علیرضا حقیقی: ایران می‌تواند به قطب سی‌جی‌آی خاورمیانه تبدیل شود

علیرضا حقیقی: ایران می‌تواند به قطب سی‌جی‌آی خاورمیانه تبدیل شود

 
مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون می‌گوید تحریم‌ها، نبود سخت‌افزار و گران بودن تجهیزات در حوزه سی‌جی‌آی یا تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر بسیار اثرگذار بوده، اما از نظر تجربه و سواد اتفاق‌های خوبی افتاده است.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: چند سال است که ایران با پذیرفتن پروژه‌های بین‌المللی در حوزه انیمیشن و جلوه‌های ویژه توانسته است خود را در رتبه کشورهای موفق و رو به رشد در این حوزه قرار دهد و به دلیل پایین بودن نرخ خدمات، نیروی انسانی، تجهیزات و تخصص مورد توجه کشورهای اطراف و حتی آمریکا قرار بگیرد.

مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون مدیا بزرگ‌ترین مرکز یکپارچه ارائه‌دهنده خدمات و تولید انیمیشن، بازی، جلوه‌های رایانه‌ای، مرکز شتابدهی، ایده‌پردازی در ایران است که از 20 تیر1396 رسماً پا به عرصه رقابت در این حوزه گذاشت. این مرکز توانایی جذب و خدمات‌دهی هم‌زمان را دارد و بیش از 250 نیرو فنی فعال و متخصص در حوزه انیمیشن، بازی و جلوه‌های رایانه‌ای در آن مشغول کار هستند. از طرفی این مجموعه با در اختیار قرار دادن امکانات لازم به افراد مستعد به آن‌ها اجازه رشد و شکوفایی داده است و با برگزاری کلاس‌ها، جلسات آموزش و مشاوره سعی کرده است که مأمنی برای تولید انیمیشن، فیلم کوتاه، مستند و حتی استارت-آپ‌ها باشد.

به این بهانه با علیرضا حقیقی مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

‎آقای حقیقی، به‌عنوان نخستین سؤال، کمی درباره روند سی‌جی‌آی (CGI یا تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر) در کشور بگویید. آیا با توجه به شیوع بیماری کرونا در پیشرفت این عرصه اتفاقی رخ داده است؟

شیوع ویروس کرونا علیرغم مشکلات فراوانی که برای دنیا به وجود آورد، اما در کنار آن تغییرات اجباری برای خدمات غیرحضوری رقم زد که بخشی از آن مربوط به تغییر ذائقه فرهنگ مردم در مواجه با بیماری کرونا بود. بخش دیگر مربوط به پیشرفت تکنولوژی و نهادینه شدن فرهنگ دورکاری و کنترل پروژه است که به‌واسطه آن تهیه‌کنندگان و فعالان این عرصه از امکانات و تجهیزات به‌روز که در سطح کشور ازجمله در مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون در حوزه سی‌جی‌آی وجود دارد به‌صورت حضوری و غیرحضوری استفاده می‌کنند.

شیوع ویروس کرونا شیب زیادی را برای استفاده از خدمات حضوری و غیرحضوری در حوزه سی‌جی‌آی ایجاد و آینده خوبی را در این حوزه رقم زد. این شرایط بهانه‌ای شد برای حضور ایران در عرصه جهانی که به دلیل کم بودن قیمت استفاده از نیروی کار، تجهیزات و تخصص اتفاق افتاده است. ما در بحث فضای کار اشتراکی تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفتیم و به‌خاطر تعطیل شدن و رعایت فاصله اجتماعی فضای کار اشتراکی نیز محدود شد. در بحث تولید هم به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب دورکاری، نبود فرهنگ دورکاری بسیاری از کارها عقب افتاد و با مشکل مواجه شدیم. اما به‌مرور زمان و ادامه‌دار شدن ویروس کرونا توجه مردم به فضای مجازی و استفاده از کسب و کارهای اینترنتی و خدمات الکترونیک بیشتر شد و باعث شد اکثر مشکلات برطرف و ذائقه مردم تغییر کند. در این شرایط شاهد رغبت تهیه‌کنندگان برای کنترل پروژه از راه دور بودیم، کم‌کم فرهنگ دورکاری در بین مردم جا افتاد با این حال خیلی از خدمات فیزیکال مانند استودیوها و موشن کپچر با تهدید‌هایی مواجه شدند که ناگزیر هستیم.

از عمر حضور سی‌جی‌آی در ایران خیلی نمی‌گذرد، خلاقیت‌ها و ابتکارات شما در حوزه فعالیتتان به چه صورت است؟

ما به‌عنوان مرکز تولید محتوای پیشرفته کشور دارای تجهیزات و امکانات پیشرفته‌ای در حوزه سی‌جی‌آی هستیم. یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این شرکت ایجاد مرکزی برای تمرکز خدمات برای تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان انیمیشن، فیلم، جلوه‌های ویژه، مستند و .... بود. درواقع تهیه‌کنندگان می‌توانند از سالن سینما برای سنجش رنگ فیلم و یا لوکیشن، استودیو کروماکی و بلک باکس، استودیو استاپ موشن، استودیو موشن کپچر، استودیو تصویر، استودیو صدا، فضای کار اشتراکی، رندر فارم و... استفاده کنند.

ما با استفاده از خلاقیت نیروی متخصص داخلی خود در حوزه موشن کپچر توانستیم از دوربین به‌عنوان یکشی استفاده کرده و از این موضوع بارها در برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و کلیپ‌ها استفاده کردیم. به‌عنوان مثال در فیلم "متری شیش و نیم" و همچنین "تیزر چهل سالگی انقلاب" از این قابلیت استفاده شد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده ما توانستیم استودیو موشن کپچر و فضای کروماکی را برای طبیعی جلوه دادن جلوه‌های ویژه بکار بگیریم و توانستیم به‌صورت هم‌زمان کاراکتر رئال را در کنار کاراکتر انیمیشنی قرار دهیم. به‌طور مثال ما امروز می‌توانیم در حوزه سی‌جی‌آی با استفاده از دوربین ویرچوال و با استفاده از استودیو مجازی، کروماکی و موشن کپچر یک منزل قدیمی را در استودیو بازسازی کنیم و با ویرچوال کمرا به‌صورت مجازی بازیگران در این منزل قدیمی حرکت کنند. کاری که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی و اروپایی مشاهده می‌کنیم. همچنین در حوزه رندر فارم نیز ما توانسته‌ایم علاوه بر برطرف کردن نیاز داخلی انیمیشن‌های متعددی از هند، کویت، پاکستان، عراق و .... را انجام دهیم.

کدام پروژه‌ها تاکنون توسط شرکت شما رندر و کپچر شده‌اند و عمدتاً استقبال شرکت‌ها و تولیدکنندگان از این مرکز چگونه است؟

شرکت ما به دلیل به‌روز بودن تجهیزات و مناسب بودن هزینه‌ها همواره مورد توجه تهیه‌کنندگان داخلی و خارجی بوده است و همین عامل نیز موجب شده تا پروژه‌های متعددی در اینجا انجام شود، اما اگر بخواهم به موارد شاخص‌ اشاره کنم در بحث موشن کپچر فیلم "متری شیش و نیم"، بازی‌های "عملیات انهدام"، "سربازان ابدی"،" What Happened"، "سفیر عشق"، "ونو" و.... انیمیشن "جوانمردان"، تریلر بازی "انتقام سلاطین" ازجمله آثاری هستند که در شرکت ما خدمات پسا تولیدشان انجام شده است. در حوزه تولید برنامه‌های تلویزیونی نیز برنامه‌های متعددی ازجمله مسابقه "فن آورد"، "زندگی پس از زندگی"، "آفتاب شرقی"، "به توان خدا" و .... از فعالیت‌های ما بوده است. همچنین در حوزه رندر نیز فیلم‌های "مسخره‌باز" همایون غنی‌زاده و "خورشید"مجید مجیدی را می‌توانم نام ببرم. سریال‌های انیمیشن داخلی و خارجی متعددی در رایمون در حال انجام است. در بحث موشن کپچر نیز در حال حاضر با همکاری مرکز ایران نوین تیزرهای متعددی ساخته می‌شود و پروژه‌های متعدد دیگری نیز در دست اقدام است.

یکی از مشکلاتی که همواره فیلمسازان شهرستانی با آن مواجه هستند در این بخش است که باید دائماً در حال رفت و آمد از شهر خود به تهران باشند. آیا شما خدمات و همکاری با فیلمسازان در سایر استان‌ها دارید؟

بسیاری از خدماتی که ما در این مرکز انجام می‌دهیم مانند رندر فارم به‌صورت پایه است، ما برای رفاه حال فعالان عرصه سینما فضای ابری مجازی را طراحی کردیم تا مشتریان رندر فارم، بدون حضور فیزیکی بتوانند فایل‌ها را به ما برسانند. ریموت فایل‌ها یا توسط ما یا خود تهیه‌کننده به‌صورت کلود آف لود از راه دور انجام می‌شود و به این صورت دوری مسیر و شرایط بیماری کرونا نمی‌تواند مانعی برای تهیه فیلم شود. تاکنون پروژه‌های غیرحضوری زیادی برای شهرستان‌های مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، یزد و در حوزه بین‌الملل برای کشور هند، کویت و... انجام شده است. یکی از نقاط قوت ما تلاش برای تمرکززدایی از تهران به‌عنوان مرکز تولید انیمیشن، جلوه‌های ویژه، تیزر، فیلم و .... است. که برای تحقق این مهم دوره‌های آموزشی متفاوت را در شهرستان‌ها برگزار کردیم و تاکنون پذیرای ایده‌های شتابدهی تهران و شهرستان‌ها بودیم. در انتخاب ایده‌ها تنها کاربردی بودن و خلاقیت ایده برای ما مهم بود و برای ایده‌های شهرستانی حتی بیشتر از ایده‌های تهران امکانات در نظر گرفتیم. در بحث خدمات استودیویی نیز بسیاری از تیم‌های شهرستان‌های مختلف در استودیو حضور پیدا می‌کنند و پس از انجام پروژه به شهر خود بازمی‌گردند.

بحث از خدمات به خارج از کشور و در سطح بین‌المللی کردید، در این حوزه چه تفاوتی وجود دارد که بعضاً کشورهایی مانند هند و آمریکا نیز به سراغ شما آمده‌اند تا از خدماتتان بهره‌مند شوند. ضمن این که اصولاً وضعیت این حرفه در سطح جهانی چگونه است؟

باید قبول کنیم در حوزه سی‌جی‌آی مقداری با استانداردهای دنیا فاصله داریم. با وجود آنکه از سینمای هالیوود از نظر علم و تکنولوژی عقب‌تر هستیم، اما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا بتوانیم خود را به این کشورها برسانیم. متأسفانه وجود تحریم‌ها، نبود سخت‌افزار، گران بودن تجهیزات در این حوزه بسیار اثرگذار بود تا خیلی از اتفاقات در حوزه سخت‌افزار آن‌طور که باید اتفاق نیفتد. از نظر تجربه و سواد اما اتفاق‌های خوبی افتاده است و امیدواریم بتوانیم به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر شویم. ‎با کمک گرفتن از نیروهای توانمند داخلی، مزیت رقابتی که در حوزه نیروی انسانی، حامل‌های انرژی و خدمات داشتیم، توانستیم محدودیت‌هایی که در بحث تحریم‌ها و مشکلات منطقه‌ای وجود داشت را از بین ببریم و فعالیت‌های مفیدی را در این حوزه داشته باشیم. ‎در حوزه رندر پروژه‌های موفقی را برای کشورهای هند، پاکستان، آمریکا، کویت و ...انجام دادیم. در حوزه موشن کپچر میزبان تیم‌های جمع‌آوری، تحقیق، توسعه، پژوهش و تولید محتوای فرامرزی بودیم و همچنین با کشور روسیه در حوزه انیمیشن کارهای خوبی را در حال انجام داریم. علاوه بر این با بعضی از دوستان که ملیت فرانسوی دارند در حال مذاکره برای صادرات محتوا در بازارهای خارجی هستیم و تلاش می‌کنیم، صادرات محتوی را گسترش دهیم.

و سخن پایانی...

 امیدواریم روزی شاهد این موضوع باشیم که ایران با بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی خود، نه‌تنها به کشورهای پیشرفته در این حوزه نزدیک شود، بلکه بتواند به قطب سی‌جی‌آی منطقه تبدیل شود.

    منبع خبر

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات به فعالیت های نوآورانه و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه های ویژه دیجیتال در ایران است.

      نظرات