تحلیلی بر انتخاب ۱۰ برند برتر دنیا در سال ۲۰۲۰

تحلیلی بر انتخاب ۱۰ برند برتر دنیا در سال ۲۰۲۰

تحلیلی بر انتخاب ۱۰ برند برتر دنیا در سال ۲۰۲۰

تاثیر تکنولوژی بر رشد سریع خرده‌فروشی

با وجود تاثیرات مخرب اجتماعی، فردی و اقتصادی ویروس کرونا بر صنعت دنیا، رده‌بندی ۱۰۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۰ ثابت می‌کند ارزش برندهای برتر ۹/۵‌درصد افزایش داشته است.

به عبارت بهتر ارزش مجموع ۱۰۰ برند برتر دنیا، پنج‌تریلیون‌دلار آمریکا گزارش شده که معادل کل سرانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در یک سال است. از سال ۲۰۰۶ و زمانی که برای اولین‌بار ارزش مجموع برندهای برتر دنیا به یک تریلیون‌دلار رسید، ارزش برندهای برتر جهان ۲۴۵‌درصد رشد داشته است.

جدول ۱۰۰ برند برتر دنیا نشان می‌دهد مارک‌های معتبر در مقایسه با بحران اقتصادی دنیا در سال ۲۰۰۶، طی دوره شیوع ویروس کرونا بیشتر انعطاف‌پذیر و کمتر منفعل و در راه فرار بودند و در یک سال گذشته رشد ۲۲۷میلیارددلاری را در عرصه ارزش برند تجربه کردند. در چنین شرایطی اسامی معتبر تجاری دنیا به مراتب کمتر از آنچه تصور می‌شد و انتظار می‌رفت از پیامدهای هولناک ویروس کرونا ضربه خوردند. آمار ثبت شده در بازه زمانی آوریل (دوره اوج شیوع جهانی ویروس کرونا) در زمینه ارزش برندها در بازارهای جهانی و سهام، نشان‌دهنده آینده‌نگری و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برندها، بدون توجه به بحران‌های موقت و محدودکننده است؛ آنچه مانند یک برگ برنده رخ می‌نمایاند. اگر تبعات دوران همه‌گیری ویروس را در نظر نگیریم، ارزش ۱۰۰ برند برتر دنیا ۹‌درصد افزایش داشته است.

صدر جدول در اختیار آمازون

آمازون با ۹/۳۲‌‌درصد رشد و ارزش برندی به میزان ۹/۴۱۵میلیارد‌دلار در رده اول ارزشمندترین برندهای دنیا ایستاد. این غول بزرگ صنعت خرده‌فروشی که اولین‌بار در سال ۲۰۰۶ به فهرست ۱۰۰ برند برتر دنیا راه یافت، امسال ۱۰۰میلیارددلار افزایش ارزش را تجربه کرد؛ تقریبا معادل یک‌سوم کل رشد ۱۰۰ برند برتر دنیا!

غوغای تکنولوژی

امسال برندهای عرصه تکنولوژی به پیشتازی در جدول ۱۰۰ برند برتر دنیا ادامه دادند؛ به حدی که بیش از یک‌سوم (۳۷‌درصد) مکان‌ها را به خودشان اختصاص دادند و در مجموع ۱۰‌درصد رشد ارزش داشتند. اپل با ۱۴‌درصد رشد و ۲/۳۵۲میلیارددلار ارزش پشت سر آمازون در رده دوم ایستاد و مایکروسافت با ۳۰‌درصد رشد و رسیدن به عدد ۵/۳۲۶ میلیارددلار سرمایه در مکان سوم قرار گرفت. گوگل ضمن در نظر گرفتن برنامه‌‌های متنوع و به‌کارگیری شیوه‌های خلاقانه جدید با مجموع۶/۳۲۳میلیارددلار و افزایش پنج‌‌درصدی جایگاه چهارم را اشغال کرد.

غوغای آسیایی‌ها

برندهای آسیایی یک‌چهارم رتبه‌های ۱۰۰ برند برتر دنیا را از آن خودشان کردند. چینی‌ها با ۱۷ برند سرآمد هستند و علی‌بابا که با ۱۶‌درصد افزایش، ارزش برندش به ۵/۱۵۲میلیارددلار رسید در رده ششم یک پله بالاتر از تنسنت به‌عنوان ارزشمندترین برند چینی انتخاب شد. نکته جالب، ارزشمند شدن عناصری مانند خلاقیت و ابتکار از یک‌سو و افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی از سوی دیگر است. در چنین بستری، برند تیک‌توک که در زمینه تولید ویدئوهای محتوایی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فعال شده، بیشترین رشد را به‌عنوان تازه‌وارد فهرست ۱۰۰ برند برتر دنیا داشت. ارزش ۹/۱۶میلیارددلاری، این برند را در رده هفتادونهم قرار داد. در واقع تداوم رشد برندهای برتر نشان می‌دهد با وجود کرونا اوضاع بهتر از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است و برندها چون ارزش سرمایه‌گذاری و برندسازی را بهتر درک کرده‌اند، قدرتمندتر از یک دهه قبل با مشکلات مواجه می‌شوند. در دورانی که کرونا به بزرگ و کوچک دنیای تجارت رحم نمی‌کند، سرمایه‌گذاری مناسب، راه نجات مناسبی تلقی می‌شود.

وجه تمایز خرده‌فروشی

صنعت خرده‌فروشی به کمک عنصر مهمی به نام «تجارت الکترونیک»، سریع‌ترین رشد(۲۱‌درصد) را نسبت به سایر عرصه‌ها در جدول برندهای برتر تجربه کرد و قدرت خودش را به معرض نمایش گذاشت. بیش از نیمی از برندها در عرصه رسانه و سرگرمی‌سازی در جمع ۲۰ برند دارای سریع‌ترین رشد دیده می‌شوند. نت‌فلیکس با هشت پله صعود، ۳۴‌درصد افزایش رشد و ارزش ۹/۴۵میلیارد‌دلاری به رده بیست‌و‌ششم رسید. اینستاگرام با ۱۵ پله صعود و ارزشی به اندازه ۵/۴۱میلیارددلار به رده بیست‌ونهم ارتقا یافت. لینکدین ۹/۲۹میلیارددلاری، ۱۸‌درصد افزایش ارزش داشت و ایکس‌باکس هم با ۶/۱۹میلیارددلار ارزش برند ۲۲ پله جهش را تجربه کرد تا به رده شصت‌و‌پنجم برسد. برندهایی مانند آمازون، علی‌بابا و جی‌دی به لطف خلاقیت و چابکی در دوران کرونا همپا با نام‌های سنتی‌تری مانند وال‌مارت و به کمک تجارت الکترونیک رشد کردند. تجارت الکترونیک و فروش آنلاین به برندهای ورزشی و آن دسته از صاحبان صنایع که در تعامل مستقیم و مثبت با مشتریان بودند هم کمک زیادی کرد؛ به حدی که «لولولمون» با تغییر کاربری از تولید لباس یوگا به عرضه البسه‌ سایر ورزش‌ها ۴۰‌درصد رشد ارزش برند داشت و سرمایه خودش را به ۷/۹ میلیارددلار رساند. در واقع خلاقیت و نوآوری عاملی است که مانع سقوط ارزش برندها در عصر کرونا شده است. نام‌های معتبری مانند آمازون، اپل و گوگل ضمن آسان‌تر کردن دریافت خدمات برای مشتریان با راهکارهای خلاقانه، آینده بهتری برای خودشان ترسیم کرده‌اند.

نکات کلیدی

مسترکارت به لطف توجه به مولفه‌هایی مانند زنجیره قدرتمند مشتریان، تلاش برای بهبود اکوسیستم جغرافیایی و البته ارتباط تنگاتنگ با خریداران برای اولین‌بار در جمع ۱۰۰ برند برتر قرار گرفت.

علاوه‌بر «تیک‌توک»، «یونایتدهلث‌کر»، «بانک چین»، «لنکوم» و «پپسی» هم برای نخستین‌بار در زمره ۱۰۰ برند برتر دنیا جای گرفتند.

برندهای مرتبط با محیط زیست و اکوسیستم، امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و برند «هایر» با قرار گرفتن در رده شصت‌و‌هشتم، پرچمدار این مدل برندها بود.

برندهای آمریکایی بیش از نیمی و آسیایی‌ها یک‌چهارم فهرست ۱۰۰ برند برتر دنیا را به اشغال خودشان درآورده‌اند. پس از چین با ۱۷ برند، ژاپن با دو نام تویوتا و ان‌تی‌تی، بیشترین سهم را در بین آسیایی‌ها داشت.

از آنجا که پایداری یک برند برای مشتریان اهمیت زیادی دارد، مردم امسال به اسامی قدیمی در تولید لوازم لوکس روی خوش نشان دادند و بر این اساس، چهار برند لوکس به سردمداری لویی‌ویتون رده نوزدهمی (با ارزش برندی معادل ۸/۵۱میلیارددلار) در جمع ۱۰۰ برند برتر دنیا دیده شدند.

از مجموع ۱۰ برند برتر دنیا، هشت برند آمریکایی هستند و دو برند دیگر به صنعت خرده‌فروشی اختصاص دارند. لازم به توضیح است که مک‌دونالد نماینده صنعت غذا و نوشیدنی (یکی از زیرشاخه‌های خرده‌فروشی) محسوب می‌شود و صددرصد فعالیتی مرتبط با این صنعت دارد.

منبع: IMAGESRETAILME.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات