ایران‌ساخت| تولید مواد موثره دارویی راه را بر خروج ارز بست

ایران‌ساخت| تولید مواد موثره دارویی راه را بر خروج ارز بست

شهرام اقدامیان مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولیدی دماوند دارو درباره تولید مواد موثره دارویی توسط این شرکت گفت: ماده موثره برای تولید داروی جدیدی در حوزه بیماری دیابت تولید می‌کنیم. این ماده موثره برای تولید سیتاگلیپتین کاربرد دارد. مدت زمان ۲ سال فعالیت روی فاز تحقیق و توسعه آن طول کشید. پیش از این ماده موثره وارد می‌شد اما این اقدام باعث رفع نیاز به خارج از کشور شد.

اقدامیان ادامه داد: سالیانه ۸ تا ۱۵ تن از این دارو در کشور مصرف می‌شود. در سال گذشته ۴ تن از این ماده را تولید کردیم و در اختیار شرکت‌های دارویی مانند عبیدی، فارماشیمی و پارس دارو قرار دادیم. در سال جاری به علت تولید داخلی واردات آن ممنوع شد و شرکت ما توانایی تولید میزان مورد نیاز از این ماده را برای رفع نیاز شرکت‌های دارویی دارد.

به گفته وی، سیتاگلیپتین دارویی است که به کنترل قند خون کمک می‌کند و مقدار انسولین تولید شده توسط بدن را تنظیم می‌کند و از نسل جدید داروهای دیابت شناخته می‌شود. این دارو برای درمان دیابت دو نوع کاربرد دارد.

اقدامیان همچنین بیان کرد: ماده موثره دیگری برای تولید داروی قلبی کارودیلول تولید می‌کنیم که این دارو نیز در حوزه درمان نارسایی‌های قلب جدید است. این دارو برای جلوگیری از حمله قلبی کمک زیادی به بیمار می‌کند. این ماده موثره نیز پیش از این از خارج کشور وارد می‌شد اما در حال حاضر این شرکت دانش بنیان توانایی رفع نیاز کل کشور به این ماده را دارد.

تولید ماده موثره داروی سیپروهپتادین اقدام دیگر این شرکت دانش بنیان است. این دارو ضد حساسیت و اشتها آور است و روش تولید سختی دارد. اما متخصصان این شرکت دانش بنیان با همت و توانمندی خود موفق به تولید این ماده موثره در داخل کشور شدند. این شرکت دانش بنیان به میزان ۲ تن در سال این محصول دانش بنیان را تولید می‌کند. این محصول برای درمان تب‌ یونجه‌، کهیر و کهیرغول‌آسا، کهیر ناشی‌ از سرما، میگرن‌ ودرمان‌ بیماری‌ کوشینگ‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاباپنتین ماده موثره دیگری است که توسط این دانش بنیان‌ها تولید می‌شود. این محصول یک داروی ضد تشنج است که تعداد دفعات تشنج را کاهش می‌دهد. این شرکن ۱۰ تا ۱۲ تن در سال تولید این محصول را دارد که به زودی با اتمام طرح توسعه شرکت قادر به رفع نیاز کل کشور در این حوزه است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* اشتغالزایی با تولید دارو توسط یک شرکت دانش بنیان دارویی

* دستیابی محققان ایرانی به دانش تولید داروهای کرونا

* داروی ایرانی مقابل ویروس خارجی؛ وعده شرکتهای دانش بنیان برای اوایل ۹۹

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات