24 و 25 بهمن «پردیس سامیت 2020» برگزار می‌شود

24 و 25 بهمن «پردیس سامیت 2020» برگزار می‌شود

 

صبح امروز نشست خبری رویداد «پردیس سامیت 2020» با حضور «مهدی عظیمیان» رئیس مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس، «سید داوود متولی» دبیر اجرایی پردیس سامیت 2020 و «راحله میلادی» برگزار کننده رویداد امسال، برگزار شد.

داوود متولی ضمن تشریح تاریخچه برگزاری پردیس سامیت، تبیین اهداف کلی این رویداد و با بیان ویژگی‌های پردیس سامیت 2020 گفت: «شبکه‌سازی و تعریف همکاری مشترک مهم‌ترین هدف پردیس سامیت است. سومین دوره رویداد پردیس سامیت، 24 و 25 بهمن ماه در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد.»

مرکز شتابدهی نوآوری از فضاهای کاری اشتراکی نیز حمایت می‌کند
«مهدی عظیمیان» مدیر کل توسعه شعب و پردیس‌های پارک فناوری پردیس در این نشست اظهار داشت: «مرکز شتابدهی نوآوری یک بازوی اجرایی برای حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است‌. سال 93 این مرکز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی گردید و مسئولیت آن به پارک فناوری پردیس واگذار شد. «ترویج فرهنگ کارآفرینی» و «کمک به ایجاد استارتاپ‌های پایدار» دو هدف اصلی مرکز شتابدهی نوآوری است. مرکز شتابدهی نوآوری، ساماندهی رویدادهای کارآفرینی را در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی و کمک به شتابدهنده‌ها را در راستای ایجاد استارتاپ‌های پایدار در دستور کار خود دارد.»

رئیس مرکز شتابدهی نوآوری ادامه داد: «از زمان فعالیت مرکز شتابدهی نوآوری تا به امروز، حدود ۵۵ شتابدهنده با کمک این مرکز ایجاد شده و در حال فعالیت هستند. این مرکز در دو حوزه مادی و معنوی از شتابدهنده‌هایی که تاییدیه مرکز را داشته باشند، حمایت می‌کند. در حوزه مادی، تسهیلاتی برای تامین فضا ارائه می‌دهد که مقدار هزینه آن بسته به حوزه کاری و جغرافیایی متفاوت است. ضمن آنکه به ازای خروجی‌ موفق هر شتابدهنده -یعنی هر استارتاپ موفق که حاصل تلاش شتابدهنده باشد- تا سقف ۲۰ استارتاپ به شتابدهنده کمک بلاعوض داده می‌شود. در حوزه معنوی نیز کمک‌هایی از دسته حمایت‌های اعتباری، مانند کمک در گرفتن تائیدیه‌ها، تیم اجرایی و … به آنها ارائه می‌شود.»

وی افزود: «یکی از جدیدترین مسئولیت‌های مرکز شتابدهی نوآوری که در یکی دو ماه اخیر به دستور کار آن اضافه شده، حمایت از فضاهای کار اشتراکی است. آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم تهیه شده و در شرف اجرایی شدن است. این مرکز در دو حوزه به مدیران فضاهای اشتراکی کمک خواهد کرد. در تامین و تجهیز فضای اشتراکی، اینگونه فضاها مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین فضاهای کار اشتراکی، به ازای هر نفر مستقر در مجموعه خود، کمک بلاعوضی دریافت خواهند کرد. این یارانه باعث می‌شود هزینه‌های مدیریت این فضای اشتراکی کم شده و مدیریت آن، امکان ارائه خدمات بهتر به مخاطبان خود داشته باشد.»

معرفی برترین برگزار کننده رویداد سال 98، در پردیس سامیت 2020
«سید داود متولی» دبیر اجرایی پردیس سامیت 2020 در این نشست گفت: «از ابتدای شروع به کار مرکز شتابدهی نوآوری تا به امروز این مرکز از حدود 500 رویداد کارآفرینی حمایت کرده است. در این سال‌ها در تعامل با بازیگران این اکوسیستم، خلا رویدادی که موجب آشنایی و تعامل برگزار کنندگان رویدادهای کارآفرینی با یکدیگر شود، احساس شد. در زیست‌بوم نوآوری وکارآفرینی دنیا هم چنین دورهمی‌هایی وجود دارد.»

او افزود: «بنابراین از اواخر سال 95 ایده ایجاد رویدادی که باعث آشنایی و هم‌افزایی بین بازیگران این عرصه شود، توسط «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس ارائه شد. بعد از آن ما در مرکز شتابدهی نوآوری روی این ایده کار کردیم و در نهایت تصمیم به برگزاری رویداد «پردیس سامیت» کردیم که در ابتدا عنوان آن «دورهمی استارتاپی پردیس» بود. هدف از پردیس سامیت، اشتراک، هم‌افزایی، آموزش و البته ایجاد سرگرمی برای شرکت‌کنندگان در آن است.»

وی ادامه داد: «سال 2018، یا به عبارتی آذر ماه سال 97 اولین رویداد پردیس سامیت برگزار شد. پردیس سامیت 2018 مختص برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی بود. پردیس سامیت سال 2019 هم تنها مختص مدیران شتابدهنده‌ها بود. اما پردیس سامیت 2020، هم پذیرای برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی و همچنین مدیران شتابدهندها، به صورت توامان است. ضمن اینکه با توجه به ماموریت جدید مرکز شتابدهی نوآوری، در این دوره ما پذیرای مدیران فضاهای کار اشتراکی هم هستیم و پنل‌هایی برای آنها هم فراهم شده است.»

متولی تاکیر کرد: «تفاوت دیگر پردیس سامیت 2020 نسبت به دو دوره قبلی حضور محدود شرکت‌کنندگانی است که در هیچ کدام از سه دسته ذکر شده نیستند، اما به فعالیت در این حوزه علاقه دارند و دارای تخصص هستند. حضور در پردیس سامیت به آنها کمک شایانی برای آشنایی با زیست‌بوم و ایجاد ارتباط می‌کند. تجربه برگزاری دو رویداد گذشته نشان می‌دهد این فضا امکان به وجود آمدن شبکه ارتباطی و ایجاد پروژه‌های کاری مشترک را به شرکت‌کنندگان می‌دهد و این همان هدفی است که ما به دنبالش هستیم.»

متولی در مورد دو رویکرد متفاوت پردیس سامیت 2020 گفت: «یکی از اهداف ما این است که پردیس سامیت را به رویدادی بین‌المللی تبدیل کنیم. در همین راستا امسال خانم «مندیپ اوبرایان» رئیس دفتر یونیسف ایران در سخنرانی روز افتتاح حضور خواهند داشت. چند سخنران دیگر هم به صورت ویدئو کنفراس با ما خواهند بود. همچنین برگزارکننده اجرایی پردیس سامیت در حال تولید محتوا به زبان انگلیسی برای پردیس سامیت است. همین امر به ما در جهت بین‌المللی کردن این رویداد در سال‌های آینده کمک خواهد کرد.»

 

وی افزود: «قدم جدید دیگری که امسال برداشته‌ایم استفاده از نیروی داوطلب در برگزاری رویداد است. استفاده از نیروی دواطلب در برگزاری رویداد در همه دنیا رواج دارد. از نیروی داوطلب برای شرکت در رویداد هزینه‌ای گرفته نشده و برای او کار تعریف می‌شود. آنها می‌توانند وارد فضای رویداد شده، با شرایط و فضا آشنا شده، کار را آموزش ببیند و با بازیگران زیست بوم آشنا شوند. تا به امروز درخواست‌های زیادی برای شرکت به صورت نیروی داوطلب در پردیس سامیت 2020 ارسال شده است.»

دبیر پردیس سامیت 2020 از معرفی برترین برگزارکننده رویداد در سال 98 خبر داد و گفت: «بعد از چند سال حمایت از برگزاری رویداد کارآفرینی کشور به این نتیجه رسیدیم که زمان آن است که رویدادها از لحاظ کیفیت نیز ارتفا پیدا کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم یک نظرسنجی صرفا «درباره رویدادهایی که مورد تایید مرکز شتابدهی نوآوری» است، صورت دهیم. نتایج این نظرسنجی به مرکز شتابدهی نوآوری و به برگزار کنندگان رویداد در جهت ارتقای کیفیت کمک خواهد کرد.»

برگزاری پنل ویژه فعالیت بانوان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری
«راحله میلادی» برگزار کننده پردیس سامیت 2020 در مورد نظرسنجی که در این رویداد انجام می‌شود، گفت: «عموم برگزار کنندگان رویدادهای کارآفرینی (برگزار کنندگانی که مورد تایید مرکز شتابدهی نوآوری هستند) از نظرسنجی استقبال کردند. آنها اطلاعات رویداد خود را در سایت پردیس سامیت درج کرده‌اند. بعد از بررسی اطلاعات درج شده، رویدادها و مشخصات آنها در 8 دسته، تقسیم‌بندی شده و نظرسنجی طراحی شده است. ما نظرسنجی را به شرکت‌کنندگان رویدادها اطلاع دادیم. از دو روز دیگر نظرسنجی آغاز می‌شود و تا روز برگزاری پردیس سامیت، برگزیدگان انتخاب خواهند شد. حین برگزاری پردیس سامیت 2020  بهترین برگزار کنندگان رویداد از نگاه مخاطب معرفی شده و از آنها تقدیر خواهد شد. از چند شتابدهنده هم به دلیل چندین سال تلاش در این حوزه تقدیر به عمل خواهد آمد.»

وی در مورد میزان شرکت‌کنندگان در پردیس سامیت 2020 گفت: «با توجه تجربه دو سال گذشته، پیش‌بینی ما این است که 250 تا 300 نفر، متشکل از برگزارکنندگان رویداد، مدیران شتابدهند‌ه‌ها، مدیران فضاهای کار اشتراکی، مدیران شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذار در حوزه نوآوری و افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، در پردیس سامیت 2020 شرکت کنند. 40 درصد محتوای رویداد، آموزشی است که شامل برگزاری پنل‌های عمومی و پنل‌های تخصصی برای هر گروه و سخنرانی می‌شود. 60 درصد رویداد هم برای سرگرمی شرکت‌کنندگان برنامه‌ریزی شده است که شامل برنامه‌های متنوع و غافلگیرکننده‌ای خواهد بود.»

میلادی ضمن اشاره به اینکه حضور در رویداد مشمول هزینه می‌شود، گفت: «هزینه‌ای که شرکت کننده برای حضور در این رویداد پرداخت خواهد کرد، تقریبا یک سوم وجهی است که برگزارکننده رویداد برای هر شخص هزینه می‌کند. شرکت‌کنندگان غیرتهرانی در زمینه پرداخت هزینه شرکت در رویداد و اسکان مشمول تخفیف خواهند شد. شرکت‌کنندگانی که قصد اقامت دارند نیز در هتل پارک فناوری پردیس اسکان داده خواهند شد.»

متولی، دبیر اجرایی برگزار کننده پردیس سامیت 2020 در خاتمه این نشست خبری گفت: «یکی دیگر از کارهای متفاوت این دوره پردیس سامیت، برگزاری پنل ویژه بانوان است. در این پنل ضمن هم‌اندیشی و هم‌نشینی فعالان این حوزه، چالش‌های فعالیت بانوان در زیست‌بوم نوآوری و فناوری بررسی شده و تلاش می‌شود تا راهکارهایی برای تسهیل و افزایش سطح فعالیت بانوان ارائه شود.»

شایان ذکر است؛ علاقه‌مندان به شرکت در سومین دوره «پردیس سامیت» می‌توانند با مراجعه به این آدرس مراجعه کنید.

    نظرات