گزارش سال ۱۳۹۸ دیجی‌کالا منتشر شد؛ در بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران چه می‌گذرد؟

گزارش سال ۱۳۹۸ دیجی‌کالا منتشر شد؛ در بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران چه می‌گذرد؟

افزایش تنوع محصولات دیجی‌کالا به بیشتر از ۲ میلیون کالا، افزایش تعداد فروشندگان به بیشتر از ۶۰ هزار فروشنده و نهایتا رسیدن ظرفیت پردازش به ۶۰۰ هزار محصول در روز، از مهم‌ترین آمارهای دیجی‌کالا در این گزارش هستند. دیجی‌کالا در سراشیبی رشد قرار دارد و آمارهای جدید نشان می‌دهد که این شرکت از هر جهت افزایش ظرفیت داشته است. تصویر زیر که دیجی‌کالا آن را در اولین گزارش سالانه‌اش منتشر کرده حکایت از اتفاقات یک روز عادی در این پلتفرم خرده فروشی دارد. از سوی دیگر، دیجی‌کالا در جدیدترین گزارش خود اذعان دارد که تنها ۲ درصد از بازار خرده فروشی در ایران، آنلاین است. دیجی‌کالا به شکل هوشمندانه‌ای اینجا به مخاطب اعلام می‌کند که هنوز راه بسیار زیادی برای پیشرفت دارد؛ چراکه واقعیت این است که در حال حاضر رقیب بزرگی هم ندارد و قبلا هم اعلام کرده که حدود ۹۰ درصد از خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد. نمودار مهم دیگری که می‌توان آن را در این گزارش یافت، مربوط به ارزش خالص کالای فروش رفته یا NMV است. این فروشگاه در فصل اول گزارش خود که مربوط به «رفتار کاربران» است، اعلام می‌کند که رکورد بیشترین سفارش‌ها مربوط به هشتم آذرماه ۹۸ است که هم‌زمان با جشنواره‌ی «این جمعه لازمت میشه» بوده است. نکته مهم دیگری که دیجی‌کالا در این فصل به آن اشاره می‌کند سن کاربران است. بیشتر از ۴۰ درصد کاربران این فروشگاه سنی بین ۲۵ تا ۳۴ سال دارند. در این میان حدود ۵ درصد از کاربران دیجی‌کالا ۶۵ سال به بالا هستند. نمودار مهم دیگری که دیجی‌کالا منتشر کرده مربوط به تغییرات سالانه متوسط ارزش هر سفارش از سال ۹۳ تا پایان ۹۸ است. در نیمه اول سال ۹۳ میانگین ارزش هر سفارش ۵۱۳ هزار تومان بوده و در نیمه دوم ۹۸، این میانگین به ۴۹۶ هزار تومان کاهش داشته است. نکته مهم اینجاست که گزارش دیجی‌کالا کل سال ۹۸ را در بر می‌گیرد و کرونا از اسفند بر اساس آمارهای رسمی وارد ایران شده است؛ اما همین ماه اسفند به تنهایی توانسته کل سال ۹۸ را تحت تاثیر قرار دهد. دیجی‌کالا اعلام می‌کند که در سال ۹۸ تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۱۲ کسب‌وکار برای فروشندگی در دیجی‌کالا درخواست داده‌اند که ۵۷ درصد این کسب‌وکارها شرایط لازم برای اضافه شدن به مارکت‌پلیس دیجی‌کالا را داشته‌اند. موضوع مهم دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده مربوط به کالاهای تقلبی و نظارت بر عملکرد فروشندگان است. ۰۱۶ درصد از کالاهای عرضه شده (۱۶ کالا از ۱۰۰ هزار کالا) تقلبی بوده‌اند و با فروشندگان این نوع کالاها نیز قطع همکاری شده‌ است. از سوی دیگر خطاهای دیگری نیز مشتریان را تحت تاثیر قرار داده که مربوط به زمان ارسال کالا، لغو کردن سفارش‌ها و کالاهای تقلبی بوده است. دیجی‌کالا می‌گوید برای عذرخواهی از مشتریانی که تحت تاثیر این موضوعات قرار گرفته‌اند در سال ۹۸ به شکل متوسط، در هر ماه ۲۹۳ میلیون تومان کد هدیه به این مشتریان پرداخت کرده است. دیجی‌کالا در این بخش می‌گوید که الگوریتم‌های هوشمند که تجربه خوشایند خرید را ممکن می‌کنند از دارایی‌های فکری بسیار مهم دیجی‌کالا هستند. در نیمه دوم سال ۹۸، برندهای ایرانی ۶۹ درصد از سهم فروش را در دیجی‌کالا به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر این آمار می‌تواند نمایه‌ای از این موضوع باشد که قدرت خرید مردم برای برندهای خارجی (به واسطه افزایش نرخ ارز در ۲ سال اخیر) به شدت کاهش داشته است. در نمودار فوق که مربوط به پرفروش‌ترین برندهای تلویزیون‌ (ریالی) است، می‌بینیم که ایکس ویژن، در مقایسه با سال ۹۷ جایگاه سامسونگ را با اختلاف از آن خود کرده است. نکته مهم در نمودار فوق خرید بیشتر تلویزیون‌های ایرانی از سوی کاربران دیجی‌کالا است. نمودار فوق نیز مربوط به پرفروش‌ترین برندهای گوشی موبایل (ریالی) در دیجی‌کالا برای سال ۹۸ است. اول افزایش ۱۳ رتبه برای موبایل‌های شیائومی است که حکایت از استقبال بی‌نظیر کاربران ایرانی از این محصول چینی دارد.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

    منبع خبر

    دیجیاتو

    دیجیاتو

    جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

      نظرات