گفتگو در باره توسعه همکاری ها و استقرار شتاب دهنده در حوزه علم اطلاعات با رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

گفتگو در باره توسعه همکاری ها و استقرار شتاب دهنده در حوزه علم اطلاعات با رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

در حاشیه هفتمین همایش مدیران فناوری اطلاعات دیداری با جناب آقای دکتر سیروس علیدوستی رییس محترم پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران انجام شد. دکتر یونس یونسیان کارشناس مسول شتاب دهنده شاهکار دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن معرفی شتاب دهنده شاهکار به عنوان نخستین شتاب دهنده دانشگاهی کشور در حوزه اقتصاد و کسب و کار پلتفرمی به اهمیت تفاهم نامه ها و همکاری مشترک بین نهادهای فناوری اطلاعات ایران و شتاب دهنده ها اشاره کرد. دکتر سیروس علیدوستی در این همایش وعده دادند که به امید خدا برنامه ها و نقشه راه کشور در مسیری قرار دارد که ارتباط شتاب دهنده ها و نهادها تقویت شود. 

سیاست اطلاعات علمی کشور از روزهای نخست در کانون پژوهش‌های ایرانداک بود و نخستین پیشنهاد در این زمینه در سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج نوشته شد. سیاست‌گذاری علم و فناوری در کشور به اطلاعاتی نیاز دارد که فراهم‌آوری بخشی از آن را ایرانداک در سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات ملی) انجام می‌دهد. ایرانداک بنیان‌گذار نخستین رصدخانه پژوهش و فناوری نیز هست و داشبوردهای گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران این حوزه می‌گذارد که برخی از آنها داشبورد طرح‌های پژوهشی، داشبورد پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، و داشبورد همانندجو هستند. افزون بر این، سامانه‌های منابع اطلاعات شاخص‌های پایش و ارزیابی علم، فناوری‌،‌ و نوآوری؛ جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان؛ و دانش ایران از سامانه‌های اطلاعاتی دیگر ایرانداک برای سیاست‌گذاران هستند. ایرانداک نماینده ایران در شبکه اطلاع‎رسانی آسیا و اقیانوسیه (اپین) نیز هست که از سوی برنامه اطلاعات برای همه یونسکو هدایت می‌شود.مأموریت پژوهشگاه مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه، مدیریت دانش، گسترش و اشاعه علوم و فناوری اطلاعات، و عمومی‌سازی کاربرد فناوری اطلاعات و اطلاعات علمی و فناورانه است که همگام با آخرین پیشرفت‌های علم و فناوری، در پاسخ به نیازهای ملی و منطقه‌ای، با خلاقیت و نوآوری، با کارایی و اثربخشی، نظام‌مند و ساختار‌یافته، و با اولویت‌بندی بر پایه منابع و نیازها انجام می‌شود.

 

    منبع خبر

    شاهکار

    شاهکار

    اکران سیستم کسب و کار پلتفرمی با رویکرد نوآوری باز در راستای تحقق جامعه نسل پنجم

      نظرات