بخشی از عملکرد اتحادیه فروشگاه های زنجیره...

بخشی از عملکرد اتحادیه فروشگاه های زنجیره...

بخشی از عملکرد اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در دوره نخست

عملکرد اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای دوره اول

مرحله اول : ایجاد و راه اندازی که با توجه به انتخابات صورت گرفته در سال ۱۳۹۵و شروع بکار اتحادیه در آن مقطع، هیچ گونه امکاناتی وجود نداشت . اتحادیه ای نو پا متولد شد که در آن مقطع فاقد هرگونه ابزار و عوامل اجرایی بود.

مرحله دوم : تهیه آیین نامه های اجرایی ، تعیین ضوابط و ارتباط مستمر با دبیرخانه محترم هیات عالی نظارت و اطاق اصناف ایران به جهت تصویب و فراهم شدن ساز و کار صدور پروانه های کسب از طریق اتحادیه، که در این راه با وجود چالش ها، کارشکنی ها و مقاومتهای اولیه ای که وجود داشت، دچار فراز و نشیب های زیادی حتی با وقفه یکساله انجام امور در اتحادیه مواجه شدیم.

مرحله سوم : فراهم کردن ساز و کار و امکانات و همچنین جاانداختن اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در بین اتحادیه هایی که سال ها بود فعالیت می کردند و تثبیت جایگاه اتحادیه کشوری که در بعضی موارد می توانست تداخل کاری با صنوف دیگر داشته باشد، کاری بسیار دشوار و سخت بود که به لطف خداوند و تلاش همکاران عزیز در اتحادیه به درستی انجام گرفت و در حال حاضر اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیره ای در بین اطاق های اصناف و عوامل اجرایی و نظارتی کشور رسمیت پیدا کرده و مورد قبول قرار گرفته و با مجوز های صادره براحتی فعالیت می نماید و همچنین در این مرحله موفق به تهیه امکانات مناسبی برای اتحادیه از جمله خرید یک واحد آپارتمان شده ایم (به جهت تثبیت مکان اتحادیه)  که تا پیش از آن حدود یکسال در محل استیجاری فعالیت داشتیم.

با توجه به اینکه اتحادیه ها نمایندگان بخش های خصوصی می باشند و با چالش  عبور از موانع و دستور العمل های دست و پاگیر دولتی مواجه هستند، در این دوره تمام سعی و تلاش اتحادیه بر این شد تا موانع توسعه بخش خصوصی که در این اتحادیه فعال هستند ، از طریق پیگیری های مستمر و استفاده از پتانسیل اعضای محترم برداشته و حقوقشان احقاق شود . طبیعی است با نگاه دولتی این امر محقق نمی شد و اتحادیه می بایست با اعتماد سازی عوامل دولتی، برای انجام امور و به دست گرفتن فضا در جهت ایجاد اشتغال ، اصلاح سیستم توزیع و نوین سازی آن در کشور و رونق تولید، تمام توان و تلاش خود را در این نقش ایفا نماید .

این اتحادیه در بدو شکل گیری ۳۷ عضو داشت و در حال حاضر ۱۱۹ پروانه کسب صادر شده و بیش از ۶۰۰۰ شعبه فروشگاه زنجیره ای در کشور در حال فعالیت هستند که این امر نشان از استفاده از پتانسیل اعضاء و تعامل صحیح با بخش دولتی و همکاری صمیمانه دبیرخانه هیات عالی نظارت و اطاق اصناف ایران بوده است و این موارد را نمی توان کارهای کوچک و کم اهمیت قلمداد کرد.

بستر فراهم شده در اتحادیه بستر حرفه ای و به دور از نگاه های تنگ نظرانه می باشد که ایجاد کمیسیون های تخصصی در اتحادیه و تشکیل جلسات مستمر در حوزه پوشاک ، مسائل حقوقی  و آموزشی کمک بسیار شایانی به این مهم داشته است و در حال حاضر گروه های کالایی شامل کالاهای سوپرمارکتی ، پوشاک ، کیف و کفش ، انواع محصولات چرمی ، لوازم خانگی ، رستوران و فست فود ، خودرو و محصولات فرهنگی عضو این اتحادیه هستند که لازم است از همکاران عزیز اتحادیه که با تمام توان و تلاش موجب این شکوفایی شده اند تشکر نمایم .

اقدامات و برنامه هایی که باید در دوره بعد انجام شود :

در حال حاضر به شکر خدا و همت اعضای محترم هیئت مدیره اتحادیه تثبیت شده و می توان قدم ها را محکم و استوارتر نسبت به گذشته برداشت . به این منظور لازم است مواردی ذیل در دستور کار قرار گیرد و حقوق اعضا ء مطالبه شود  :

الف-  اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام صنفی به منظور بسط و توسعه و همچنین پر رنگ تر شدن نقش و سیاست گذاری های اتحادیه

ب- ایجاد و ارتباط فعالیت های علمی و تخصصی برای وجود یک مرکز کارآمد

ج- طراحی دوره های آموزشی تخصصی جهت اعضا محترم اتحادیه

د- پیگیری نظام مند کردن فروشگاه های فرانچایزی ( موضوعی که اجرا و توسعه آن می تواند کمکی باشد به صنوف در حال ورشکستگی و اشتغال پایدار را فراهم اورد )

ه- موضوعات  مهم مالیاتی و عوارض شهرداری که همواره گریبانگیر فعالان بخش خصوصی بوده که  این مهم باید عادلانه مطالبه گردد .

دولت بمیزان کافی بازو و حافظ منافع دارد در حالیکه اتحادیه نماینده بخش خصوصی است که همواره  سرش بدون کلاه مانده و خواسته هایش معوق مانده  لذا اگر نگاه دولتی به آن داشته باشیم محکوم به شکست خواهیم شد

نقش اول ما کمک به دولت و یا عامل دولت برای ایجاد منافع نیست بلکه نماینده بخش خصوصی هستیم و هدف این است تا حقوق اعضاء خود را از دولت مطالبه کنیم و نتیجه آن تا موجب فراهم شدن مسیر رشد و تعالی صاحبان کسب و کار و کارآفرینان خواهد بود و در این مسیر باید با قوانین دست و پاگیر و بروکراسی مقابله و سماجت کرد .

عدم آشنایی با ساز و کار اتحادیه و قانون نظام صنفی موجب شده تا افرادی به این مهم دقت نداشته باشند که هر اتحادیه ای دارای ضوابط و چهارچوبی است و هنر اعضای هیات مدیره در این است که در این محدوده بتوانند به تقویت بخش خصوصی و مطالبات حقوق حقه خود اقدام نمایند که این کار صرفا زمانی محقق خواهد شد که نگاه دولتی نداشته باشیم.

سخن آخر:

این ایام بزودی سپری خواهد شد ولی رفتارها و صحبت ها در اذهان و دلها باقی خواهد ماند و نباید زحمات همکاران پر تلاش اتحادیه را نادیده گرفت .

سخنان  و گفته های ناحق علیه دیگران، پسندیده افراد کارآفرین و حرفه ای در این اتحادیه نیست مگر این که نگاه دولتی به اتحادیه داشته باشیم و با استخدام افراد و فراهم آوردن امکانات اجازه دهیم تا اشخاصی که هیچ شناختی از اتحادیه نداشته و سرنوشت آن هم برای آنان اهمیت ندارد موجبات بداخلاقی ، ناراحتی و دلشکستگی دیگران را فراهم آورند که قطعاً در این بد اخلاقی متولی امر مسئولیت خواهد داشت .

اتحادیه محل اتحاد، امور کارشناسی و زیرساختی ، فرهنگ سازی و تعامل اعضا برای گرفتن حقوق بخش خصوصی و اعضای خود  است که انشاالله .... این امر با حضور فعال و پر رنگ اعضای محترم اتحادیه در انتخابات فراهم خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات