محصولات دانش‌بنیان «برند» می‌شوند

محصولات دانش‌بنیان «برند» می‌شوند

در این نشست که با دعوت از مشاوران و خبرگان باسابقه این حوزه و با حضور نمایندگان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اصول و مبانی برندسازی مورد بررسی قرار گرفت.

ارتباط با قلب مشتری

مشاروین مدعو در این نشست، ضمن اشاره تفصیلی به مزایای برندسازی محصولات عنوان کردند که فروش و بازاریابی لازم است، اما کافی نیست.

محصولات و کالاهای تولید شده برای بقاء در بازارهای رو به رشد فعلی باید علاوه بر مزیت‌های کیفی با قلب و احساسات مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند.

اهمیت برندسازی

مجموعه‌های تجاری بزرگ، غالباً بر اثر تجارب کاری به این نتیجه می‌رسند که برنامه فروش و بازاریابی، هرچند دارای اهمیتی غیر قابل انکار است و نمیتوان کسب وکار را بدون وجود آنها متصور بود، اما به تنهای کافی نیستند.

به گفته مشاورین برندسازی: «درست است که برای باقی ماندن در فضای رقابتی، بایستی با به کارگیری بازاریابی و فروش، منطق و ذهن مشتری را هدف گرفت، اما برای زنده ماندن کسب و کار، بایستی قلب مشتری را هدف قرارداد و این وظیفه، معمولاً بر روی دوش طرح جامع برندسازی شرکت قرار دارد.»

«برند» هر کسب و کاری می‌تواند، به مهمترین و با ارزش ترین دارایی آن کسب و کار تبدیل شود و تجهیزات، ماشین آلات و سایر دارایی های مرسوم، در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.

عدم شناخت صحیح برند و برندسازی


واکاوی برخی سیاست‌های ناصحیح مدیران در مدیریت کسب وکارها، دیگر مبحثی بود که کارشناسان و مشاورین حاضر در این نشست به آن پرداختند.

«در ایران، تصور عمومی بر این است که برندسازی یک اقدام تجملاتی و لوکس است. با توجه به این که کسب و کار‌های سنتی کشور، اغلب اوقات از مسیری که تا کنون پیموده‌اند، راضی هستند و میزان فروش قانع کننده‌ای برای خود داشته‌اند، دلیلی بر آن نمی بینند که یک «برند به معنای واقعی کلمه» برای تجارت خود تعریف کنند.

برندسازی و تغییر زمین بازی

«در نهایت برندسازی به شما این امکان را می‌دهد که کسب وکاری داشته باشید با یک «مزیت رقابتی غیر قابل کپی!»؛ باید توجه داشت که هر مزیت رقابتی برای هر کسب و کاری با کمی دانش فنی و مقداری پشتکار از سوی رقبای دیگر قابل کپی برداری است، اما برندسازی، مصون از اینگونه اتفاقات است.

برخلاف تصور عمومی که «برندسازی را هزینه بر می‌داند»، در حقیقت برندسازی به شما کمک می‌کند بیشتر و راحت‌تر بفروشید و در واقع فروش مجموعه تجاری را در بلند مدت تضمین می‌کند.»

«پیامی روشن» برای « جامعه‌ای مشخص»

در بررسی میدانی برخی کسب و کارها این دیدگاه برای مشاورین برند ایجاد می‌شود که آنها می‌خواهند کالا و محصول خود را «به همه بفروشند»

مشاورین این حوزه بر این موضوع تاکید کردند که اگر شرکت، همه مردم را مخاطب و جامعه هدف محصول خود قرار دهد، در حقیقت به هیچ کسی نمی‌فروشد. «عدم شناخت جامعه هدف، اشتباه استراتژیک رایجی است که در کسب و کار‌های ایرانی وجود دارد.»

هویت برند

هویت یا جوهره برند،چیزی است که در حقیقت ذات و ارزش‌های یک برند را منعکس می‌کند. تمامی ارزش‌های یک برند و حتی چهره آن در ذهن یک مخاطب و مشتری، در نهایت تبدیل به چیزی میشود که آن را «هویت یک برند» می‌نامند. حتی داستان یک برند نیز می‌تواند قسمتی بسیار پررنگ از هویت یک برند باشد و باید کسب و کارهای دانش‌بنیان تلاش کنند به جای تقلید از برند‌های بزرگ بین المللی، داستانی منحصر به فرد برای برند خود تعریف کنند تا در راستای انعکاس هر چه بهتر هویت برند خود، گام بردارند.»

در ادامه این نشست آموزشی، به پیشنهاد مدرسان بازه زمانی بیشتری به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد تا نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، سوالات خود را مطرح و پاسخ‌‎های جامع تری دریافت کنند.

خاکساری و مهدوی دو کارشناس دعوت شده به این نشست بودند که به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، پاسخ دادند.

مشاوره در حوزه های مختلف

مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مشاوره ارائه می‌کند.

بیمه و مالیات، توسعه بازار و فروش، مشاوره در حوزه توسعه فنی محصول، حقوق و مالکیت فکری، صادرات و واردات و دریافت مشاوره از خبرگان از جمله حوزه‌های هستند که در آن، به شرکت‌های دانش‌بنیان مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌شود.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت های گمرکی بهره مند می شوند

گفتگو با آقای دکتر سیدمحمد صاحبکار خراسانی

اعطای تسهیلات برندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت های دانش‌بنیان تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره می گیرند

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات