طرح توسعه‌ی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور توسط «ستفا» اجرایی می‌شود

مراسم امضای قرارداد میان جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید با موضوع پیاده‌سازی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و توانمندسازی متقاضیان برای راه‌اندازی کسب‌وکار برگزار شد.

ه گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این قرارداد امروز (چهارشنبه دهم مهرماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عیسی منصوری معاون توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر اصغر نوراله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، دکتر محمدصادق بیجندی رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان وابسته به جهاددانشگاهی و دکتر مهناز امامدادی دبیر ستاد سامان‌دهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل مرکز همایش‌های سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف منعقد شد.

موضوع این قرارداد انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور بر اساس الگوی طرح توسعه‌ی مشاغل خانگی توسط سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان وابسته به جهاددانشگاهی است.

هدف از اجرای این الگو تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت بر فرآیند اجرای از طریق نرم‌افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی می‌باشد.

اعتماد مجموعه‌ی نظام به جهاددانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: خود را متعهد می‌دانیم که الگوی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را به نحو احسن در جهاددانشگاهی ایجاد کنیم.

وی افزود: خوشبختانه کل نظام و حوزه رهبری توجه خوبی به جهاددانشگاهی دارد و همه‌ی همت ما این است که این اعتماد را به شیوه‌ی احسنت پاسخ دهیم؛ موفقیت جهاددانشگاهی هم بر اساس اعتمادی است که به ما شده و امیدواریم الگوسازی خوبی در کشور برای توسعه الگوی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی انجام شود.

دکتر طیبی ادامه داد: جهاددانشگاهی تمام تلاش خود را در این برنامه‌های توسعه‌ای انجام می‌‌دهد و با تمام توان برای اجرای پروژه‌های در حال انجام این نهاد با دیگر دستگاه‌ها تلاش خواهد کرد.

توان جهاددانشگاهی برای ایفای نقش سازمانی توسعه‌گرا

دکتر عیسی منصوری معاون توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، بیان کرد: ماهیت کار در حوزه‌ی اشتغال خانگی، از جنس توسعه است و به قابلیت افراد و شکوفایی ظرفیت‌ها توجه می‌شود.  مهم‌ترین ویژگی برنامه توسعه این است که انسان را مورد توجه قرار دهیم؛ یعنی شخص، ایجاد قابلیت و شکوفایی این قابلیت برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: تصور ذهنی عدد و آمار است، اما وقتی به توسعه نگاه می‌کنیم، اعداد و ارقام هم در پی آن خواهند آمد.

دکتر منصوری اضافه کرد: ناکارآمدی در بازار و سیاست‌گذاری وجود دارد و وظیفه‌ی ما این است که این ناکارآمدی را مدیریت کنیم؛ البته باید گفت دولت به این موضوع ورود نکند.

وی ناکارآمدی را در سه حوزه‌ی اطلاعات، ایجاد قابلیت در فردی که دانش و مهارت لازم را ندارد و دسترسی فرد به بازار دانست و گفت: باید با این سه مورد، بازار را از این ناکارآمدی‌ها نجات دهیم.

دکتر منصوری ادامه داد: اطلاعات، قابلیت و دسترسی را باید در بازار داشته باشیم تا به توسعه کمک کنیم، چون معتقدیم اگر اقتصاد را با تسهیلات شروع کنیم پایدار نخواهد بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اینکه اقدامات ما توسعه‌ای واقعی باشد، یک سوال است که چرا در ۴۰ سال و ماقبل آن این اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: آن‌چه که از جهاددانشگاهی انتظار داریم این است که نقش سازمان توسعه‌گر را ایفا کند؛ چون بازیگری است که از دل دستگاه فکری جاری در کشور بالا آمده است و عملکرد آن به‌شدت به امر توسعه نزدیک است.

دکتر منصوری خاطرنشان کرد: اگر به نمایندگی از جهاددانشگاهی، تجربه نظام ‌یافته و منسجم داشته باشند و آن را به الگوی مشخص تبدیل کنیم، دیگر نگران وضعیت توسعه‌ای نخواهیم بود.

رونمایی از ۲ سامانه‌ی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

هم‌چنین امروز از سامانه‌ی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی رونمایی شد. در این سامانه، اطلاعات جامع درباره‌ی طرح‌های مشاغل خانگی وجود دارد.

سامانه‌ای نیز برای بخش پیشران‌ها و پشتیبان‌ها با عنوان سامانه‌ی توسعه‌ی کسب‌وکارهای خانگی رونمایی شد؛ این سامانه برای ارتباط متقاضی با پیشرو یا پشتیبان راه‌اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات مربوط به پیشران‌ها و پشتیبان‌های استان‌های مختلف برای استفاده‌ی متقاضیان وجود دارد.

گفتنی است، این مراسم در میان همایش سه‌روزه‌ی دوره‌ی توانمندسازی و دانش‌افزایی مدیران و کارشناسان مجری طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که از سه‌شنبه نهم مهرماه تا پنج‌شنبه یازدهم مهرماه ادامه دارد، در محل سالن همایش‌های سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان

منبع خبر

مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان

مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی واحد خوزستان یک مرکز رشد در شهر اهواز می باشد

    نظرات