رویداد «سلسله گردهمایی موج سوم زیستبوم کارآفرینی» برگزار شد / استارتآپها چگونه میتوانند فرصت همکاری با کسبوکارهای بزرگ را به دست آورند؟
صندوق بذرمایه این مجموعه برنامه دارد که هر سال روی ۱۰۰ استارتآپ حداقل ۲۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کند. در ابتدای رویداد «سلسله گردهمایی موج سوم زیستبوم کارآفرینی» سعید معروفی، مدیرعامل شرکت اندیشه گستر مبین به بیان چشماندازی از مسیر پرچالشی که توسط صنایع سنتی حوزه نفت و گاز، برای ورود به بازار کسبوکارهای مدرن باید طی شود، پرداخت. او با تاکید بر اینکه مولفهها و سنتی بودن مدل کسبوکارهای حوزه صنایع نفتی باعث ایجاد مقاومت برای ورود نوآوری به این حوزه شده، گفت: «سال ۹۰ فعالیت خود در حوزه صنعت نفت را آغاز کردیم. خلاهای بسیاری در صنایع حوزه نفت و گاز کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت این حوزه باید ادبیات شرکتهایی که به سمت سرمایهگذاری بر روی استارتآپها رفتهاند را گسترش داد.» میثم زرگرپور، مربی و مشاور کارآفرینی و کسبوکار به عنوان مدیر پنل سوال کرد که چگونه مجموعه ۱۰۰ استارتآپ میتواند به شکلگیری استارتآپهای موفق کمک کند، قنادپور در پاسخ به این سوال گفت: «تا چند سال گذشته هیجان کارآفرینی در کشور وجود داشت. حدودا دو سالی میشود که از شدت این هیجان کاسته شده و بیشتر استارتآپها برای شروع و ادامه فعالیت به فکر مهاجرت به خارج از کشور هستند. در واقع از تعداد تامینکنندگان منابع مورد نیاز کارآفرینان کم شده و در این شرایط بهتر است مجموعه ۱۰۰ استارتآپ بر روی تیمهایی سرمایهگذاری کند که تجربه دارند و با فعالیتهای ترویجی همانند برگزاری رویداد نیز به آنها انگیزه لازم را بدهد.» او گفت: «اکوسیستم استارتآپی باید بومیسازی شود و برای تمرکز روی مشکلات لازم است به آموزش توجه کرد. قطبینژاد در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث میشود تا شاهد سرمایهگذاری مجدد بر روی استارتآپها باشیم، گفت: «اگر شاخصها نشان دهد که استارتآپ با رویکرد درستی به کار خود ادامه میدهد، با توجه به منابع خود روی آن مجددا سرمایهگذاری میکنیم. او در ادامه با تاکید بر اینکه در مراحل اولیه تیم تشکیلدهنده یک استارتآپ مهمتر از ایده و محصول آن است، گفت: «طبیعتا تیم با تجربهتر را برای سرمایهگذاری انتخاب میکنیم. مجموعه «۱۰۰ استارتآپ» با هدف سرمایهگذاری بر روی استارتآپها تاسیسشده است. مظاهری در ادامه با تاکید بر اینکه عدم تجربه بیشترین مشکلات را برای استارتآپها به وجود میآورد، گفت: «منتورهای که در حال حاضر وجود دارند از دید خود به دغدغه کسبوکارها نگاه میکنند. او در پاسخ به این سوال که آیا مدل سرمایهگذاری smart money (پول هوشمند)، در کشور میتواند موفق عمل کند یا خیر، گفت: «پول هوشمند ابتدا یک اصطلاح در قمار بود و به شرطبندیهایی گفته میشد که توسط قماربازان با سابقه موفقیت بالا بسته شده است.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات