آیین افتتاح نمایشگاه پنجمین دوره از جایزه فیروزه

آیین افتتاح نمایشگاه پنجمین دوره از جایزه فیروزه

نشست خبری پنجمین دوره جایزه فیروزه روز سه شنبه بیست و چهارم دی ماه با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی و رییس شورای سیاستگذاری جایزه فیروزه، علی فریدونی مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت های فرهنگی و دبیر جایزه فیروزه در فرهنگستان هنر برگزار شد. در این نشست، محسن جوادی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان عرصه فرهنگ، گفت: حمایت از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای فرهنگی کشور، منجر به استقرار و حرکت آنها در مسیر درست اجتماعی می‌شود. وی با اشاره به اینکه اعطای جوایزی همچون جایزه فیروزه قادر است برای تولید کالاهای فرهنگی ایجاد تقاضا کند، افزود: با تداوم این روند، چرخه مناسبی برای گسترده ساختن محصولات فرهنگی خلق می‌شود و در پرتو ایجاد شبکه‌ای از این چرخه به عنوان شبکه پشتیبان، گفتمان‌سازی مناسبی نیز در این عرصه شکل بگیرد. جوادی با بیان اینکه جایزه فیروزه در پنجمین دوره برگزاری خود مولفه‌های کلیدی خود را پیدا کرده است، تصریح کرد: از این پس در شبکه علمی تولید، عرضه و مصرف کالاهای فرهنگی کشور، می‌توانیم به عرصه بین‌الملل نیز بیاندیشیم. رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فیروزه با بیان اینکه در دوره پنجم، توجه جایزه فیروزه بیش از پیش به استان‌ها معطوف شده است، گفت: در دوره پنجم، استان‌ها بیش از ادوار گذشته در کانون توجه جایزه فیروزه قرار خواهند شد؛ ازاین‌رو امیدواریم طی سال‌های آینده بتوانیم جایزه فیروزه را در خود استان‌ها برگزار کنیم؛ چراکه اکنون ظرفیت استان‌های ما به حدی است که هریک از آنها به تنهایی ظرفیت ایجاد بازار منطقه‌ای را در خود دارند. جوادی با اشاره به ظرفیت اقتصادی بالای کالاهای فرهنگی اظهار داشت: تاکنون آن‌طور که باید از این ظرفیت‌ها برخوردار نشده‌ایم؛ این در حالی است که محصولات فرهنگی در کنار ظرفیت بالای اشتغال‌زایی، ظرفیت‌های دیگری را نیز فراهم  می‌کنند؛ به همین دلیل، هدف اصلی برگزاری جایزه فیروه این است که با فروش بیشتر کالاهای فرهنگی، به ارتقای فرهنگ مصرف و افزایش سطح تقاضا در این حوزه برسیم.

در بخش دیگری از این نشست، علی فریدونی با اشاره به اینکه یکی از اقتضائات اساسی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی شبکه‌سازی است، گفت: یکی از اثرات برگزاری جایزه فیروزه ساماندهی و تشکل‌یابی صنوف است که این امر از جمله گام‌های اولیه ما محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیازمند بازتعریف تولید و مصرف کالاهاییم، افزود: پتانسیل صنعتی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است و جایزه فیروزه امکان گام برداشتن در راستای مدرن‌سازی آن دسته از کالاهایی که ریشه فرهنگی و بومی دارند را فراهم می‌کند. دبیر جایزه فیروزه با اشاره به ارزیابی‌ها جهت برگزاری ادوار مختلف جایزه فیروزه، اضافه کرد: دوره نخست برگزاری جایزه فیروزه، به مثابه اعلام هویت این جایزه و موجودیت آن بود؛ دوره دوم به ایجاد تمایل برای تولید و توزیع کالاهای فرهنگی اختصاص داشت و دوره سوم نیز صرف ایجاد علاقه‌مندی در میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان عرصه کالاهای فرهنگی شد. وی ادامه داد: دوره چهارم جایزه فیروزه با گستردگی مضاعف و حضور بیشتر شرکت‌کنندگان همراه بود و در دوره پنجم نیز، ایجاد رقابتی سازنده را میان تولیدکنندگان برای عرضه کالاهای متنوع فرهنگی شاهدیم. فریدونی با بیان اینکه جایزه فیروزه زمینه علاقه‌مندی بیشتر به بازار محصولات فرهنگی و امکان خلق تعاملات گسترده‌تر در این حوزه را به وجود می‌آورد،گفت: امیدواریم که شرایط کنونی  به ایجاد اتحادیه‌های تولید و مصرف کالاهای فرهنگی منجر شود و در ادامه نیز امکان گسترده‌سازی تعاملات به‌ویژه در میان دستگاه‌های فرهنگی کشور را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه به منظور گسترده ساختن ابعاد جایزه فیروزه در بخش جنبی، نمایش کالاهای فرهنگی متعلق به سه استان گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفت، افزود: این بخش، با رویکرد معرفی بهتر استان‌ها و اقوام و آئین‌های فرهنگی به جایزه فیروزه اضافه شد و هدف اصلی آن تمرکززدایی در حوزه فعالیت‌های مربوط به اقتصاد فرهنگ بود. فریدونی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته، بخشی برای فروش کالاهای فرهنگی در مقطع برگزاری جشنواره وجود داشت اما با توجه به مطالبه صنوف که خواستار وجود آرامش و فضایی تخصصی‌تر بودند، بخش فروش را از دوره پنجم جایزه فیروزه حذف کردیم. وی درباره آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره نیز گفت: در بخش اسباب‌بازی ۴۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی، ۱۵۰ اثر به این دوره از جایزه فیروزه راه یافتند؛ همچنین ۲۰۰ عروسک و ۴۰۰ اثر در بخش نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی نیز به مرحله داوری نهایی رسید. فریدونی خاطرنشان کرد: در بخش هدایای فرهنگی نیز تعداد یک هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که آثار منتخب آنها در نمایشگاه به نمایش درآمده است؛ همچنین در بخش استارتاپ‌های فرهنگی نیز ۸۰ مورد جدید ثبت شد که در نهایت در این بخش، ۴۰ اثر به صورت حضوری به رقابت خواهند پرداخت. در پایان این نشست، نمایشگاه آثار پنجمین دوره از جایزه فیروزه در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان نیز در راستای معرفی هرچه بهتر محصولات و کالاهای فرهنگی استان، در این نمایشگاه حضور یافته است. نمایشگاه جایزه فیروزه از ۲۴ تا ۲۹ دی‌ماه سال جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در فرهنگستان هنر برپا خواهد بود.

بازدید مهندس جوادی،معاون امور فرهنگی و رییس شورای سیاستگذاری جایزه فیروزه از غرفه محصولات فرهنگی سیستان و بلوچستان

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

    پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

    پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان یک پارک علم و فناوری در شهر زاهدان می باشد

      نظرات