رایزنی والمارت برای خرید سهام فلیپ‌ کارت، چالشی برای آمازون

رایزنی والمارت برای خرید سهام فلیپ‌ کارت، چالشی برای آمازون

کمپانی والمارت درحال مذاکره برای خرید ۴۰ درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک هندی فلیپ کارت است. اگر این دو کمپانی به توافق برسند، این موضوع چالش بزرگی برای آمازون در سومین اقتصاد بزرگ آسیا به‌ همراه خواهد داشت.

به گزارش اکوسیستم، براساس گزارش منابع مطلع، هنوز بطور دقیق مشخص نیست چه مذاکراتی بین دو طرف صورت گرفته است، ولی ارزش شرکت فلیپ کارت حدود 12 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این تخمین از آنجا به دست آمده است که سال گذشته شرکت ژاپنی سافت بانک ویژن فاند با مبلغ ۲/۵ میلیارد دلار توانست حدود یک پنجم سهام این شرکت را خریداری کند. هیچدام از طرفین در مورد مراواداتی که انجام شده است، صحبتی نکردند.

با این قرارداد سرمایه لازم برای رقابت با آمازون در اختیار فلیپ کارت قرار می‌گیرد. آمازون قصد دارد 5 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کند و این مبلغ برای تحویل آنلاین مواد غذایی‌ صرف خواهد شد. تحلیلگران عقیده دارند تحویل آنلاین مواد غذایی‌، میدان نبرد بزرگ بعدی برای بخش تجارت الکترونیک هند است.

فلیپ کارت علاوه‌ بر سایت تجارت الکترونیک درگاه‌های مد و فشن مینترا و جابونگ را نیز دارد، به این ترتیب آنها تقریبا کنترل ۴۰ درصد از خرده فروشی آنلاین هند را در اختیار دارد، این یعنی بیش از سهم آمازون از بازار خرده فروشی آنلاین هند. به علاوه فلیپ کارت قصد دارد تجارت خود را به حوزه  تحویل مواد غذایی نیز توسعه دهد.

ساتیش مینا (تحلیلگر اصلی شرکت پژوهشی فورستر) در این رابطه گفت: فلیپ کارت می‌تواند با استفاده از مهارت والمارت در فروش مواد غذایی و پوشاک ارزان، همچنان قدرت اصلی بازار تجارت الکترونیک کشور هند باشد.

سال‌ها است که والمارت برای ورود به بازارهای هند تلاش می‌کند، ولی تنها در زمینه خرده فروشی فعالیت دارد و با محدودیت‌های شدیدی نیز در سرمایه گذاری خارجی مواجه است؛ هم اکنون این شرکت 21 فروشگاه در کشور هند دارد. تلاش والمارت برای ورود به تجارت الکترونیک به این علت بود که آمازون قصد دارد بخشی از سهام شرکت هندی شاپر استاپ را به ارزش 27/6 میلیون دلار بخرد.

ساچین بانسال و بینی بانسال از کارمندان سابق آمازون بودند، آن دو سال 2007 فلیپ کارت را در مرکز فناوری هند بنگلور تأسیس کردند. بنیانگذاران فلیپ کارت مانند جف بزوس (بنیانگذار آمازون) کار خود را با فروش کتاب شروع کردند، اما خیلی سریع به سمت فروش گوشی‌های هوشمند شیائومی و موتورولا تغییر جهت دادند و در حال حاضر در تمامی دسته بندی‌ها با آمازون رقابت می‌کنند. موفقیت فلیپ کارت باعث شد سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند.

    نظرات