قم می تواند رتبه دوم صنایع خلاق کشوری را به دست آورد

قم می تواند رتبه دوم صنایع خلاق کشوری را به دست آورد


واحدهای فناور علوم انسانی مشکلات ساختاری دارند
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم، مدیر مرکز رشد علوم انسانی اسلامی استان تهران به دلیل امکانات و گستردگی جغرافیایی برای همیشه رتبه اول صنایع خلاق را از آن خود کرده است گفت: زیرساخت ها و ظرفیت های گسترده استان قم در حوزه علوم انسانی و اسلامی فراتر از رتبه کنونی یعنی رتبه پنجم است.
دکتر محمد ولیا بیدگلی با بیان اینکه فناوری های حوزه علوم انسانی بیشتر جنبه نرم و ناملموس دارد گفت: این نوع فناوری ها از جنس کالا نیستند و صاحبان آن افراد خلاق با ذهن پویاهستند.

لزوم ورود فناوری به مراکز حوزوی
وی با تاکید براینکه بسیاری از فناوری های حوزه علوم انسانی به راحتی قابل کپی برداری نیستند گفت: برخی تصور می کنند که بسیاری از ایده های حوزه علوم انسانی سریع تکثیر و کپی می شوند اما به دلیل اینکه ذهن های خلاق می توانند سریع ایده های خود را تکمیل و روزآمد سازی کنند، کپی برداری از آنها چندان راحت نیست.
ولیا با اشاره به اینکه مرکز رشد علوم انسانی همزمان با ایجاد و استقرار پارک در استان قم شکل گرفته است گفت: از همان ابتدا مرکز رشد علوم انسانی به دنبال ظرفیت های مهم استان به ویژه در مراکز حوزوی و پژوهشی بوده است و کاربردی سازی و ثروت آفرینی در مراکز علمی و حوزوی از برنامه های مهم پارک می باشد.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه نحوه ثروت آفرینی از علوم انسانی شفاف و مشخص نیست گفت: برای همین از همان ابتدا سعی کرده ایم که پژوهش ها و دستاوردهای علمی، پروژه ها و پایان نامه ها را به سمت عینی سازی، کاربردی کردن و تجاری شدن سوق دهیم.
ولیا در ادامه در خصوص مجوزهای صنایع خلاق در حوزه علوم انسانی توضیح داد و افزود: این مجوزها معادل همان مجوز های دانش بنیان در طرح های فنی و مهندسی است اما برند صنایع خلاق برخلاف مجوز دانش بنیان که سابقه حداقل ۱۰ ساله دارد، کمتر از ۳ سال سابقه دارد ومجوز آن از سوی دبیرخانه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر می شود.
قم قابلیت کسب رتبه دومی در صنایع خلاق
وی گفت: استان قم با ثبت ۲۱ شرکت فعال در حوزه صنایع فرهنگی و علوم انسانی توانست بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به رتبه پنجم شرکت های دارای مجوز صنایع خلاق دست یابد.
ولیا افزود: از ۲۱ شرکت برخوردار از گواهی صنایع خلاق ۱۵ شرکت عضو پارک علم و فناوری استان قم می باشند.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی گفت: در حال حاضر ۹۵۷ شرکت فناور در ۱۰ گروه صنایع خلاق از جمله کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طراحی و معماری، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، نشر، چاپ و یادگیری الکترونیک وخدمات زیرساخت صنایع خلاق حائز دریافت گواهی صنایع خلاق شده اند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت های دارای مجوز صنایع خلاق در قالب امکان توسعه بازار، ایجاد تسهیل فضای کسب و کار و  پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه خدمات ارایه می دهد.
ولیا با بیان اینکه زیرساخت های بسیاری از شرکت های فناور حوزه علوم انسانی و اسلامی مشکلاتی دارد گفت: در حال حاضر برخی از شرکت های فناور علوم انسانی بیشتر عملکرد یک «تیم» کاری را دارند و از طرفی به دلیل ناآشنایی با اصول شرکت داری نمی توانند از مزایا و تسهیلاتی که به یک شرکت فناور تعلق می گیرد بهره مند شوند.
تشریح حمایت ها از واحدهای فناور مرکز رشد علوم انسانی

وی با اشاره به حمایت های مادی و معنوی پارک علم و فناوری استان قم از شرکت های فناور عضو مرکز رشد علوم انسانی اسلامی گفت: برگزاری نشست ها و برنامه هایی برای دست یابی به مجوزهای صنایع خلاق و برگزاری دوره های آموزشی کسب و کار های نوین وایجاد امکان استقرار برای شرکت های عضو از جمله این خدمات و حمایت ها محسوب می شود.
مدیر مرکز رشد علوم انسانی اسلامی در پایان با اعلام اینکه ارزش افزوده شرکت های فناور دارای مزیت صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بالاست گفت: مرکز رشد علوم انسانی اسلامی به شرکت های عضو خود می تواند از ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تسهیلات با ویژگی های مطلوب ارایه نماید.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم

    پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

      نظرات