خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

شهاب الدین بخشیان کاشانی مدیرعامل فروشگاه اقساطی ۱۰ کالا :

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، شهاب الدین بخشیان کاشانی بر این باور است که اگر چه شیوع کرونا موجب استقبال مردم از فروشگاه های دیجیتالی شده است، اما در کنار آن افزایش نرخ ارز و گران شدن روازنه کالاهای مورد نیاز مردم، مشکلاتی را برای این حوزه به وجود آورده است.

شهاب الدین بخشیان کاشانی مدیرعامل فروشگاه اقساطی ۱۰ کالا است که البته به گفته خود او اکنون این فروشگاه دیجیتالی ناگزیر به بازنگری در خصوص فروش اقساطی خود شده است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

لطفا برای پرسش اول، درباره تاثیر کرونا بر روی کسب و کارهای اینترنتی توضیح دهید؟

کرونا هم تاثیر مثبت و هم منفی داشته است. تاثیر مثبتش این بود که مردم مجبور به خرید از فروشگاه های دیجیتالی شدند و به خرید اینترنتی رو آوردند و در این زمینه اعتمادسازی صورت گرفت؛ اما از سوی دیگر این شرکت ها که با نیاز بیشتری از سوی بازار مواجه شدند، به دلیل شیوع ویروس کرونا ناچار به رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند و اگر فضای کافی را به این منظور در اختیار نداشته باشند، ناچار به دورکاری هستند. از این نظر اگر تمهیدات لازم را برای دورکاری در بخش انبار، حسابداری ، فروش و … نداشته باشند دچارچالش می شوند.

بنابراین اگر چه از یک سو شیوع ویروس کرونا باعث نیاز مردم به خرید اینترنتی و در نهایت باعث رشد فروش آنها شده است؛ اما از سوی دیگر به دلیل فراهم نبودن شرایط برای رعایت فاصله اجتماعی و … ناچار به دورکاری هستند و دورکاری هم مشکلات و چالش هایی برای آنها به همراه دارد.

پس یک فرصت بی‌نظیر برای برخی از کسب و کارها منوط به رعایت برخی نکات بهداشتی فراهم کرده است؛ به طور خاص آیا شرکت شما در سال جاری شاهد رشد بوده است؟

بله رشد داشته ایم اما در این زمینه یک فاکتور کلی ثابت وجود ندارد و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که مدام در حال تغییرند.

به طور مثال به دلیل تورم اقتصادی، ما ناچار شدیم قراردادهایی را که با شرکت های دولتی و خصوصی به صورت اقساط طولانی مدت داشته ایم و یا سود مشارکت آن کم بود، لغو کنیم به این دلیل که قیمت کالا نوسان شدیدی دارد و با این تورم، فروش اقساطی کالا توجیه پذیر نیست.

بنابراین نمی توان یک فاکتور کلی را در نظر گرفت. مسائلی که باعث کاهش و یا افزایش فروش شده، متنوع بوده است. دلار افزایش یافته، قیمت کالاها افزایش مضاعف داشته و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است که همه این ها روی کار ما هم تاثیرگذار بوده است.

به طور مثال شما به نوسانات قیمتی در بازار ارز  اشاره کردید، این فاکتور چه تاثیری روی کسب و کار شما داشته است؟

نوسانات بازار ارز تاثیر منفی شدیدی داشته است. به این دلیل که قیمت ها ثبات ندارد و موجودی کالاها بسیار پایین است.  برای تامین کالا به شدت دچار مشکل شده ایم و نمی توانیم قیمت های ثابت داشته باشیم و هر روز قیمت آنها افزایش یافته و در برابر هم قدرت خرید مردم هم لحظه به لحظه کاهش می یابد، اینها نارضایتی مشتری را به دنبال دارد.

شرایط کسب و کارها در حوزه کار شما چه تغییری نسبت به سال قبل داشته است؟

درمجموع رو به بهبود بوده است. هر قدر که ضریب نفوذ اینترنت بالاتر باشد، عملکرد درگاه پرداخت بهتر باشد و برنامه نویس ها تعدادشان افزایش پیدا کند، این مسیر بیشتر رو به بهبود حرکت می کند. اما مشکلات ساختاری و حاشیه ای هم دارد که یکی از آنها کاهش قدرت خرید مردم است و برای این موارد نمی توان کاری انجام داد.

اکنون که در شرایط متلاطم اقتصادی قرار داریم و هیچ چشم اندازی در حوزه اقتصاد برای خانوارها وجود ندارد، در این شرایط چه تصویری از آینده کسب و کارهای اینترنتی ارائه می دهید؟

با توجه به رشد روزافزون فضای اینترنت و شفافیتی که در کسب و کارهای اینترنتی از نظر مقایسه قیمت ها و ایجاد رقابت وجود دارد، آینده کسب و کارهای اینترنتی رو به رشد خواهد بود.

با این حال مسائل حاشیه ای و حتی کرونا هم باعث می شود که این بستر بیشتر و بهتر قابل استفاده باشد اما قدرت خرید مردم و نوسانات اقتصادی و افزایش نقدینگی مشکلی است که وجود دارد و به جز این مشکلات، آینده روشنی را برای کسب و کارهای اینترنتی می بینم.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    منبع خبر

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب  کارهای اینترنتی)

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    انجمن کسب و کارهای اینترنتی می کوشد تا با ایجاد بستری مناسب برای تمامی نقش آفرینان فعال در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه به حمایت

      نظرات