از حمایتهای ظاهری تا سنگاندازیهای واقعی در کار استارتاپها
به نقل از شنبه پرس، کارآفرینی در ایران به این سادگیها هم نیست و هرچند که دولت و سیاستمداران، استارتاپها را حلال همه مشکلات کشور معرفی میکنند، فعالان این حوزه از مسئلهای که شاید بتوان نامش را دخالت دولت در کار این مجموعهها دانست، شکایت دارند؛ اتفاقی که کارکردن را برای متخصصان این حوزه دشوارتر میکند. مثلا مجموعه استارتاپی که با هدف راحتترکردن خرید و فروش ملک یا ماشین ایجاد شده بودند، حالا در این وضع آشفته اقتصادی از طرف دولت مجبور به حذف قیمتها شده و همین مشکلاتی را برای خود این استارتاپها و کاربران آنان ایجاد کرده است. فعالان این حوزه بر این باورند که اگر معتقد باشیم که دولت نباید هیچ مداخلهای در کار استارتاپها داشته باشد، یعنی نباید حمایتی در راستای حل مشکلات استارتاپها و اصلاح قوانین داشته باشد و دخالت دولت باید شکل حمایت و به روش صحیح و در جهتی مثبت اتفاق بیفتد که اتفاقا وظیفه بخش دولتی است و دولت باید قبل از اینکه استارتاپ به آن مانع برسد، دولت گام بردارد و مانع را از سر راه بردارد. شاید ملموسترین دخالتها در کار استارتاپها برای همه مردم زمانی بود که با بالارفتن قیمتها و آشفتهشدن بازار، ناگهان قیمتهای بخشهایی مانند املاک و خودرو از سایتهای خرید و فروش غیب شد. حالا به جای اینکه با دیدن آگهیها رنج قیمتی را پیدا کنند و معاملاتشان آسانتر شود، باید تک به تک برای گرفتن قیمت با فروشندگان تماس میگرفتند؛ اتفاقی که تاحدودی خلاف فلسفه ایجاد این پلتفرمهای فروش بود. حالا وقتی هدف یک پلتفرم کمک به مردم است و قیمت حذف میشود، شفافیت در آن بازار از بین میرود و دلال قیمتگذاری میکند. نیما اشرفزاده تاکید میکند: مردم به عنوان مصرفکننده از کجا باید بدانند که ماشینی که گلگیرش خورده است، چقدر میارزد؟ یک ماشین که در آن تعویض شده، چقدر از قیمتش کم میشود؟ پلتفرمها این شفافیت را ایجاد میکنند و خریدار مثلا ۱۰ آگهی در سایت میبیند و قیمت دستش میآید. دولت میتواند برای کنترل بازار از پتانسیل استارتاپها کمک بگیرد او میگوید: دولت برای کنترل بازار واقعا میتواند از پتانسیل استارتاپها استفاده کند. ما تعداد زیادی یوزر فعال در ماه داریم و به راحتی میتوانیم به دولت برای کنترل بازار کمک کنیم ولی به شرطی که از تواناییهایمان استفاده شود.
متن کامل خبر در سایت نوپانا
نظرات