سهم بزرگ کسبوکارهای اینترنتمحور از آینده اقتصاد ایران
منشیپور معتقد است که براساس تجربه جهانی، سهم استارتاپها بهویژه کسبوکارهای حوزه خدمات آنلاین، از آینده اقتصاد ایران قابلتوجه خواهد بود. در گفتوگویی که با او داشتیم، از اهمیت دریافت این نشان، دلایل و چرایی اعطای آن به تپسی، نقش کسبوکارهای اینترنتمحور در آینده اقتصاد ایران و… صحبت کرد که در ادامه میخوانید. اینکه تپسی در همایش امسال و کسبوکارهای دیگری چون دیجیکالا، کافهبازار و آپارات در سالهای گذشته چنین نشانی دریافت میکنند، حاوی این پیام است که کسبوکارهای آنلاین نقش و سهم مهمی در اقتصاد امروز ایران دارند؛ یعنی طی چهار پنج سال گذشته کسبوکارهای آنلاین با رشدی که داشتهاند و ارزشهایی که خلق کردهاند، توجه کارآفرینان نسل اول و فعالان اقتصادی و بازرگانی را به خود جلب کردهاند. البته میزان اشتغالزایی هم اهمیت دارد و باید به اندازهای باشد که مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی برای طیف گستردهای از مردم، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرده باشند. این امر نشان میدهد که نسل آینده کارآفرینان ایران قطعا افراد بیشتری را از حوزه آنلاین به خودش خواهد دید. باید توجه کنیم که امروز، کشورهای بزرگ و قدرتمند، به علت اهمیت زیاد اقتصاد اینترنتمحور در سطح ملی برای این حوزه برنامهریزی میکنند و حتی کشوری مانند عربستان، ۴۵ میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری کرده است چون میدانند آینده متعلق به این شرکتهاست. از سوی دیگر، توجه به این نکته ضروری است که نظر به ضریب نفوذ بالای اینترنت و تلفن همراه هوشمند در ایران، ما فرصتها و مزیت رقابتی مهمی در این حوزه داریم که میتواند زمینه رشد سریعتر این بخش را در اقتصاد فراهم کند. تجربه سایر کشورها هم نشان میدهد که سهم کسبوکارهای آنلاین و اینترنتمحور و کسبوکارهای مبتنی بر تکنولوژی، در آینده اقتصاد بسیار زیاد خواهد بود. حتی در شرایطی که به نظر میرسد هر روز عرصه بر آنها تنگ میشود، باز هم میتوان امیدوار بود که کسبوکارهای آنلاین طی سالهای آینده بتوانند رشد قابلتوجهی داشته باشند؟ به نظرتان دریافت این نشان در حضور آنها، چقدر میتواند این باور را در آنها ایجاد کند که حوزه استارتاپی و کسبوکارهای آنلاین و فناور، حوزه مناسبی برای سرمایهگذاری است و تشویق بشوند که سرمایههای خود را به این بخش هم بیاورند؟ چون الان راههای ورود سرمایه خارجی بسته است. در صورتی که سرمایههای انباشتشده زیادی در ایران داریم که بخشهایی از آنها میتواند به اکوسیستم استارتاپی بیاید اما این اتفاق به صورت فراگیر رخ نداده است. اما تجربه دیگر کشورها نشان میدهد که سرمایهگذاری روی کسبوکارهای آنلاین، مشخصه بارز آینده فضای اقتصاد است. البته من انتظار ندارم که در شرایط کنونی، بازیگران بزرگ عرصه اقتصاد سنتی، بخش هنگفتی از سرمایهشان را به یکباره به حوزه آنلاین بیاورند، بلکه شیوه منطقی این است که تعدادی از آنها بخشهای کوچکی از سرمایه خود را جمع کرده و به اکوسیستم استارتاپی تزریق کنند.
متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه
نظرات