سی و ششمین شماره ماهنامه «دانش‌بنیان» منتشر شد

سی و ششمین شماره ماهنامه «دانش‌بنیان» منتشر شد

استارتاپ‌ها، نفوذشان در زندگی و اشتغالزایی آنها موضوعی است که بر سر زبان‌ها افتاده است. آن هم به واسطه زیست بومی که در کشور شکل گرفته است و با سرعت در حال پیش روی است. در همین مدت زمان آنها با فعالیت خود نشان داده‌اند اگر چه تا به بلوغ رسیدن مسیر طولانی است اما امید بستن به آنها بیراه نیست. آنها با سرعتی که در پیش گرفته اند می‌توانند یکی از راهکارهای مهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور باشند. در این میان استارتاپ‌های حوزه خدمات آنلاین از گستردگی و جذابیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین این شماره از ماهنامه در پرونده‌ای ویژه این موضوع بررسی شده است.

اما یادداشت پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» در تازه‌ترین شماره این ماهنامه رنگ و بویی دیگر دارد. او در این یادداشت از سردار شهید قاسم سلیمانی گفته است. در بخشی از این یادداشت با عنوان «ترور نشان ترس عمیق دشمن از توانمندی ایرانی» نوشته است : «بالاخره، شبیخون خونفشان، جان عزیزترینان ما را به یغما برد . فرمانده نابغه ایرانی را ترور کردند . سپهبد حاج قاسم سلیمانی را. آن عزیز، از آ نجا که عارفی خداترس بود، از مرگ نمی‌هراسید، چنان که ابدیت را در وجودش به آغوش گرفته بود انگار. این گونه بود که خبر ترور ناجوانمردانه او، باورناکردنی می‌نمود. ناخواسته و آرام آرام، با پذیرش واقعیت صد چندان تلخ شهادت سپهبد شهید سلیمانی، به سا ل‌ها قبل پرتاب شدم. سال ۱۳۸۴

هدایت و حمایت

چند ماهی در پاییز و زمستان سال جاری اپیدمی ویروس آنفلوانزا در سراسر کشورخبرساز شد. در شرایطی که واکسن آنفلوانزا می‌تواند تا حد زیادی از خطرات مرگ و میر این بیماری بکاهد، هنوز درزمینه تولید واکسن این بیماری به خودکفایی نرسیده‌ایم . اما خبرهای خوشی برای این حوزه وجود دارد. یک شرکت دانش‌بنیان با تولید واکسن آنفلوانزا در داخل کشور تلاش دارد بخشی از نیاز کشور به این واکسن حیاتی را تامین کند .

گفت‌وگوی دانش‌بنیان با اسماعیل صابرفر رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان «بایرپُل فناور » مجری طرح کلان ملی تولید واکسن آنفلوانزا را در این شماره از دست ندهید .

اقتصاد ایران

چرا تعامل فناورانه با چین سودمند است؟ ملاقات با اژدها عنوان گزارشی است که در آن به پاسخ این سوال می‌رسید که در آن گزارش سفر هیات ایرانی به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به چین آمده است. همچنین گزارش‌هایی دیگری در این حوزه با عناوین «برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ چیست» و «نکاتی درباره جنگ تجاری امریکا با چین از زبان کارشناسان امریکایی نیز در این بخش آمده است.

استارتاپ‌ها

گفت‌وگو با کارآفرینان موفق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی‌، معرفی دستاوردها وصحبت از شکست و پیروزی‌ها از زبان خودشان، از ستون‌های ثابت ماهنامه دانش‌بنیان است. یکی از این استارتاپ‌ها در حوزه کمک به بیماران دیابتی گام برداشته است. که در این شماره از ماهنامه می‌توانید با اقداماتی که در این زمینه انجام شده است کامل آشنا شوید. همچنین آشنایی با محصولی جالب با عنوان «پانو» اتفاق دیگری است که با خواندن این شماره برای شما رخ می‌دهد. محصولی که جایگزینی برای دستگاه پوز سیار است.

کارآفرینی

فضای کار اشتراکی سابقه چندانی در زیست بوم نوآوری جهان ندارد، با این همه توانسته است به سرعت نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کند. این مسئله به ماهیت فضای کار اشتراکی و مزایایی که حاصل این ماهیت هستند، برمی‌گردد . در گزارشی با عنوان «فضاهای اشتراکی در جهان، ایران و مزایای آن» می‌توانید اطلاعات مفیدی از این حوزه به دست آورید. همچنین در این بخش دانش بنیان سی و ششم پای صحبت‌های حامد حافظ مدیر عامل مرکز نوآوری پارادایس هاب نشسته است.

ماهنامه دانش‌بنیان به رسم شماره‌های پیشین، در این شماره به معرفی کتاب «سیر زمان» نوشته کارلو روولی پرداخته است. همچنین «فکر کردن، بی درنگ و با درنگ» اثر کاهنمن و تورسکی است.

در تازه ترین شماره این ماهنامه در گزارشی به موضوع آمار مهاجرت و گزارش‌های بی پایه‌ای که در این حوزه منتشر می شود، پرداخته شده است و تصویر درستی به خواننده با اسناد به گزارش‌های معتبر داده می‌شود.

دراین شماره یادداشت ها، گزارش ها و اظهارنظرهای متنوعی در حوزه‌های مختلف همچون بلاک چین آورده شده است و مخاطبان می‌توانند علاوه بر استفاده از این مطالب، با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم ها، عکس ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند .

سی و ششمین ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی منتشر شده است .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات