نشست خبری رییس پارک علم و فناوری کردستان و اصحاب رسانه

نشست خبری رییس پارک علم و فناوری کردستان و اصحاب رسانه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان کردستان،  در ابتدای نشست دکتر سعیدی ضمن تشکر از حضور گرم خبرنگاران و گرامیداشت ایام دهه فجر، گفت: اصحاب رسانه چشم و گوش جامعه هستند و از آنها خواهشمندیم که ما را در گسترش فرهنگ نوآوری و فناوری در جامعه یاری رسانند.

وی با برشمردن بخشی از دستاوردهای پارک علم و فناوری کردستان اظهار داشت: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان کردستان بزرگترین دستاورد ما در زمینه سرمایه‌گذاری است چرا که این صندوق با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه کردستان چند شرکت خصوصی عضو پارک علم و فناوری فعالیت خود را در استان کردستان آغاز کرده است و نوید بخش آینده روشن برای نوآوران و فناورانی است که تبدیل ایده آنها به محصول قابل عرضه در بازار نیازمند سرمایه‌گذاران بود. وی در ادامه به اهمیت پدیده های نو در حوزه پارک های علم و فناوری اشاره کرد گفت: با توجه به کمبود زیرساخت های صنعتی در استان کردستان، باید به سمت اقتصاد خلاق که مبتنی بر فرهنگ، هنر و علوم انسانی حرکت کنیم. وی خاطر نشان کرد که در اقتصاد خلاق، رشته های فنی و مهندسی ابزار فرهنگ و هنر هستند و با استفاده از این ابزار می توان تولید محتوا کرده و از این راه فرهنگ و هنر خود را به تمام جهان معرفی و عرضه کرد. سعیدی همچنین افزود: کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری بر فرهنگ و هنر، سیاست های اصلی خود را پیش می برند و ما نیز با تولید محتوای فرهنگی و هنری نه تنها می توانیم باعث ایجاد ثروت شویم بلکه می توانیم فرهنگ و هنر بومی ناب خود را در سطح ملی و بین المللی عرضه کنیم. وی با تاکید بر نیروهای اجتماعی و نهاده های مردمی بیان کرد: ما باید با کمک دولت و سازمان های اجرایی بتوانیم از ظرفیت نیروی اجتماعی استفاده کرده، با تشکیل نهاده های مردمی بتوانیم ایده های محلی را به پدیده های بین المللی تبدیل کنیم و پارک علم و فناوری می تواند به عنوان هسته اصلی این تعاملات انجام وظیفه کند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان یکی از راهکارهای مردمی سازی اقتصاد، به ویژه اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را برجسته نمودن نقش پژوهش و فناوری در زندگی روزمره مردم به ویژه در حوزه ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد و تصریح کرد: حمایت از نخبگان و نوآوران و ایجاد زیرساخت های توسعه فناوری برای اشتغال پایدار در داخل کشور و به تبع آن کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از فرار مغزها، از کارهایی است که باید در اولویت نهادهای پژوهشی قرار گیرد. وی در ادامه اظهار داشت: مردم باید لمس کنند که پژوهش، علم و فناوری بر زندگی آنها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت،

در بخش دیگری از سخنان خود، دکتر سعیدی با اشاره به موافقتنامه پارک علم و فناوری و دانشگاه کردستان گفت: از این پس دیگر مرزی میان پارک، دانشگاه و جامعه وجود ندارد و دو نهاد علمی، همگام و همدل با جامعه نهایت تلاش خود را در توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش، نوآوری و فناوری در راستای توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار به کار خواهند بست.

وی در ادامه با تشکر از مقامات استان به دلیل حمایت‌های خود از پارک و دانشگاه برای عملیاتی کردن موافقتنامه فی‌مابین، گفت: با برداشتن مرز میان پارک و دانشگاه، استفاده از امکانات و زیرساخت‌ها شامل فضای کار مشترک، کارگاه، آزمایشگاه، کتابخانه و سایر امکانات علمی و آموزشی طرفین به صورت مشترک خواهد بود و برگزاری رویدادهای کارآفرینی و استارت‌آپی در استان کردستان با مشارکت و تعامل کامل صورت خواهد گرفت.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به نگرانی در خصوص زمین‌های در اختیار پارک افزود: هدف بنده از سال‌ها تلاش در تغییر کاربری این اراضی با عنوان شهر دانش، توسعه این بخش از شهر است که خود را متعلق به آن می‌دانم. بر کسی پوشیده نیست که فضاهای علمی، آموزش و فناوری، توسعه و آبادانی را با خود دارند و بنده بسیار کوشیدم تا این بخش کم برخوردار شهر نیز همانند سایر مناطق بتواند از این مواهب استفاده کنند. وی ادامه داد: دلیل حصارکشی این اراضی قطع طمع افراد سودجو و زمین‌خوار است چرا که در صورت عدم حصارکشی، این افراد این زمین‌ها را که کاربری آموزشی دارد به صورت غیرقانونی تصاحب کرده و بخش عظیمی از افراد حاشیه نشین را که شایسته بهره‌ بردن از مواهب این توسعه هستند، بی‌نصیب خواهند کرد. وی با اشاره مجدد به موافقتنامه پارک و دانشگاه گفت: اراضی در اختیار پارک علم و فناوری کردستان در تپه کوچکه‌ره‌ش با همکاری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان، به باغ بوتانیک و  پارک و کلکسیون گیاهان دارویی و خوراکی به ویژه گیاهان بومی استان (در حدود ۵۰ گونه) تبدیل خواهد شد، وی تصریح کرد که هدف ما تبدیل این منطقه به پایگاهی برای انجام تحقیقات علمی و پژوهشی در حوزه گل و گیاه و توسعه کسب و کارهای پایدار به ویژه در حوزه گیاهان دارویی و یکی از قطب‌های گردشگری منطقه همانند کیو گاردن در انگلستان  است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که اصحاب رسانه بتوانند یاری دهنده پارک به عنوان یکی از نهادهای خدمت‌رسان به آحاد جامعه به جوانان نخبه و فناور و جویای کار باشند تا پارک علم و فناوری کردستان نیز بتواند به رسالت خود که همانا ایجاد و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش، نوآوری و فناوری است عمل کند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات