نوآوری‌های رسانه‌ای علوم شناختی را توسعه می‌دهد

نوآوری‌های رسانه‌ای علوم شناختی را توسعه می‌دهد


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی، صبح امروز نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کار خود را آغاز کرد.
ستاری در این کنفرانس با اشاره به اهمیت علوم شناختی، بیان کرد: یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری در این ۶ سال توسعه علوم شناختی بود. ما معتقدیم که نانو، بیو، آی تی و علوم شناختی محور توسعه آینده هستند و ما هم باید این حوزه های علمی را در کشور توسعه دهیم.
وی افزود: توسعه این حوزه های علمی در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و ما هم باید با کمک متخصصان داخلی و توانمندی فعالان، این حوزه را توسعه منطقی دهیم.
بنا به گفته ستاری، تلفیق علوم نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی علوم شناختی و آی تی محور توسعه فناوری های آینده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید بگوییم در این اقتصاد نگاه به سرمایه مالی و جیب نیست بلکه نگاه اصلی به جوانان، فکر، ایده و مغزهایشان است.
وی معتقد است که اقتصاد نفتی فرهنگ غلطی با خود به جامعه تزریق کرده است که بر اساس آن، همه مشکلات با پول حل می شود و در این اقتصاد هیچ جایگاهی برای تخصص و توان متخصصان و نیروی انسانی وجود ندارد.
ستاری در ادامه تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان، ارزش افزوده یعنی تفکر و مغز نیروی انسانی. در این اقتصاد، خام فروشی جایی ندارد و به مرزهای دانش توجه می شود.
وی افرود: تحریم ها جایی اثر دارد که به خام فروشی روی آورده ایم. اما این تحریم ها به مرز دانش ورود نکرده و این عرصه از تحریم ها مصون مانده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: ایران در حوزه بیوتکنولوژی رشد خوبی دارد و من فکر می کنم این حوزه علمی در خون ایرانیان وجود دارد.
ستاری با اشاره به این که دانش بنیان ها با امکاناتی محدود فرصت های خوبی در اقتصاد کشور ایجاد کرده اند، بیان کرد: دانش بنیان ها که بازیگران جدید اقتصادی کشور هستند با امکاناتی معمولی و بدون هزینه های کلان توانسته اند نقشی بزرگ در اقتصاد بازی کنند. این یعنی نگاه به مغز و توانمندی نیروی انسانی نه پول و سرمایه نفتی.
وی ادامه داد: در اقتصاد دانش بنیان مغز و انسان حکومت می کند و پول آن ها نقشی در پیشبرد اقتصاد ندارد.
ستاری با بیان این که علوم شناختی جزو علوم ناشناخته در دنیا است، گفت: این علم که به مطالعه مغز، کنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط می شود یک علم سودمند، ناشناخته و مهم است که باید برای توسعه این علم تلاش کنیم.
به گفته رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن بستر توسعه این علم به کمک رسانه ها است. دانش بنیان های خوبی در حوزه رسانه هستند که می توانیم از توان آن ها برای توسعه علوم شناختی کمک بگیریم. اما اولویت ها را باید خود شما تعیین کنید.
ستاری همچنین بیان کرد: باید رویکردی علمی به رسانه ها باشد و این عناصر مهم ازطلاع رسانی از زدن حرف ها و تیترهای جنجالی صرف بپرهیزند و به دنبال توسعه علم در کشور باشند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که رسانه ها باید نگاهی علمی داشته باشند، یعنی آستانه تحمل و نیازهای جامعه را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. رسانه ها باید از امکانات خود برای توسعه علوم مختلف بهره بگیرند.
وی افزود: هوش مصنوعی یکی از حوزه هایی است که رسانه ها می توانند با کمک آن تبلیغات خود را هوشمند کنند و برای هر قشر، هر سلیقه و هر فرهنگی در کشور یک نوع تبلیغات داشته باشند.
به گفته ستاری، دانش بنیان های خوبی در این حوزه هستند که می توانند بازوی توانمند حوزه علمی باشند اگر سلایق مردم را بشناسند و بر اساس نیازها فعالیت کنند.
به اعتقاد ستاری، اگر آغوش رسانه ها به روی خلاقیت‌ها و نوآوری ها باز باشد قطعا برنده هستند؛ اما اگر با همان شیوه سنتی پیش بروند و از خلاقیت و نوآوری روی گردان باشند محکوم به شکست خواهند بود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه، گفت: علوم شناختی اگر با رسانه ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به کمک رسانه ها می تواند خود را به جامعه معرفی کند. البته این کار به نوآوری نیاز دارد.
ستاری گفت: باید دانش بنیان های زیادی به این عرصه رخنه کنند و در صورت نیاز، شتاب دهنده هایی نیز شکل بگیرد تا در کنار فعالان علوم شناختی بتوانند این حوزه علمی را توسعه منطقی دهند.
وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده ایجاد این بستر برای همکاری فعالان علوم شناختی و رسانه ها با رویکردی علمی، فناورانه و نوآورانه است.
به اعتقاد ستاری، دیگر رسانه های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده اند و این حوزه به ایده های نوین نیاز دارد. باید تلاش کنیم رسانه هایی خلاق ایجاد کنیم.
پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات