گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد

گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد

شرکت دانش‌بنیان پیشگامان آذر زر کشت ایرانیان مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل، گندم‌های مقاوم به کم‌آبی با بهره وری بالا را تولید کرده است. محصولات این شرکت، بهره‌وری آب و پتانسیل عملکرد گندم نسبت به زراعت‌های آبی و دیم اقلیم‌های سرد و معتدل رو به سرد کشور را بالا می برد. این گندم‌ها نسبت به بیماری‌های عمده مانند بیماری زنگ زرد مقاوم می‌شوند و کیفیت آنها برای تولید نان بسیار بالا است.

به گفته سیروس محفوظ، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، فعالیت اصلی این شرکت، اجرای پژوهش‌های تقاضا محور در زمینه‌های به‌نژاد و به‌زراعی است و طرح های کلان ملی اصلاح ارقام گندم مناسب شرایط کم آبیاری اراضی آبریز حوزه دریاچه ارومیه و ارقام گندم متحمل به تنش خشکی در اراضی دیم را اجرا می‌کند.

با اجرای این طرح کلان ملی پیش بینی می شود ارقام گندم نان با خصوصیات متفاوت از نظر میزان عملکرد، مقاومت به زنگ ها، کیفیت بالا در تولید نان و خصوصیات زراعی مطلوب برای شرایط کم آبیاری معرفی شوند که نسبت به ارقام متداول، منجر به صرفه جویی در نوبت آبیاری شوند.

وی با اشاره به این‌که تولیدات شرکت در مراحل اولیه تکثیر بذر هستند، می‌گوید: اگر کشت محصولاتمان توسعه یابد، به دلیل بالا بودن پتانسیل عملکرد و پایداری تولید، می تواند افزایش تولید این محصولات را در پی داشته باشد. در نتیحه میزان واردات گندم به کشور در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این یعنی صرفه جویی ارزی برای کشور.

به عنوان مثال گندم رقم آذران حدود ۲۵ % برتری نسبت به ارقام گندم رایج در اراضی دیم غرب کشور دارد. این نوع گندم قابلیت افزایش دیم تا حدود یک میلیون تن را دارد. همچنین برخی دیگر از ارقام گندم تولیدی شرکت که مراحل نهایی پژوهش‌های خود را می‌گذرانند ضمن صرفه جویی در مصرف آب می‌توانند به طور متوسط ۱۵ % تولید در زراعت آبی اقلیم سرد کشور را افزایش دهند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات