الگویی ارزشمند برای حمایت از بانوان کارآفرین ایجاد شده است

الگویی ارزشمند برای حمایت از بانوان کارآفرین ایجاد شده است

شهریور ماه سال جاری بود که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری این مرکز را به عنوان نخستین مرکز نوآوری تخصصی بانوان در کشور افتتاح کرد. «مانا» مرکز ی برای افزایش تعامل و همکاری بانوان در فعالیت های کارآفرینی و استارتاپی است. زیست بومی برای رونق فعالیت های فناورانه و استارتاپی بانوان.

حمایت ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بانوان کارآفرین

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در این بازدید راه اندازی این مجموعه را اقدامی ارزشمند از سوی معاونت علمی و فناوری دانست و گفت: نگاه ویژه این مرکز به ایجاد تعادل بین فعالیت های اجتماعی و خانواده بانوان قابل تقدیر است. زیرا بسیاری از بانوان ما برای فعالیت های اجتماعی و خانه خود مجبور به انتخاب هستند. پس ایجاد این مرکز الگوی موفقی برای توسعه زیست بوم فناوری در حوزه بانوان محسوب می شود.

ابتکار ادامه داد: الگوسازی و استمرار فعالیت هایی همانند این مجموعه باید در دستور کار قرار گیرد. در این بازدید با تیم های خلاقی آشنا شدم که قطعا به زودی بازار خیلی خوبی خواهند داشت.

وی همچنین از حمایت معاونت زنان و خانواده برای توسعه فعالیت های این حوزه خبر داد و افزود: سایر دانشگاه ها نیز باید این الگو را دنبال کنند و حتی آن را بهبود بخشند.

نقش‌آفرینی و حضور موفق زنان در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری

همچنین در ادامه این بازدید زینب حمیدزاده مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور بانوان گفت: گزارش های داخلی و جهانی بر سهم مناسب بانوان ایرانی در دسترسى به آموزش و سلامت تاکید دارند، اما افزایش مشارکت زنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی نیز اهمیت بالایى دارد.

به گفته حمیدزاده "علیرغم نرخ بالاى دانش آموختگى زنان در داخل کشور، حضور آن ها در هیئت علمی دانشگاه ها به ۲۵ درصد هم نمی‌رسد. همچنین در حوزه مدیریت شرکت های دانش بنیان، حدود ۱۲ درصد آن ها با مدیریت بانوان ایجاد شده و اداره مى‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالى ست که حضور زنان در عرصه اکوسیستم فناوری و نوآوری حضور موفقی بوده است و نمونه هاى شاخصى در حوزه هاى مختلف اعم از داروهاى بیوتکنولوژیک، پروبیوتیک ها یا صنایع انرژى داریم.

حمیدزاده همچنین بیان کرد: در بررسی هایی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی از زنان بعد از فارغ التحصیل شدن نقش اجتماعی و تخصصی خود را رها می کنند و صرفا به ایفاى نقش خانوادگى می پردازند همین موضوع ایده ای برای توسعه مدل راه اندازی مانا شد.

بر اساس این گزارش، طراحی مرکز مانا، مهرماه سال ۹۶ با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. معماری نوآورانه یکی از ویژگی های این مرکز است. همچنین با حضور تیم های خلاق در این مرکز تعادلی مناسب بین فعالیت اجتماعی بانوان و فعالیت های خانه و همسرداری آنها ایجاد شده است. زیرا مرکز مانا با نگاهی دقیق به بانوان و رفع نیازهای آنها راه اندازی شده است.

مبنای طراحی مرکز همچون کندوی زنبور عسل است زیرا کندوی عسل مهم ترین نماد مکان مدیریت بانوان در طبیعت است. نکته جالب دیگر در طراحی این مکان استفاده از مواد طبیعی و متناسب با طراحی فضای خانه بود.

۵ تیم شتابدهی در این مرکز مستقر هستند. در فاز شتابدهی تا صد میلیون تومان روی تیم ها سرمایه گذاری می شود. مرحله بعد در این مرکز فاز پیش شتابدهی است که ایده ها برای تیم سازی و توسعه محصول خود حمایت می شوند.

همچنین شادمانا یکی دیگر خدماتی است که در مانا ارائه می شود که در ۴ بخش مکان نگهداری کودک، محیط کار مادر و نوزاد، مشاوره تخصصی و آکادمی تربیت مربی طراحی شده است. تاکنون ۶۱ بانوى فناور و خلاق از خدمات این مرکز استفاده کرده اند.

تیم‌ها در این مرکز پس تقویت و توسعه محصول خود با تشکیل شرکت دانش بنیان مستقل می شوند و در مسیر پیشرفت و کمک برای رهایی از اقتصاد نفتی قرار می گیرند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات