رسانه ها باید به کمک توسعه زیست‌بوم تولید محتوا بیایند

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تور علمی و بازدید از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون گفت: باید شناخت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها از حوزه علم و فناوری درست شکل بگیرد تا این ظرفیت مهم تولید محتوا به کمک توسعه این زیست‌بوم در کشور بیایند.

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، تور بازدید از بزگترین مرکزCGI  کشور با حضور دکتر پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر سید احمد موسوی صمدی مدیر گروه اجتماعی شبکه 4 و دکتر سید مهدی جوادی مدیر عامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون به همراه جمعی از تهیه کننده های شبکه های مختلف سیما وفعالان حوزه تصویرسازی کشور از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون بازدید کردند.

کرمی افزود: زیست‌بوم فناوری و نوآوری زنجیره کامل و درستی از بازیگران حوزه‌های علمی کشور را شناسایی و حمایت می کند، این زنجیره در کنار هم و در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری به توسعه علم و فناوری در کشور و معرفی دستاوردهای این حوزه به جامعه می پردازد.

وی با اشاره به تلاش‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های کشور، بیان کرد: در حال حاضر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت و ۶ هزار استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه‌اندازی کارخانه های نوآوری ، گفت: پهنه‌های فراموش شده و ازکار افتاده ومتروک شهری با استقرار شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها در دلشان به محل تولید استارت اپها وتجمیع ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور بدل شدند.

کرمی همچنین گفت: همین مجموعه رایمون که به عنوان یک مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در حوزه تصویرسازی فعالیت می‌کند هم در یک سوله متروک شده و قدیمی ایجاد و به قلب یکی استودیوهای مجهز کشور تبدیل شده است.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور ایجاد شده است. این مراکز به عنوان یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور حضور دارند.

کرمی همچنین بیان کرد: تولید محتوا یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه فرهنگ علم و فناوری کشور و نیز اشتغالزایی دارد. حرکتها در این حوزه آغاز شده اما هنوز زنجیره آن تکمیل نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بطور مثال ایران در حوزه زیست‌فناوری و نانوفناوری حرف اول را در منطقه می‌زند. این اتفاق با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفت. توانایی ایران در این حوزه‌های علمی در دوران شیوع کرونا به جامعه اثبات شد.

کرمی در ادامه بیان کرد: باور مردم به توانمندی‌های علمی کشور به فرهنگ‌سازی و معرفی این تلاش‌ها وابسته است. مثلا روزهای شیوع کرونا بهترین فرصت بود که مردم بدانند زیست‌بوم فناوری و نوآوری چه توانایی ها وظرفیت‌هایی دارد.

کرمی ادامه داد: زیست‌بوم‌ فناوری و نوآوری زمانی تکمیل می‌شود که همه ارکان آن اعم‌ از دولت، بخش خصوصی و دانشمندان ومردم بعنوان حامی به آن ورود و نقش خود را به صورت کامل ایفا کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین قهرمان‌سازی موثر، دوام یافتن و افزایش اشتغال‌زایی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را به حضور مفید رسانه‌ها در این حوزه منوط کرد و گفت: هر حرکت نو اورانه و خلاقانه‌ای در کشور در ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو می‌شود. همانگونه که برای شروع کار تاکسی‌های اینترنتی پیش آمد اما نباید از این مخالفت‌ها ترسید. باید قدم‌های موثر برداشت و توسعه علم و فناوری را با کمک همه بازیگران این عرصه پیش برد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که نوآوری راه خود را پیدا می‌کند. اما حضوروزبان رسانه در این حوزه راه‌گشا است و به شفاف‌سازی اقدامات و توسعه این حوزه کمک می‌کند.

وی بر اهمیت بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی در توسعه علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید از این ابزار مهم و موثر برای معرفی تلاش‌های علمی ومعرفی دستاوردها در جهت امید افزایی و پیشرفت به جامعه بهره ببریم.

کرمی در این بازدید با بیان اینکه تنها راه تاثیرگذاری دستاوردها و یافته‌های علمی،  رفع نیاز و نمود آنها در جامعه است، بیان کرد: اگر دانشمندان وفناوران از حمایت‌های جامعه برخوردار نباشند قطعا کار انها ابتر شده وموثر نخواهند بود.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در گذشته رسانه ها و رسانه‌های مکتوب شناخت کافی از حوزه علم و فناوری نداشتند و دانشمندانمان  نیز از رسانه‌ها دوری می‌کردند.

کرمی ادامه داد: تنها راه برون رفت از این فضای نامطلوب، معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری به جامعه با شیوه  درست و قابل فهم برای رسانه‌ها بود. ما همه ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کشور داریم اما از آن استفاده  درست وکاملی نمی‌ کنیم .

    منبع خبر

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات به فعالیت های نوآورانه و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه های ویژه دیجیتال در ایران است.

      نظرات