مواجهه‌ منطقی با «کرونا»

مواجهه‌ منطقی با «کرونا»

«کرونا» مرزها را درنوردیده است. اکنون تبدیل به مشکلی بین‌المللی شده است. پس هم افزایی و هم دلی بین‌المللی برای مقابله با آن نیاز است.

محققان در کشورهای مختلف تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا چاره‌ای برای مبارزه با این بیماری بیابند. در ایران نیز اقداماتی در حال انجام است.

در این میان می‌توان به راه‌اندازی کمپین «با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» اشاره کرد. کمپینی که توسط ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به راه افتاد تا با هم افزایی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری گامی قدرتمند و هم افزا در کمک به مردم و جامعه برای مبارزه با ویروس جدید کرونا برداشته شود. آن هم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها.

همچنین تولید تحقیقاتی داروی درمانی مبارزه با ویروس کرونا، رسیدن سقف تولید روزانه ماسک در کشور به ۳۰۰ هزار عدد تا آخر هفته و تولید کیت تشخیص از اقدامات دیگری است که در ستاد مبارزه با کرونا در حال پیگیری است.

اما پیش نیاز مقابله با بیماری کرونا نیز مانند هربیماری دیگری مواجهه درست و منطقی با آن و شناخت راهکارهای پیشگیری و البته درمان این بیماری است . جواد صالحی فدردی استاد روانشناسی شناختی دانشگاه فردوسی مشهد درباره این موضوع معتقد است: در مواجهه با هر پدیده‌ای که می‌تواند رنگ و بوی تهدید برای جامعه به خود بگیرد، نخستین واکنش ذهن انسان به این دست بحران‌ها انکار واقعیت است، بطوری که ذهن انسان به شکل ناخوآگاه تلاش می‌کند تا در موقعیت‌های خطرناک یا دردآور ارزیابی کاهشی نسبت به آن داشته باشد .

به گفته وی، درواقع این مکانیسم اشتباه دفاعی، ناگریز ما را از مقابله صحیح با هر بحرانی بازمی‌دارد و باعث می‌شود تا فرصت طلایی برای جلوگیری از گسترش عواقب پدیده‌های دردناک اجتماعی را از دست بدهیم که این موضوع در ادامه بحران باعث تشدید آثار سوء آن می‌شود .

استاد روانشناسی شناختی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین گفت: راهکار مناسب بعد از سپری کردن مرحله پیش بحران می‌تواند رصد رسانه‌های مورد اعتماد و راهکارهای علمی و عملی آنها باشد . در پدیده کرونا نیز با توجه به ناشناخته بودن این بیماری بهترین گزینه برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس مطالعه راهکارها و اطلاعیه‌های وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،نهادهای ذیربط  آن ،پزشکان متخصص و اپیدمیلوژیست‌ها است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

* تولید ماسک‌های ایران‌ساخت به ۳۰۰ هزار عدد می‌رسد/داروهای کرونا وارد چرخه بالینی می‌شود

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات