رونق زیست‌بوم نوآوری شهرکرد شتاب می‌گیرد

همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه فجر، شهرکرد میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شد. سورنا ستاری در جمع فعالان اقتصادی و فناور این شهر از حمایت های زیرساختی برای شتاب گرفتن هرچه بیش تر زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در شهرکرد سخن گفت.

ستاری، در نشست فعالان فناور و رونق اقتصاد دانش‌بنیان شهرکرد، با تاکید بر افزایش مجال نوآوری پایه زیست بوم اقتصادی را به منابع انسانی گرایش دهیم و منابع زیرزمینی برای کشوری با چنین سطح رفاه راه مناسب برای اداره کشور نیست. باید ارزش آفرینی و کارآفرینی در کشور جایگاه پیدا کند و نگاه به کشور و سرمایه های انسانی اش تغییر پیدا کند و افراد به واسطه توانمندی های نوآورانه شان ارزش گذاری شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان بر لزوم ایجاد زمینه ای برای استفاده از ظرفیت استعدادهای برتر و دانش آموختگان جوان در استان تاکید کرد و افزود: تعدادی از دانشجویان دانش آموخته به شهرایشان بازگشتند و خدمت رسانی می کنند و این که چنین زیست بومی فراهم شده است تا استعدادها و نخبه ها به کشور بازگردن اتفاقی مهم، ارزش بالا برای استان و گامی رو به جلو است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از حمایت های معنوی و زیرساختی برای توسعه بستر فعاالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در استان چهارمحال و بختییاری گفت و ادامه داد:  خوشبختانه این زیست بوم در استان در حال شکل گرفتن است اگر چه راه زیادی باقی مانده است ولی این حرکت رو به جلو آغاز شده است.

ستاری با بیان این که در صورتی که استان فضایی را به زیست‌بوم نوآوری اختصاص دهد، آماده هستیم تا هزینه های بازسازی تجهیزو توسعه را تقبل کنیم، ادامه داد: امروز تفاهمی صورت گرفت تا ساختمان نیمه کاره پارک علم و فناوری استان در بازه زمانی مشخص، به اتمام برسد و به بستری برای کسب و کارها و ایده های نوآورانه بدل شود.

پژوهش نیازمحور حاصل نقش آفرینی بخش خصوصی است

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، کارآمدی پژوهش را در گروی نیازمحور بودن آن که با نقش آفرینی محقق می‌شود دانست و گفت: پژوهش دولتی مشابه کارخانه داری و صنعت دولتی، به واسطه اتکای به سرمایه دولت، نتیجه و محصول کارآمد نخواهد داشت. پژوهشی به محصول می‌رسد که با سرمایه بخش خصوصی شکل گرفته باشد و محصول، نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. محصول پژوهش دولتی رقابت پذیر نیست و متعلق به مردم نخواهد بود.

“اگر بخش خصوصی تصمیم می گیرد روی یک جوان سرمایه‌گذاری کند، پژوهش به محصول می‌رسد.این موضوع به زیست‌بوم و فرهنگی نیاز دارد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به تمرکز روی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ترغیب کند.”

ستاری با بیان این مطلب گفت: ماحصل ارزشمند رونق این زیست بوم بیش از ۴هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان است که ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند و این که استان به سمت و سوی توسعه زیست بوم نوآوری حرکت می کنند قابل ستایش است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، بر بستر چنین زیست بومی است که اثر و نقش خروجی دانشگاه‌ها یعنی نیروی انسانی دانش‌آموخته در حل مشکلات و خلق ارزش افزوده نمایان می‌شود.

تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اثرمند و قابل تقدیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تلاش‌ها و اقدامات ارزنده برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد قدردانی کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار خوب و با جدیت، رسالت بزرگی را در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان، تولید، فناوری و خلاق کردن جامعه با به بروز و ظهور رساندن نوآوری‌ها اجرا کرده است.

وی با بیان این‌که جدیت و تمرکز بر ادامه راه و توجه به منویات مقام معظم رهبری، کلید موفقیت در مسیر تحول جامعه است، افزود: در نظام تمرکز و توجه بر رسالتی که بر روی دوش مسئو نهاده شده، توفیق را در پی دارد؛ خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به منویات مقام معظم رهبری راجع به مسائل اقتصادی، علمی و خوداتکایی به معنای واقعی و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های درونی، همت مضاعفی داشته است.

حجت‌السلام والمسلمین نکونام از ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های ذاتی و درونی گفت و افزود: این که انسان از توانمندی‌های خدادادی مانند استعداد، اراده و هوشمندی خود به خوبی استفاده کند، یعنی نعمات خداوندی را قدردان بوده است. در کشور ظرفیت انبوه و راه برای حرکت به سوی استفاده و شکوفایی این ظرفیت‌ها بی شمار است و باید در این مسیر راهوار بود.

“ایران سرشار از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسانی خلاق و توانمند است، این ظرفیت خلاق و جوان به ویژه در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که شکوفاشدن آن نیازمند هدایت در مسیر صحیح و ایجاد میدان و بستری مناسب است.”

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، با بیان این مطلب افزود: بسیاری از این استعدادها و توانمندی‌ها همچنان ناشناخته مانده که می توان به میدان آورد و فعال کرد و این کار عزم جزم توکل و خستگی ناپذیری توام با امید می طلبد.

وی با تاکید بر این‌که نه‌تنها باید برای ایده‌های قابلیت تجاری‌سازی بلکه برای هر نوع خلاقیتی فراهم کرد افزود: باید محدودیت را از راه نوآور و خلاق برداشت و بستر بروز نوآوری در هر عرصه ای حتی اگر قابلیت تجاری سازی نداشته باشد، فراهم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به ترویج اقتصاد جدید به عنوان یک فرهنگ حاکم بیان کرد: این اقتصاد باید گفتمان آحاد جامعه قرار بگیرد و نوآوری های ارزنده در حوزه فناوری‎‌های گوناگون ترویج و اطلاع رسانی شود. این اقدام، زمینه‌ساز ایجاد امید و انگیزه می شود و قطع وابستگی به بیرون و قطع ناامیدی را به معنای واقعی رقم می‌زند.

رونق زیست‌بوم

ستاری در دیدار نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، با ارائه گزارشی تفصیلی از دستاوردها و اقدامات معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان گفت: اهمیت دادن به نیروی انسانی پایه اقتصاد دانش بنیان است و ابتکار، دانش و اعتماد به نفس جوان خلاق، اقتصاد را «دانش‌بنیان» می‌کند.

اقتصاد دانش‌بنیان، میدان نقش‌آفرینی جوان‌هایی است که سرمایه هایشان نه در جیب هایشان بلکه در مغزهایشان اندوخته است.”

ستاری با بیان این‌که تحریم‌ها در نقاطی که خام‌فروشی کرده‌ایم اثرمند شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها کشور را از این شرایط می‌رهانند افزود: در بسیاری از شاخص های نیروی انسانی در جایگاه های برتر جهانی قرار داریم و این ظرفیت بزرگ باید به یک اقتصاد بزرگ بدل شود.

ستاری، از ایجاد زمینه جذب و ماندگاری نخبگان در استان‌ها گفت و بیان کرد: ظرفیتی ایجاد شده است که دانشجویانی از برترین دانشگاه‌‌‌های کشور به استان باز میگردند و روی ایده‌های نوآورانه شان کار می‌کنند و یاری از دوش استان بر می دارند. روش‌های تازه‌ای را برای تحقق این موضوع به کار بسته‌ایم که نتیجه آن شکل‌گیری هزاران استارتاپ و بیش از ۴۸۰۰ شرکت دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از اهمیت پررنگ شدن نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه گفت و ادامه داد: استانی با ۵۰ هزار دانشجو این ظرفیت را داراست که مشکلات خود را از طریق نوآوری حل کند؛ این ظرفیت خارق العاده باید نقش خود را در فرهنگ، جامعه و اقتصاد و به طور کلی محیط پیرامونی خود نشان دهد. هدف دانشگاه دریافت بودجه از دولت نیست و باید بتواند به روشی برای تعامل اثرمند با صنعت و جامعه برسد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از رواج گفتمان این اقتصاد در جامعه گفت و افزود: اگر قرار است اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری داشته باشیم می بایست در گام نخست صاحب فرهنگ و فهم آن باشیم که خوشبختانه این رویکرد به تدریج در حالی تسری در جامعه است.

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    منبع خبر

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات