سمینار ملی زبان‌شناسی شناختی برگزار می‌شود

این رویداد ملی به مدت یک روز و با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس و موسسه آموزش عالی علوم شناختی  برگزار می‌شود.  ۹ تن از اساتید در رابطه با مباحث زبان‌شناسی شناختی و مطالعات دینی، جایگاه زبان‌شناسی شناختی در توانبخشی، مطالعات الکتروفیزیولوژیک فرآیندهای مغزی پردازش زبان، معنی‌شناسی از منظر شناختی و مبحث استعاره در زبان‌شناسی شناختی و همچنین ایده‌پردازی درخصوص مطالعات آزمایشگاهی استعاره سخنرانی می‌کنند.

نخستین سمینار زبان‌شناسی شناختی سال گذشته هم زمان با هفته آگاهی از مغز با حمایت ستاد در دانشگاه تربیت مدرس برگزار و با  استقبال گسترده اساتید و دانشجویان از رشته‌های زبان‌شناسی، روانشناسی، فلسفه و دیگر رشته‌ها روبرو شد.


زبان‌شناسی شناختی یکی از مکاتب نوین زبان‌شناسی است که ریشه در مباحث زبانی مطرح در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دارد. با وجود اینکه مدت زیادی از عمر زبان‌شناسی شناختی سپری نمی‌شود اما این مکتب به یکی از مهمترین مکاتب زبان‌شناسی تبدیل شده و توانسته است با علوم دیگر مانند روانشناسی، عصب‌شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه تعامل برقرار کند.

با گسترش علوم شناختی به ویژه از ابتدای قرن ۲۱ در گروه‌های زبان‌شناسی‌، در اکثر دانشگاه‌های معتبر اروپا، امریکا و استرالیا زبان‌شناسی شناختی تدریس می‌شود و در این زمینه پژوهش‌های بسیاری نیز انجام شده است.

در ایران نیز در حال حاضر در موسسه آموزش عالی علوم شناختی و دانشگاه تربیت مدرس به صورت رسمی با مجوز وزارت علوم در رشته زبان‌شناسی شناختی در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته می‌شود و اساتیدی  نیز در دیگر دانشگاه‌ها به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارند، همچنین پژوهش‌های متعددی در حوزه زبان‌شناسی شناختی در کشورمان صورت گرفته است.چ

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* زبان‌شناسی شناختی چیست

* حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

* فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی منتشر شد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات