۹ هزار پزشک و جراح مهاجر ایرانی در آمریکا مشغول به کار بوده‌اند

۹ هزار پزشک و جراح مهاجر ایرانی در آمریکا مشغول به کار بوده‌اند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از پایگاه خبری فناوری و نوآوری ، بنابر آمار MPI در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۶۵۶ هزار پزشک و جراح در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار هستند که از این تعداد ۲۵۴ هزار نفر را افراد مهاجر تشکیل می‌دهند.


همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مشاغل پرستاری و مراقبتی مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۸۹ هزار نفر (۲۳.۸ درصد) را مهاجرین تشکیل می‌دهند.

بر طبق آمار منتشر شده از سوی medicus firm ، سازمانی که پزشکان را برای مشاغل تخصصی استخدام می‌کند از ۲۵۴ هزار پزشک و جراح مهاجر در آمریکا حدود ۹ هزار نفر از این پزشکان از اتباع ایرانی، ۳۵۰۰ نفر سوری و ۱۵۰۰ نفر از اتباع کشور عراق بوده‌اند.

براساس همین گزارش بخش عمده فعالین مهاجر در بخش مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا از اتباع کشورهایی همچون هند، چین، فیلیپین، کره و پاکستان هستند.

بنابر آمار بنیاد علوم آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در بخش مهندسی و علم در بازار آمریکا وجود داشته است که از این تعداد ۵ میلیون و ۱۷۹ هزار نفر افراد مهاجر بوده‌اند.

از ۵ میلیون و ۱۷۹ هزار نفر مهاجر فعال در بخش علوم و مهندسی، آسیا با ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر بیشترین سهم را در اختیار داشته است. هند با ۹۵۰ هزار نفر، فیلیپین با ۴۶۵ هزار نفر و چین با ۴۳۸ هزار نفر بیشترین سهم را در میان کشورهای آسیایی در اختیار داشته‌اند.

سهم دیگر کشورهای آسیایی از تعداد مهندسان و دانشمندان در بازار کار آمریکا تا سال ۲۰۱۳ میلادی، یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفر بوده است.

نکته جالب اینجاست که تعداد ایرانیانی که در بازه زمانی ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی موفق به دریافت ویزای تحصیلی در زمینه علوم و مهندسی در مقطع دکترا شده‌اند تنها ۳ هزار و ۳۰۶ نفر است. ( NSF۲۰۱۸ )

بنابراین با توجه به تعداد ۹ هزار نفری پزشکان و جراحان ایرانی در آمریکا، سهم یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفری دیگر کشورهای آسیایی از تعداد مهندسان و دانشمندان بازار کار آمریکا که مشخص نیست چه تعداد آن مربوط به کشور ایران است و همچنین تعداد نه چندان قابل توجه ایرانیانی که در بازه زمانی ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی موفق به دریافت ویزای موقت تحصیلی آمریکا در مقطع دکترا شده‌اند، بعید به نظر می‌رسد که آمار ارائه شده ۲۵۰ هزار نفری از مهندسان و پزشکان ایرانی مقیم آمریکا مبنای علمی داشته باشد.

براساس سرشماری که در سال ۲۰۰۰ میلادی در آمریکا انجام شده است، تعداد مهاجران متولد ایران در این کشور ۲۸۳ هزار ۲۲۵ نفر بوده است. بر اساس همین سرشماری ۵۰.۹ درصد از مهاجران ایرانی در آمریکا دارای مدرک تحصیلی لیسانس و یا بالاتر بوده‌اند.

همچنین در سال ۲۰۰۰ میلادی، نرخ مشارکت مهاجران ایرانی در بازار کار آمریکا ۶۳ درصد بوده است و ۵۱.۸ درصد از شاغلین ایرانی در آمریکا در مشاغل مدیریتی و مشاغل حرفه‌ای، ۲۷.۵ در مشاغل مرتبط با فروش و مشاغل دفتری و ۹ درصد در مشاغل خدماتی مشغول به کار بوده‌اند. ( shirin hakimzadeh ۲۰۰۶ ).

اداره آمار آمریکا در آماری که منتشر کرد تعداد ایرانیان در این کشور را در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۹۵ هزار و ۴۲۹ نفر تخمین زده است. به این ترتیب می‌توان تعداد کل ایرانیان تحصیل کرده در آمریکا را در سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۲۰۰ هزار نفر در نظر گرفت.

همچنین براساس آمار سرشماری سال ۲۰۰۰ میلادی این کشور و تخمین جمعیت سال ۲۰۱۷ تعداد شاغلین ایرانی در همه مشاغل مدیریتی و حرفه‌ای را می‌توان حداکثر ۱۲۹ هزار نفر تخمین زد.

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات