کسبوکارهای کوچک برای عبور از بحران کرونا باید چه اقدامهایی انجام دهند؟
بههرحال بحران کنونی برای بسیاری از بازیگران دنیای کسبوکار، بیسابقه بود، اما میتوان سیاستهای اعمالشده را درک کرد و راهی بهجز هماهنگ شدن و پیادهسازی راهکار برای عبور از بحران، وجود ندارد. ازطرفی، کسبوکارهای کوچک که داراییهای محدودتری دارند، باید راهکارهای عملی سریع و کارسازتری را برای حفظ حیات خود بهکار بگیرند. در شرایط کنونی که درآمدزایی برای بسیاری از کسبوکارها دشوار و حتی غیرممکن شده است، حفظ وضعیت موجود و بهنوعی بقاء در شرایط کنونی، حیاتی محسوب میشود. بههرحال کسبوکارها همیشه هزینههایی دارند که برای مدیریت آنها به نقدینگی نیاز خواهند داشت. اگرچه مردم در شرایط کنونی به کمک یکدیگر شتافتهاند و دولتها نیز تسهیلاتی را برای کسبوکارها درنظر گرفتهاند، مدیریت هزینه و نقدینگی هنوز در اولویت اول قرار دارد. درواقع مدیران در شرایط کنونی باید بیشازپیش برنامههایی جدی برای مدیریت هزینهها داشته باند و از اقدامهای غیرضروری خودداری کنند. شاید از همین سیاستها و قانونگذاریها در برخی نقاط جهان بتوان استنباط کرد که حفظ روحیهی کارمندان و تعهد آنها به کسبوکار، باید مهمترین استراتژی استارتاپها باشد. تنظیمگری قانونی برای شرایط کنونی و تصمیمگیری دربارهی تسهیلاتی که به کسبوکارها اهدا میشود، اهمیت زیادی دارد. کسبوکارهای کوچک برای دسترسی به تسهیلاتی که مناسب شرایط خودشان باشد، باید ارتباط خود را با سازمانهای تنظیمگر افزایش دهند تا شرایطی مناسب وضعیت خود در قوانین اعمال کنند. مدیران کسبوکارها در شرایط کنونی باید بیش از همیشه روحیهی رهبری خود را نشان دهند. اکنون زمان خوبی است تا روی مشتریان کنونی متمرکز شوید و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. وقتی شرایط بحران و دورکاری اکثر نیروهای انسانی، منجر به کند شدن روالهای کاری میشود، میتوان از زمان اضافه برای پروژههایی استفاده کرد که همیشه به بهانهی کمبود زمان، به تعویق میانداختید. درواقع باید در زمان اضافهی کنونی سرمایهگذاری کنید و بهجای هدر دادن آن با تفریحهای بیفایده، از شرایط برای انجام فعالیتهای توسعهای استفاده کنید. بههرحال همهی کسبوکارها همیشه نیاز به بهینهسازی دارند که شاید بهخاطر فشارهای کاری و چالشهای روزانه، موفق به انجام آنها نشوید. بسیاری از کارمندان خصوصا در استارتاپهای فناوری این روزها بهصورت دورکاری و کار در خانه، وظایف خود را انجام میدهند. مدیران در شرایط کنونی باید هرچه بیشتر به توسعهی زیرساخت و ابزارهای موردنیاز برای دورکاری توجه نشان دهند. بههرحال همهی افراد با پیشنیازها و ساختار دورکاری آشنا نیستند و وظیفهی مدیران برای آموزش آنها، اهمیت زیادی دارد. بهعلاوه، در این شرایط هرچه بیشتر باید زیرساختهای فناوری خود را توسعه دهید. بههرحال شیوع ویروس کرونا بحرانی بود که بهصورت ناگهانی و بیسابقه به همهی کسبوکارها حمله کرد، اما میتوان با عبرتآموزی از رخدادهای پیشآمده، برای شرایط احتمالی در آینده، آمادهتر شد.
متن کامل خبر در سایت زومیت
نظرات