کارگاه‌های بهینه سازی مصرف انرژی برگزار می‌‍شود

استفاده بهینه از انرژی تضمین کننده استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و بکارگیری روش‌هایی در مصرف انرژی است که از منظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و دوام انرژی را تضمین کند.

با توجه به اینکه، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم، یکی از نکات کلیدی در مصرف درست انرژی است. پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان ( EEEB ) با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری شریف در جهت آموزش و فرهنگ‌سازی، پانزده کارگاه را در فرهنگسراهای سطح شهر تهران برگزار می‌کند.

فرهنگ سازی ملی

علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان در مراسم افتتاحیه کارگاه‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان، با اشاره به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی گفت:‌ «مجموعه ذخایر نفت و گاز ایران برترین در جهان و امانتی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. اما آیا درست است که چون ذخایر وجود دارند آن‌ها را بسوزانیم؟ در هفته گذشته به علت برودت هوا، شاهد بیشترین مصرف گاز در طول تاریخ ایران بودیم. حال این سوال پیش می‌آید که آیا ما همه انرژی را به‌درستی مصرف کرده‌ایم یا هدر داده‌ایم؟ اگر ما به یادگارهای پیشینیان افتخار می‌کنیم باید خود نیز با کار نیک و خداپسندانه برای نسل‌های آینده یادگاری به جا گذاریم که آنان به ما افتخار کنند.»

بازار بهینه‌سازی انرژی

نسیم شکاری مدیر ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان نیز، هدف اصلی این پروژه را شکل دادن بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و بسط آن در ابعاد ملی عنوان کرد. وی در ادامه این مراسم، گفت: «مهمترین اهداف کمی پروژه، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شاخص مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود و ۴۵ تا ۶۰% در ساختمان‌های در حال احداث است.»

شرکت‌های خدمات انرژی

وی در ادامه افزود:« در بخش دوم، این پروژه، اجرای راهکارهای بهینه‌سازی را در قالب کسب وکار شرکت‌های خدمات انرژی در ۴۰۰ ساختمان به صورت پایلوت اجرا می‌کند. در راستای رسیدن به اهداف، قوانین مدون وجود دارد اما مشکل اصلی اجرایی کردن است که در این راستا هماهنگی بین بخشی میان قسمت‌های اجرایی و سیاستگذاران مهم است. باید به این نکته نیز اشاره کنم که در این حوزه تعداد شرکت‌های خدمات انرژی با تجربه قابل قبول کمتر از ده است که برای ایجاد بازار ملی کافی نیست. در بخش سوم، فرهنگ‌سازی و ترویج الگوی مصرف صحیح و بهینه، نقش اساسی در پیشبرد اهداف پروژه دارد که این رویداد نیز با همین هدف برگزار می‌شود.»

۵ سرفصل

در بخش پایانی برنامه، سرفصل‌هایی موضوعاتی که قرار است در فرهنگسراها ارایه شود تبیین شد. این سرفصل‌ها شامل پنج حوزه:« انرژی حرارتی و تجهیزات و سیستم‌های گرمایشی»، «انرژی الکتریکی و تجهیزات الکتریکی»، «استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان»، «سیستم‌های کنترل و هوشمندسازی و فناوری‌های پیشرفته در ساختمان است»، است.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

مصرف انرژی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

فراخوان همکاری در پروژه «تحقیقات بازار بهینه‌سازی انرژی در ساختمان» منتشر شد

مصرف انرژی در ساختمان‌ها بهینه می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد بهینه‌سازی و انرژی و محیط‌زیست با سازمان حفاظت محیط‌زیست امضا شد.

بازدید کارشناسان آلمانی از وضعیت زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسویه)

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات