از هر 100 کسب وکار جدید در کشور 17 مورد نوآورانه است

محمدرضا زالی (رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران) با اشاره به این موضوع که حمایت از استارتاپ‌ها اقدامی بسیار هوشمندانه است​، خاطر نشان کرد: باید استارتاپ‌های کشور نوآورانه باشند. از هر 100 کسب وکار جدید در کشور تنها 17 مورد نوآورانه و بقیه غیرنوآورانه هستند.

به گزارش اکوسیستم، زالی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی که با حضور مجید سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) و تعداد زیادی از دانشجویان و محققان جوان کشورمان در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: یک دیده بان جهانی کارآفرینی وجود دارد که متولی پایش کارآفرینی و بزرگترین و تخصصی‌ترین برنامه در این حوزه است. برپایه آمار این دیده بان جهانی، نرخ استارتاپ‌ها در فرانسه حدود 3/2 درصد بود، در حالیکه این شاخص در ایران در سال 2017 میلادی 13/34 درصد بوده است. این یعنی طی 42 ماه گذشته به ازای هر 100 نفر بزرگسال ایرانی 13 استارتاپ راه‌اندازی شده‌ است.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با هوشمندانه خواندن حمایت از استارتاپ‌ها در کشور، بیان کرد: از هر 100 کسب وکار جدیدی که در کشور به وجود می‌آیند، فقط 17 مورد نوآورانه است. استراتژی اوباما در زمان ریاست جمهوری خود، کارآفرینی فناورانه بود. در واقع این کارآفرینی است که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند. این آمارها حاکی از آن است که مسئولیت سنگینی را به عهده داریم و باید سعی کنیم تا دانشگاه کارآفرین در کشور تصویب شود.

وی افزود: بر اساس آمار سال 2017 میلادی حدود 34 درصد تصمیم کارآفرینانه در کشور وجود داشته است، یعنی از هر 100 نفر 34 نفر قصد کارآفرینی دارند. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، از بین دانشجویان فنی 55 درصد و از میان دانشجویان علوم اجتماعی و رفتاری 53 درصد قصد کارآفرینی دارند، اما محتوای ایده‌های آنها براساس درآمد محور بودن و محصول محور بودن متفاوت است.

دکتر زالی با تاکید بر اهمیت کیفیت کارآفرینی به این نکته اشاره کرد که استارتاپ‌های کشور باید نوآورانه باشند، وی ادامه داد: باید ایده‌ها به سمت ایده‌های خلاقانه در زمینه تکنولوژی سوق داده شوند. در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور دانشگاه‌ها را به سوی صنعت هدایت کرده است و ما معتقدیم که به هر طریقی باید با صنعت ارتباط داشته باشیم.

    نظرات