۵گام در بازاریابی محتوایی موثر
مقدمه
چگونه با کمک بازاریابی محتوا، کسب و کار خود را متحول کنم؟ شاید این سوالی باشد که به عنوان یک مدیر، بنیانگذار استارت آپ یا بهبود دهنده کسب و کار از خودتان پرسیده باشید! گوگل میگوید محتوا، پادشاه است و اگر برنامهای برای روزهای روشن دارید نباید از قدرت آن چشم بپوشید. در این مطلب از وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ راز برایتان از پنج نکته و گام مهمی (هک) گفتهایم که با تکیه بر آن ها میتوانید داستان تولید محتوای سازمانتان را متحول کنید. نکات مهمی که ثمره سالها مطالعه و تحقیق هستند و میتوانند نقش کلیدی در رسیدن به آنچه که برایش تلاش میکنید، ایفا کنند.
فهرست
بیش از آنکه درباره نکات مهم تولید محتوا برایتان بگوییم، بیایید بررسی کنیم که چرا بازاریابی محتوا، اهمیت دارد؟ سالهاست بازاریابی محتوا بهعنوان یکی از پرقدرتترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، نقش مهمی را در انتقال دانش، معرفی محصولات و بالا بردن کیفیت ارتباط بین تولید کنندهها و مصرف کنندگان ایفا میکند. بازایابی محتوا، بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری و مشتریان را تبدیل به دوستانی وفادار خواهد کرد که برای پیدا کردن کالاها یا دریافت خدمات به غیر از شما به سراغ کسی دیگر نمیروند.
بازاریابی محتوا، یک راه مطمئن و پایدار برای ساختن مسیرهای بازاریابی است و تا زمانی که سایت یا شبکه اجتماعی شما فعال است، محتواها برایتان کار خواهند کرد.
در سرتاسر دنیا، تمام کمپینهای بازاریابی بر مبنای یک یا چند محتوا شکل گرفتهاند. آمارها میگویند میزان رشد سایتهایی که از برنامه منظم بازاریابی برخوردارند در با مقایسه با کسانی که بخشی برای به اشتراک گذاشتن محتوای موثر ندارند، بسیار بالاتر است!
این محتواست که باعث میشود موتورهای جستجو، سایت یا محصول شما را از میان انبوه اطلاعات و مطالب پیدا کنند و از سوی دیگر، مشتری میتواند با بررسی محتواها بداند که محصول شما چه ارجعیتی نسبت به دیگر محصولات دارد.
به یاد داشته باشید که اکنون عصر ارتباطات است و در این انفجار اطلاعات، برد با کسی است که درک روشنی از نیاز بازار دارد و میتواند محتواهایی موثر و پرمغز تولید کند.
از سوی دیگر، گوگل توصیه میکند که به تولید محتوا در استارت تاپها، کسب و کارها و سازمانها اهمیت بدهید. این مهم نشان میدهد که گوگل محتواها را بررسی میکند و برای رتبهبندی سایتها از آنها کمک میگیرد.
پس اگر میخواهید در صفحات اول جسجتوی گوگل باشید و خودتان را به مشتریان بالقوه نشان دهید، بازاریابی محتوا را جدی بگیرید و از آن غافل نشوید.
اکنون زمان تغییر است! اگر تا پیش از این بدون برنامهریزی کار کردهاید، هدف مشخصی نداشتهاید یا از قدرت بازاریابی محتوا بی خبر بودهاید و احتمالا تاوان همه اینها را با شکستها دادهاید، برایتان خبر خوبی داریم. پنج گام زیر را در بازاریابی محتوا دنبال کنید و شاهد پیروزیها باشید.
قبل از راه اندازی کسب و کار و یا استارتاپ خود، باید یک تحقیق بازار کامل در مورد مخاطب هدف انجام دهید. برای این منظور، مخاطبانی که احتمال بیشتری برای خرید محصول یا خدمات شما دارند را تعیین کنید.
در شناخت بازار به ممکن است به مفهوم « Target Niche » برخود کنید که به معنای گوشه بازار است. این بخش از بازار دارای مشتریان، رقبا و محصولاتی مشخص است که میتوانید با بررسی بهینه و درست، بخشهایی که نیاز به فعالیت و کار دارد، پیدا کنید.
یک راه دیگر برای شناخت بازار هدف، بررسی رفتار گذشته کاربران برای محصولات و خدمات است. با رتبه بندی، بررسی بازخورد و نظرات مخاطبان هدف، برای محصولی که میخواهید پیشنهاد دهید، فهرستی جامع و کامل تهیه کنید.
شناخت بازار هدف کمک میکند تا بر اساس دادههای جمع آوری شده، درک و تجزیه و تحلیل درست به دست بیاورید. این تحلیل به شما کمک می کند تا محتوایی متناسب را ارائه دهید که به ایجاد تعامل موثر بین کاربران و کسب و کارتان کمک خواهد کرد.
برای مثال اگر شما دارای یک آژانس مسافرتی هستید و بیشتر مخاطبین خانمهای ۲۰ تا ۳۰ سال هستن که میخواهند با تور سفر کنند، با درک نیازها و شرایط آنها، باید برنامه بازاریابی محتوایی را توسعه دهید؛ برای مثال اگر میخواهید محتواهایی برای گروه تولید کنید باید بدانید اکثر آنها تحصیل کرده هستند، ممکن است شاغل باشند و ضمنا به شناخت تاریخ و فرهنگ علاقه نشان میدهند.
اما اگر بازار هدف شما، سالمندان باشند و بخواهید تورهایی ویژهی بازنشستگان ترتیب دهید، بازاریابی محتوا تغییر میکند. حالا با بازاری روبرو هستید که نیاز به اعتتماد سازی، درک محدودیتها و شناخت مقاصد مناسب دارد.
پس پیش از هر اقدامی از خودتان بپرسید، من این محصول یا خدمات را برای چه کسی تولید کردهام و بعد تلاش کنید آن فرد را کاملا و از تمام زوایا بشناسید.
اکنون با موفقیت مخاطبان مورد نظر و رفتار آنها را تعریف کردهاید، حالا باید استراتژی محتوا را برنامهریزی کنید تا آن تبدیل به یک کمپینهایی موفق شود.
در استراتژی محتوا، تیم محتوای اصلی خود را تعریف و نقشها و مسئولیتها را بر اساس تخصص افراد تعیین کنید. این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه کسی محتوا را آماده میکند، محتوای تبلیغاتی کجا تبلیغ خواهد شد، چه میزان محتوا منتشر خواهد شد، چه نوع محتوایی اجرایی میشود، چگونه با مخاطبین مورد نظر خود در بازاریابی محتوا تعامل خواهید داشت.
علاوه بر این، با تدوین استراتژی، شما میتوانید نیازها و کمبودها را نیز درک کنید. مثلا ممکن است متوجه شوید که لازم است یک عکاس هم استخدام کنید یا شاید باید فردی که مسئول تولید محتواست را به چند کلاس آموزشی بفرستید. این استراتژی را برنامهریزی کنید و آنرا بهکار ببرید تا بتوانید بیشترین استفاده را از آن بکنید.
همواره به یاد داشته باشید که بازار کسب و کار مثل یک میدان جنگ است و یک فرمانده عاقل هرگز بدون نقشه به دل دشمن نمیزند. پس بدون استراتژی درست و راهبردی، نمیتوانید پیروزی خود را تضمین کنید. برای تدوین استراتژی، سختیهایی که در شناخت بازار کشیدهاید، فراموش نکنید؛ اما شجاعانه و راهبردی به بازار وارد شوید و مسیر خودتان را در بازاریابی محتوا بسازید.
استراتژیهای محتوا کاملا همسو با بازار هدف تعیین میشوند؛ مثلا اگر میخواهید سازمانتان را معرفی کنید، نیاز به محتواهایی متفاوت با زمانی دارید که میخواهید محصول جدیدتان به بازار عرضه شود.
برای ساخت استراتژی، مطالعه و تحقیق کنید. تمام جزییات را ببینید و حتی کوچکترین متغیرها را در نظر بگیرید. جدولها، نمودارها و اطلاعات را با دقت و تمرکز بررسی کنید.
مبنای شما برای ساختن استراتژی، همان بازار هدف و گوشه بازاری است که در بخش قبلی به سراغش رفتهاید پس برای ساختن استراتژی آن را فراموش نکنید و نیاز بازار را بر نیازها، خواستهها و اولیتهای خود ارجح بدانید.
پس از تعریف یک برنامه محتوای استراتژیک، شما باید منابع جداگانه برای تولید محتوا و بازاریابی اختصاص دهید. در این مرحله باید تحلیلگرها، نویسندگان، SEO کاران و متخصصان SMM که مسئول تهیه و ارتقاء محتوا برای مخاطبان شما هستند، به تیم اضافه شوند. برای پیشرفت استارت آپ، شما باید یک بودجه مناسب برای هرکدام از نیازهای محتوایی سازمانتان اختصاص دهید که مزایای طولانی خود را برای تلاش های شما ایجاد میکند. این تیم محتوا به طوفان فکری در موضوعات مختلف کمک میکند. کسی که انجام محتوای سازمان شما را بر عهده دارد باید بر موضوعاتی مثل عنوانهای پرطرفدار، ایجاد محتوای آموزشی متن باز، SEO ، شامل موضوعات جالب مانند متن، تصاویر، فیلم ها، infographic و غیره مسلط باشد. همچنین لازم است که تیم محتوای استارت آپ شما بدانید باید محتوا برای حداکثر دیدن شدن در مکانهای درست توزیع شود.
ساختن تیم محتوا نیاز به برنامهریزی و شناخت تواناییهای افراد دارد و آنها باید دارای مهارتها و دانشهای مربوطه باشند. برای جمع کردن تیم محتوا همان وسواسی را به خرج دهید که برای انتخاب بهترین نیروهایتان داشتهاید. از یاد نبرید که محتوای با ارزش میتواند مثل یک آسانسور باشد و ناگهان به ارتقای سایتی کمک کند که ارزانتر از سایت شما به پای مدیران تمام شده است!
محتوا را جدی بگیرید و اهمیت آنرا برای تمام اعضای تیم شرح دهید. جلسات بررسی محتوا را تا حد ممکن کنسل نکنید و نظرات گوناگون را بشنوید. تیم محتوا را به سمت بهتر شدن، بیشتر خواندن و بیشتر نوشتن سوق دهید تا بخش محتوای سایتتان همیشه در اوج باشد.
رابطهای مناسب بین تیم محتوا و فروش بسازید. بازاریابی محتوا باید بداند که فعالیتهایش تا کجا به ثمر نشسته و باید چه بخشهایی را تقویت یا حذف کند.
موفقیت یک وب سایت، شبکه اجتماعی و در نهایت کسب و کار، مستقیما متاثر از دیدگاه و ارزشی است که برای تیم محتوایتان در نظر گرفتهاید. بدانید، همان قدر که برای بازاریابی محتوا وقت و هزینه صرف کنید، موفقیت بیشتری به دست خواهید آورد.
بیل گیس سالها پیش جملهای بسیار مهم گفت که پایه و اساس بسیاری از اتفاقهایی است که امروزه در جهان، در جریان است. او معتقد بود که اگر بخشی از کسب و کار شما در بستر وب و آنلاین نباشد، شکست خواهید خورد. به همین دلیل در سناریوی امروز همه در بازاریابی محتوا شرکت دارند و نمیخواهند سهمی که میتوانند از دنیای وب ببرند را به فرد دیگری بسپارند. بنابراین شما باید یک رویکرد و دستورالعمل منحصر به فرد برای خدمت به مشتریان خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که اگر متفاوت باشید، قادر به جدا ایستادن از جمعیت خواهید بود، در غیر این صورت تمام تلاشهای شما از بین خواهد رفت.
از محتواهای ارزانی که کپی شده هستند، فاصله بگیرید و ارزش محتوای یکتا و منحصر به فرد را فراموش نکنید. چرا که یک محتوای نامرتبط، بدون ارزش یا کپی شده، شما را در معرض گرفتن خطا از گوگل و دیگر موتورهای جسجتو قرار میدهد و باعث میشود که رتبه کسب و کارتان به شدت افت کند.
از سوی دیگر، وقتی مخاطب به محتواهایی بربخورد که مانند آن را از قبل دیده باشد، برایش جذابیتی ندارد و احتمال اینکه دوباره بخواهد از سایت شما بازدید کند، کاهش مییابد.
یک قالب مناسب و ارزشمند برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید، آیینهای نگارش را بیاموزید، خطاهای ویرایشی و املایی را کاهش دهید و به صفر برسانید. در نهایت، به مخاطب نشان دهید که چقدر او برایتان ارزشمند است و از اینکه دارد مطالبتان را میخواند و یا آنرا با دیگران به اشتراک میگذارد، خوشحال و سپاسگزار هستید.
محتواهایی که تولید کردهاید را از کانالهای مناسب به دست مخاطبانی برساید که در قسمت شناخت بازار آنها را مورد هدف قرار دادهاید. کانال توزیع محتوای شما، مستقیما به جایی که بازار هدفتان متمرکز شده است بستگی دارد و باید با برنامهای که در قسمت قبل تدوین کردهاید، وارد بازار شوید.
پس از انتشار محتوا، با کمک ابزارهای گوناگون، به تجزیه تحلیل موجی که در بازار ساختهاید بپردازید. آیا مخاطبی که میخواستید شما را دیده؟ آیا محتوای شما برای او قابل درک است؟ آیا توانستهاید او را تحریک کنید که بیشتر به سمتتان بیاید و بخواهد که کمی بیشتر آشنا شوید؟ در این مرحله ممکن است لازم باشد به تقویت محتوا فکر کنید و الگویی برای بهبود و رفع کاستیها داشته باشید.
تجزیه تحلیل را جدی بگیرید و اسناد منظم و طبقهبندی شدهای داشته باشید که بتواند صعود یا نزول شما را تشریح کند و از این اطلاعات به خوبی نگهداری کنید.
بدانید که هر سیستمی نیاز به پالایش و بازبینی دارد. همواره باید آماده تغییر باشید و از یاد نبرید که بخشی از سیستم دست شما نیست و ممکن است مجبور به تغییرات گوناگون شوید.
سیستم محتوا را پس از هر بار گزارشگیری، دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید خطاها در حال کاهش هستند. اگر خطایی در هر گزارش تکرار میشود، منبع آنرا بیابید و برای برطرف کردن آن تلاش کنید.
اگر برای بازاریابی محتوای استارت تاپ خود را برون سپاری کردهاید، کار را به تیمی بسپارید که مشکلات و دغدغههای شما را درک میکند و سابقه خوبی در تولید محتوا دارد.
برای پالایش سیستم محتوایی، به خود سخت بگیرید، کار رقبا را بررسی کنید، کسب و کارهای مکمل را ببینید و تلاش کنید کلید موفقیت یا شکست آنها را بشناسید.
از یاد نبرید که بهبود سیستم شما در گرو همین فعالیتهایی است که انجام میدهید و کوتاهی در هر کدام میتواند به ضرر کل سازمان تمام شود.
محتوای بهتر همیشه پیروز است، بازدید کنندگان جدیتر را جذب می کند و میتواند باعث ایجاد علاقه در مخاطبان فعلی باشد. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا شخصیت نام تجاری شما را در رسانه های اجتماعی و در میان مخاطبان مورد هدف توسعه خواهد داد. کار منظم روی بازاریابی محتوا باعث ایجاد خوشنامی و اعتبار در میان کاربران شما میشود و توزیع محتوای بهتر، تلاش های SEO شما را بهبود میدهد.
اگر میخواهید سر نخهای تجاری که دارید به هدف برسد و مشتریهای بیشتری داشته باشید، هماکنون برای ساختن یک برنامه جامع و کامل بازاریابی محتوا اقدام کنید.
به یاد داشته باشید که آژانس دیجیتال مارکتینگ راز در تمام این مراحل همراه شماست و برای انجام خدمات، ارائه مشاوره، تدوین استراتژیها، برنامهریزی و خلق بهترین نتایج میتوانید روی کمک کارشناسان با تجربه راز حساب کنید.
نتیجه گیری
در پایان ذکر این نکته ضروری است که کار بازاریابی محتوا را نباید متوقف کنید و پنج هک بازاریابی محتوا را میتوانید بارها و بارها تکرار کنید تا یک برنامه جامع و البته ارزشمند برایتان بهجا بماند. از یاد نبرید که بازاریابی محتوا کاری یک شبه و ناگهانی نیست و اگر میخواهید این هکها برایتان کار کند، باید صبور و دقیق باشید و آگاهانه به پیش بروید.
دوست دارید بیشتر درباره بازاریابی محتوایی بدانید؟ در قسمتهای دیگر وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز کاوش کنید و به جهان پر از تکاپو و جذاب دیجیتال مارکتینگ وارد شوید.
منبع:
milesweb
https://moz.com/blog/build-content-marketing-strategy
نظرات