برندها باید به سمت Omni-channel گام بردارند
آقای شاهین فاطمی مدیرعامل درسا در لایو مشترک با ماهنامه تجارت طلایی:
برندها باید به سمت Omni-channel گام بردارند
مدیرعامل درسا در این لایو اینستاگرامی با اشاره به اینکه صنایع غذایی، رستوران ها و پوشاک در صنعت ریتیل به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند به چرخه مسئولیت اجتماعی برندهای ایرانی در این بحران اشاره کرد و گفت با پیشنهاد آقای جعفری مدیر سله بن ستاد کرونا در صنف پوشاک شکل گرفت و تا الان ۳۵ کارخانه و شرکت به این چرخه اضافه شده اند که از ابتدای بحران تا امروز فقط یک روز تعطیلی داشته اند و در تمام این مدت مشغول تولید گان و ماسک برای حوزه درمان بوده اند که تا کنون ۱۰۰ هزار گان و چند صد هزار ماسک دوخته شده است.این اتفاق باعث کوبرندینگ و همگامی صنعت پوشاک داخلی شده است .
وی با اشاره به وضعیت درسا در بحران کرونا گفت: ما هم مانند دیگر برندها در تمام دنیا غافلگیر شدیم و مجبور به بستن فروشگاه ها شدیم.فروش به یک دهم کاهش پیدا کرد.در این دوران رفتار برندها و توسعه فرایندهای آنلاین نجات بخش است. فاطمی افزود: در تیم فروش آنلاین ۳ نفر مشغول به کار بودند که این تعداد با توجه به تعدد درخواست به ۲۵ نفر افزایش یافت با این وجود باز هم تقاضا وجود داشت .
مدیرعامل درسا درباره سیاستگذاری این شرکت افزود: درسا باید به سمت خلق تجربه های جدید برای کاربران پیش برود و باید به سمت omni channel برویم. مشتری باید به هر طریقی که بخواهد به برند دسترسی داشته باشد و از همه مسیرها سرویس یکسانی دریافت کند. این اتفاق شاید در حالت عادی تا ۳ سال آینده در صنعت ریتیل رخ می داد اما اکنون و در فضای پس از کرونا سرعت این اتفاق سه برابر خواهد شد و تمام برندهای دنیا روی این مسیر سرمایه گذاری خواهند کرد. در دنیایی که ارتباط فیزیکی قطع شود؛ سیستم های مجازی موفق خواهند بود. آمازون همیشه در حال سرویس دهی است .
کرونا احتمالا طی سه الی چهار ماه آینده خواهد رفت. برندها باید صبوری کنند و به مشتریان اجازه دهند تا ظرف چند ماه نیازهایشان را پوشش دهند .
او در مورد وضعیت بازار و معادلات برندها افزود: بازار ایران هیجانی است. من معتقدم در این دوره دو گروه از بازار خارج خواهند شد.یکی برندهایی که تصمیم به بازنشستگی داشتند و دوران اوج خود و شکوفایی مالی را طی کرده اند و حوصله ماندن در سال سخت و شرایط سخت را ندارند و گروه دوم برندهای جوانی که بدون برنامه ریزی و پشتوانه مالی و اعتباری، سطح بزرگی از بازار را گرفته و توسعه یافته بودند .
برندهایی در بازار باقی خواهند ماند که بلندگوهای تبلیغاتی خود را به سمت خودشان بگیرند و در این بازه به جای تبلیغات مستقیم به سمت مشتری، شنونده نیازها و خواست های مشتریان باشند. در این میان فرآیندهای روابط عمومی بزرگ ترین مسئولیت را دارند. باید از امکانات برندها در راستای سلامت جامعه استفاده کنیم. و مدام به مردم اطلاع رسانی کنیم.در فضای داخلی سازمان به کارکنان برنامه هایمان را اعلام کنیم. باید با پیمانکاران، رقبا و مشتریان همکاری کنیم.در هیچ جای دنیا چنین بحرانی به تنهایی قابل عبور نیست .
نظرات