افزایش ۱۰ برابری برخی از هزینه ها به دلیل کرونا، تحریم و نوسانات ارز

افزایش ۱۰ برابری برخی از هزینه ها به دلیل کرونا، تحریم و نوسانات ارز

گفتگوی روابط عمومی انجمن با اعضا؛ شماره ۳- محمد قیومی مدیرعامل شرکت پرتوتک سامانه:

به گزارش روابط عمومی انجمن کسب و کارهای اینترنتی ، «اگر مشکلات موجود همچنان ادامه یابد و شکل بدتری پیدا کند، فرصت ها آنقدر نیست که جبران این ضررها را بکند.» این را محمد قیومی محمدی، گفت.

محمدی مدیر عامل شرکت «پرتوتک سامانه» را بر عهده دارد. مصاحبه پیش روی را با وی در ادامه بخوانید.

برای سوال اول، لطفا تاثیر ویروس کرونا را بر روی کسب و کار خود توضیح دهید؟ آیا اپیدمی چه تاثیری روی کسب و کارهای شما داشته است؟

همه کسب و کارها به نسبتی از ویروس کرونا آسیب دیده اند؛ برخی کمتر و برخی هم بیشتر. شاید برای تعدادی نیز به صورت خاص و استثنایی این شرایط فرصتی را برایشان فراهم آورده باشد؛ اما کسب و کار ما آسیب زیادی متحمل نشد؛ شاید حدود ۳۰ درصد روی فروش ما تاثیر گذاشته باشد.

یک موضوع دیگر این که ویروس کرونا و تبعات آن مانند محدودیت های اجتماعی، باعث شده است که زیرساخت های IT بیشتر جدی گرفته شود و مشتریان به سمت نشست های آنلاین جذب شوند و با این کار مراجعات حضوری ما کمتر شود.

آیا کسب و کار شما باعث رونق داشته است؟

در بلندمدت تاثیر خوبی می گذارد؛ نمی توانم بگویم که لزوما بهتر از قبل می شود اما به هر حال نکات مثبت و منفی را با خود به همراه داشته است؛ به هر حال حدود ۲۰ تا  ۳۰ درصد فروش ما را نسبت به پیش بینی که داشتیم کمتر کرده، اما ضررده نبوده است.

پیش بینی فروش ما حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد محقق شده است.

نوسانات بازار ارز چه اثری روی کسب و کار شما داشت؟

این موضوع آثار فراوانی داشت به ویژه در بحث زیرساخت های سخت افزاری و سرورهایی که از آنها استفاده می کنیم. به طور مثال نسبت به سه سال گذشته، سرورهایی که تقریبا ۲۵ میلیون تومان برای آن هزینه می کردیم، اکنون برای خرید آنها، این هزینه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است یعنی حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته است. به بیانی دیگر این افزایش هزینه ها به دلایلی مانند نوسانات بازار ارز، آثار تحریم ها و همچنین کروناست که جلوی واردات را گرفته و موجب تحمیل چنین هزینه های زیادی شده است.

موارد فوق هزینه های ما را به شدت بالا برده و پیدا کردن و تامین سخت افزارهای مورد نیاز بسیار دشوار شده است.

به طور کلی، نسبت به سال گذشته حوزه کسب وکار شما رو به بهبود بوده است یا رو به ضعف؟

ما به صورت کلی رشد داشتیم. پیش بینی فروش و توسعه بازار داشتیم که قرار بود امسال اتفاق بیفتد اما نسبت به پیش بینی هایی که داشتیم به دلیل کرونا و مسائل ارزی و … این مقدار کمتر محقق شده است. در کل حوزه کسب و کار ما رشد داشته است و ما فروش دو برابری نسبت به شرایط مشابه سال قبل داشتیم.

چشم انداز شما برای آینده کسب وکارهای اینترنتی چگونه است؟

به باور بنده اگر مشکلات موجود همچنان ادامه یابد و شکل بدتری پیدا کند، فرصت ها آنقدر نیست که این ضررها را جبران بکند. به نظر من چشم انداز آینده این کسب و کارها چندان روشن و امیدبخش نیست.

در چنین شرایطی چه کسی می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند؟ و آیا بخش خصوصی برای مدیریت کسب و کارهای اینترنتی، استراتژی دوره بحران را دارد؟

ما خودمان که مدیریت بحران داریم و آن چه را از دست مان برمی آید پیش بینی و مدیریت می کنیم؛ اما اگر دولت بتواند شرایطی را پیش روی این کسب وکارها بگذارد که حداقل چیزهای مورد نیاز وارداتی که وابسته به دلار است، برای این موارد همراهی لازم را انجام دهد و شرایط را تسهیل کند، یا حداقل سنگ اندازی نکند.

برخی شرکت های واردکننده با گمرک و شرکت های تامین ارز مشکلاتی را دارند که اینها سختی کار را بیشتر می کند؛ اگر دولت این مسائل را تسهیل کند می تواند بسیار راهگشا باشد.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    منبع خبر

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب  کارهای اینترنتی)

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    انجمن کسب و کارهای اینترنتی می کوشد تا با ایجاد بستری مناسب برای تمامی نقش آفرینان فعال در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه به حمایت

      نظرات