نقشه‌های هوانوردی بومی رونمایی شد

نقشه‌های هوانوردی بومی رونمایی شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش از نقشه‌های هوانوردی بومی (INFLIGHT AIP) که با همکاری نهاجا در داخل کشور طراحی و ساخته شده است رونمایی شد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و سانحه هواپیمای اوکراینی، با بیان این‌که فصل تازه‌ای در صنعت هوانوردی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده است، اظهار کرد: فصل جد یدی برای شرکت های دانش‌بنیان در صنعت هوانوردی کشور گشوده شده است و این شرکت‌ها اکنون در تامین مهم‌ترین نیازهای صنعت هوایی کشور فعال هستند. خوشبختانه با حمایت و هدایت سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، توانمندی این کسب و کارها به صنعت هوایی کور راه یافت و بر اساس تفاهم‌نامه‌های همکاری با این نهادها، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تجاری صنعت هوایی پررنگ‌تر خواهد شد.

ستاری با اشاره به ورود کسب و کارهای دانش بنیان به بخش‌ها گوناگون صنعت هوایی گفت: در حوزه سخت افزاری هم پروژه های خوبی با شرکت فرودگاه های کشور داریم. ساخت رادارها از جمله بخش‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان کارهای ارزشمند و ماندگاری انجام داده‌اند. تولید سامانه های پیش‌بینی و تجهیزات پیشرفته هواشناسی باب دیگری از فعالیت این شرکت‌ها در همکاری با سازمان هواشناسی است.

وی با تاکید بر این‌که حمایت زیرساختی و قرار دادن بازارهای بالقوه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، راهکار توسعه پایدار به‌ویژه در صنعت هوانوردی است، افزود: بازار گسترده و خوبی که به روی شرکت های دانش بنیان باز است. تا چند سال اخیر، شرکت ها در حوزه تجاری ورود جدی نداشتند که خوشبختانه این مسیر هموار شد. پروژه نقشه‌های هوانوردی نیز در همین راستا است.

ستاری ادامه داد: اگر درهای بازار به روی شرکت های دانش بنیان گشوده شود، می‌توانند محصولات و خدمات نوآورانه شان را در اختیار توسعه صنعت هوایی قرار دهند و توسعه را برای این صنعت و صنایع وابسته به ارمغان بیاورند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی متخصص و دانش آموخته را سرمایه بسیار ارزنده صنعت هوایی کشور دانست و گفت: این سرمایه انسانی،از دوران دفاع مقدس تا کنون، در حوزه های گوناگون مانند مهندسی و ناوبری، تجربیات ارزنده اش را در خدمت پیشرفت صنعت هوایی قرار داده است.

ستاری ادامه داد: پروژه های متعدد بسیار خوبی داریم که در آینده و در حوزه سخت افزاری پیشرفت های بسیار خوبی اتفاق خواهد افتاد و امیدوارم ما نیز شایستگی داشته باشیم تا این ظرفیت خارق‌العاده را با پیشرفت اقتصاد کشور همراه کنیم.

سامانه‌ای با تکیه به دانش فنی بومی

نقشه‌های هوایی دیجیتال شامل نقشه‌های پروازی IFR و VFR جزو چارت‌های مورد نیاز صنعت هوایی کشور است که تا پیش از این انحصار آن در اختیار آمریکا و شرکت «جپسن» قرار داشت. با اعمال تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از دسترسی به این نقشه‌ها محروم شده بودند اما این نقشه‌ها به کمک شرکت‌های دانش بنیان و نیروی هوایی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بومی سازی شد.

۶ سورتی پرواز از تهران به کیش و بالعکس، با استفاده از این نقشه‌ها انجام شد و در نهایت مورد تایید سازمان‌ هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای دست‌اندرکار قرار گرفت.

« چارت هوایی دیجیتال» به عنوان یکی از عوامل تامین ایمنی، چارت‌ها و نشریات هوایی است و اکنون در داخل کشور بومی‌سازی شده است.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات