بازار بازی‌های شناختی رونق می‌گیرد

بازار بازی‌های شناختی رونق می‌گیرد

این چالش بک رویداد استارتاپی است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از آن حمایت می‌کند. رویکرد آن نیز معرفی و ارتقاء توانمندی‌های شناختی است. البته در نظر گرفتن مباحث مرتبط با عملکردهای اجرایی مغز و توجه بازی سازان به آن در این چالش در نظر گرفته شده است.

بنابراین باید «بازی» را همچون فرصتی برای پرورش کارکردهای اجرایی و تبدیل آن‌ها به مهارت‌های شناختی محسوب کنیم. زیرا بازی برای کودکان بیانگر زبان است و بازی کردن به نوعی گفتگوی آنها است. اما در این میان انتخاب بازی چالشی مهم است.

از سویی بازار حوزه‌ ارزیابی و ارتقاء توانمندی‌های شناختی یکی از بخش‌های بازار فناوری با رشد بالا به شمار می‌رود. فروش این حوزه از حدود ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ ، به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید . بازی‌های شناختی رایانه‌ای شامل بازی‌هایی می‌شود که باعث ارتقاء مهارت‌های شناختی افراد می‌شود. امروزه بازی‌ها علاوه بر جنبه‌ تفریحی به صورت هدفمند به سمت اهداف خاص از جمله آموزش سوق یافته‌اند.

این چالش با این هدف راه اندازی شده است و تیم‌ها در زمینه‌ طراحی بازی‌های دیجیتال و تکالیف و بازی‌های فیزیکی و قلم کاغذی با محوریت مغز و شناخت و اهداف آموزشی با یکدیگر در حال رقابت هستند. در حال حاضر داوری طرح‌های ارسالی آغاز شده است و تیم‌های برگزیده ۸ بهمن ماه معرفی می‌شوند. همچنین برگزیده‌ها از ۱۲ بهمن ماه سال جاری وارد دوره بیش شتابدهی می‌شوند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

*بیماری‌ها با کمک بازی‌های شناختی درمان می‌شوند

*نقش بازی‌های شناختی کامپیوتری در بهبود عملکرد مغز چیست

* ایران هم‌گام با دانش جهانی در توسعه علوم شناختی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات