«صنایع خلاق فرهنگی» استان قم گسترش می‌یابد

«صنایع خلاق فرهنگی» استان قم گسترش می‌یابد


سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در نشست بررسی راهکاری‌های توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی در استان قم که با حضور شرکت‌ها و فعالان این حوزه در پارک علم و فناوری این استان برگزار شد، گفت: این استان از پتانسیل ملی بالایی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه، افزود: سالها قبل در مطالعات ملی صورت گرفته، ملاحظه شد که در کشورهای جنوب شرقی آسیا، حوزه صنایع خلاق به عنوان پیشران اقتصادی احصاء شده است و در اسناد بالادستی آن کشورها بر روی آن تاکید شده است.

فناوری‌های فرهنگی

به گفته نیری: این حوزه در کره جنوبی تحت عنوان فناوری‌های فرهنگی یا (cultural technology) و اختصاراً CT و در ژاپن  و چین تحت عنوان (Cultural Industry) یا صنایع فرهنگی شناخته می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: با توجه به توسعه یافتگی این کشورها، وقتی آنها در چنین سطحی صنایع فرهنگی و خلاق را مورد توجه قرار می‌دهند، باید تجارب  آنها را به دقت مورد رصد و ارزیابی قرار داد.

فناوری‌های سخت

وی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالهای دور بیشتر تمرکز بر روی فناوری‌های سخت بود و فناوری‌های نرم کمتر از آنچه باید، مورد توجه قرار می‌گرفت. باید به این مهم توجه داشت که آنچه که باعث برتری کشورهای توسعه یافته شده است، اتفاقاً فناوری‌های نرم  و هویت ساز است.

مبادی شناسایی

سید محمد حسین سجادی نیری  دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در ادامه، با اشاره به مبادی در نظر گرفته شده برای شناسایی شرکت‌های گفت: حوزه‌ها و ضوابط مشخصی برای برنامه خلاق در نظر گرفته شده است و آنگونه نیست که هر شخص که در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند ( مانند تئاتر،….) بتواند در قالب این برنامه مورد حمایت قرار گیرد.

بسته حمایتی

سجادی نیری ضمن اشاره به جشنواره‌ها، شتابدهنده، مراکز سرمایه گذاری جسورانه،…. به عنوان مبادی شناسایی صنایع خلاق، افزود: بسته حمایتی متنوعی از جمله پیشنهادات مالی و قانونی مانند تسهیلات نظام وظیفه  برای حمایت از شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شده است.

رونمایی از محصولات نوآورانه

در ادامه این نشست ضمن تشریح ویژگی‌ها و خدمات ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زیست بوم صنایع خلاق به صورت تفصیلی، مدیران و فعالان این حوزه سوالات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

در پایان از چند محصول نوآورانه شرکت‌های خلاق مستقر در پارک علم و فناوری استان قم رونمایی شد.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

      نظرات