آمد که نویدبخش روایتی از زندگی به شکلی متفاوت بوده است. در نتیجه این تغییرات شاهد تحولات بزرگی در فضاهای شهری خصوصا در فضاهای عمومی مثل بازار و پدیدآمدن مال‌ها برای رفع نیازهای گوناگون مردم بودیم. در حال حاضر مال‌ها در کنار تامین نیاز مردم برای خرید نیازهای تفریحی را نیز برطرف می‌کنند که البته نیازمند مطالعات عمیق در تاثیرات مال‌ها در مجموعه رفتارهای انسان‌های شهرنشین هم هست. کما اینکه فرهنگ، علت و نحوه حضور خانواده‌ها در مال‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی نکات مثبت و منفی راه‌اندازی مال‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم یک شهر انسانی را شکل دهیم.

به‌عنوان آخرین سوال بفرمایید با توجه به افزایش قیمت دلار آیا تصور می‌کنید ساخت مراکز تجاری همچنان توجیه اقتصادی داشته باشد؟

نکته قابل توجه این است که افزایش نرخ دلار قطعا اثرات منفی خود را بر صنعت ساختمان اعمال خواهد کرد و به نوعی قدرت خرید مردم را کاهش داده است. در این صورت شاید بتوان گفت فعالیت در این حوزه توجیه اقتصادی ندارد. اما از طرفی سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان تنها زمانی می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود که تزریق سرمایه و تولید مسکن به صورت هدفمند باشد و در نهایت موجب مصرف مسکن شود، زیرا در صورتی که سرمایه‌های وارد شده به بخش ساختمان هدایت نشود قیمت نهایی مسکن افزایش خواهد یافت و مصرف‌کنندگان واقعی را ناتوان‌تر می‌کند.

همچنین اگرچه رشد اقتصادی سال ۹۸ در بهترین حالت منفی ۵/۴ درصد و در بدترین حالت منفی ۵/۵ درصد تخمین زده شده است، پیش‌بینی می‌شود صنعت ساختمان وضعیت وخیم‌تری داشته باشد و رشد اقتصادی این بخش بین منفی ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد. با این وجود پیش‌نشانه‌های رونق اقتصادی واقعی و مبتنی بر نیاز مردم مشاهده می‌شود و وضعیت فعلی نیز حاکی از یک دوره پایدار رشد اقتصادی به ویژه در صنعت ساختمان است. اما رونق تولید و بهبود شرایط مسکن نیازمند حمایت از سوی ارگان‌های دولتی است.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات