چگونه در مورد ارزش خود با یک سرمایه‌گذار صحبت کنیم؟

چگونه در مورد ارزش خود با یک سرمایه‌گذار صحبت کنیم؟

نیاز به سرمایه از جمله نیازهای اساسی یک کسب‌وکار است و برای جذب سرمایه‌گذار تشخیص میزان ارزش استارتاپ اهمیت بسیاری دارد. در واقع ارزش یک استارتاپ به مقدار مبلغی است که یک نفر حاضر به سرمایه‌گذاری روی آن باشد و نکته مهم آن است که ارزش و سرمایه با یک‌دیگر یکسان باشند. وجود هزینه‌های گوناگون در استارتاپ و محدودیت منابع مالی باعث می‌شود تا یک شخص نتواند تا مرحله آخر استارتاپ سرمایه را خود تامین کند یا به صورت خانوادگی در کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کند؛ در نتیجه به یک سرمایه‌گذار مراجعه می‌کند و مبلغ مورد نیاز را درخواست می‌کند. برای مثال ارزش‌گذاری شرکت‌ها بورسی با توجه به داده‌های موجود، یعنی قیمت‌های مشخص مورد معامله در بازار، صورت می‌گیرد و خریدار و فروشنده روی یک قیمت به توافق می‌رسند اما در استارتاپ‌ها چنین چیزی وجود ندارد. به دلیل عدم وجود داده‌ها استارتاپ باید یک مسیری را طی کند تا بتوان آن را ارزش‌گذاری کرد و ممکن است اتفاقات بسیاری در این مسیر رخ دهد که باعث شکست استارتاپ شود. اگر شما سهامی در یک استارتاپ داشته باشید نمی‌توان آن‌ را ارزش‌گذاری کرد و اگر قصد فروش آن را داشته باشید یا طبق قیمت‌های پیشنهادی که به شما می‌شود به فروش می‌رود یا قیمتی که خودتان برای آن در نظر گرفته‌اید که این قیمت ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از ارزش آن باشد. اما وقتی به سرمایه‌گذار مراجعه می‌کنید نمی‌توانید بگویید که ارزش استارتاپ شما صفر است. حتی ایده یک استارتاپ هم ممکن است دارای ارزش باشد که به ازای دریافت مبلغی، درصدی از سهم را به سرمایه‌گذار واگذار می‌کند. ممکن است یک سرمایه‌گذار بخواهد کمتر از آنچه که ارزش استارتاپ شما است سرمایه‌گذاری کند و در واقع سرمایه‌گذاری زیر قیمت داشته باشد. برای مثال اگر در قسمت اول ارزش سرمایه را ۵ میلیارد در نظر بگیریم در صورتی که ارزش واقعی آن ۱ میلیارد است، در راند بعدی که نیاز به سرمایه‌گذار داریم این مبلغ باید چیزی حدود ۳۰ میلیارد باشد. تقریبا هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به انجام این کار نیست و اگر هم باشد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار باهوشی نیست و این به ضرر شما است. قبل از آن که سرمایه‌ای به استارتاپ شما وارد شود نیز دارای ارزش است و مبلغی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، pre-money است. ممکن است سرمایه‌گذار تصور کند که این مبلغ جمع ارزش استارتاپ و سرمایه مورد نیاز است و در نتیجه باید مشخص شود که این عدد قبل از سرمایه‌گذاری است یا بعد از آن. در این صورت ارزش شما برابر ۱ میلیارد است و ممکن است سرمایه‌گذار حاضر به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان در ازای ۲۰ درصد باشد. از دست دادن سهام در هر مرحله باید یک رنج مشخصی داشته باشد تا استارتاپ با شکست مواجه نشود. در مرحله pre-seed معمولا از دست دادن ۵ تا ۲۰ درصد سهم منطقی است و سرمایه‌گذار در این مرحله اکثرا خود فرد، شتاب‌دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاری خانوادگی هستند. مرحله بعد، series A، از دست دادن ۱۵ تا ۳۰ درصد منطقی است و سرمایه‌گذاران این مرحله super angels، VCs و CVCs هستند. در مرحله series C نیز از دست دادن ۵ تا ۱۵ درصد سرمایه منطقی است.

متن کامل خبر در سایت نوپانا

منبع خبر

نوپانا

نوپانا

نوپانا یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات