استراتژیهای لازم برندهای لوکس برای...
امروزه برندهای لوکس سختیهای زیادی را در راه تغییر دادن استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود تجربه میکنند و شاید بتوان گفت علت اصلی این موضوع لوکس بودن برند و قیمتهای گران این دسته از کالاهاست. به عنوان مثال تلفنهای هوشمند کمپانی اپل امروزه جزو دسته کالاهای لوکس در کشور ما محسوب میشوند و به جرأت میتوان گفت شرکت اپل این موضوع را مدیون استراتژیهای به کار گرفته از ابتدای تاسیس این کمپانی است .
هنگامی که یک کسبوکار در زمینه محصولات و کالاهای لوکس راهاندازی میکنید، هیچگاه نمیخواهید که نظر عموم و تصویری که از برندتان ساختهاید را با استراتژیهای غلط که اغلب توسط افراد غیرمتخصص به کار گرفته میشود نابود کنید. اما با این حال نیاز دارید که استراتژیهای مختلفی را جهت رسیدن به کامیابی و معروف کردن برندتان بهعنوان یک برند لوکس استفاده کنید تا هرچه سریعتر به نتیجه دلخواه و مورد انتظارتان برسید. بنابراین بر اساس موارد گفته شده به نظر شما چگونه باید بدون آسیب وارد کردن به وجهه برند روشهای مختلف برای یافتن استراتژی برنده در دیجیتالمارکتینگ را برای برندهای لوکس امتحان کنید و با این حال تصویری که سالها برای ساختن آن در ذهن مخاطبان زحمت کشیدهاید را خراب نکنید؟
تمرکز بر جلوههای بصری
دیجیتالمارکتینگ بهراحتی این امکان را فراهم کرده است که بتوانید از جلوههای بصری در تمامی تبلیغات کسبوکارتان استفاده کنید تا زیباییهای برندتان را هرچه بیشتر در معرض دید عموم و کاربران اینترنت قرار دهید و از این طریق مشتریهای زیادی را جذب کنید. مهم نیست که کسبوکار شما در رابطه با چه دستهبندی و چه صنعتی است یا اینکه در چه زمینهای فعالیت میکنید، در واقع شما باید بهعنوان یک برند لوکس تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از این بابت اطمینان حاصل کنید که برند شما به بهترین شکل ممکن برای کاربران و مشتریان اینترنتی به نمایش گذاشته شده است و تمام کاراییهای آن در تبلیغات بهدرستی به چشم میخورد. بنابراین باید تلاش کنید تا این هدف یعنی نشان دادن بهترین تصویر از محصولات خود را در بهترین حالت ممکن به تحقق برسانید و مسیر رسیدن به آن را کوتاهتر کنید .
یکی از بهترین راهها برای تمرکز روی جلوههای بصری تمرکز بر شبکههای اجتماعی مانند پینترست و اینستاگرام است که در آنها عکسها و فیلمها جزئی اصلی و جداییناپذیر هستند. این رسانههای اجتماعی از اصلیترین شبکههای اجتماعی در دنیای امروز هستند که در دسته جلوههای بصری حرف زیادی برای گفتن دارند و شما باید تمرکز بسیار ویژهای روی آنها داشته باشید تا بتوانید به طور طبیعی از دیجیتالمارکتینگ با استفاده از جلوههای بصری بیشترین سود را ببرید. به کارگیری این رسانههای اجتماعی همچنین سبب میشود که بتوانید درگیری ذهنی زیادی را در مورد برندتان برای مصرفکنندگان ایجاد کنید. براساس تحقیقات انجامشده این نتیجه حاصل شده است که ۹۳درصد از درگیری ذهنی مصرفکنندگان در مورد یک برند لوکس به دلیل شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی دنیای امروز است .
علاوهبر بهره بردن از شبکههای اجتماعی شما همچنین میتوانید یک وبسایت باکیفیت و خوب برای برند لوکس خود طراحی کنید و بهترین ویژگیهای محصولات خود را در آن به نمایش بگذارید تا مشتریان بتوانند با مراجعه به این وبسایت از ویژگی محصولات شما و خدماتی که ارائه میکنید مطلع شوند. این کار سبب میشود که از طریق همین وبسایت نیز بتوانید فروش زیادی داشته باشید و درنهایت بهعنوان یک برند محبوب برای گوگل شناخته شوید و به سوددهی مورد انتظار خود دست یابید .
بهعنوان مثال وبسایت کمپانی اپل که یکی از بزرگترین و لوکسترین برندهای تولید موبایل و لپتاپ است، از جلوههای بصری خاصی در وبسایت خود برای نمایش محصولاتش استفاده میکند. اپل برای یکی از معروفترین محصولات این شرکت که از سری موبایلهای هوشمند iPhone است، تنها مقداری توضیحات ساده با چند پارگراف کوتاه در وبسایت درج کرده و در مورد آن توضیحات مختصری ارائه میدهد. اما بقیه صفحات مربوط به این گوشیها را عکسهای مختلف که معمولاً نمای خیلی خوبی از کالا را نشان میدهند تشکیل میدهد .
در واقع این برند لوکس از عکسها و جلوههای بصری بهگونهای استفاده کرده است که بدون آنکه توضیحی درباره محصول خود ارائه کند به شما ویژگیهای آن را معرفی و سعی میکند تجربه دیدن واقعی این محصول را القا کند. بهطور کلی میتوان گفت عکسها و جلوههای بصری بهعنوان یک استراتژی بسیار مناسب در دیجیتالمارکتینگ برندهای لوکس به شمار میرود زیرا علاوهبر نمایش زیباییهای محصول میتوانید کاراییهای آن را نیز به رخ بکشید و یک تجربه همهجانبه را برای مصرفکنندگان برندتان به وجود بیاورید .
به مشتریان خود بگویید که چرا وجود دارید
در حالی که همیشه یکی از مهمترین فاکتورها در بازاریابی دیجیتال فهماندن این نکته به مشتریان است که محصول شما دقیقاً چه کاری انجام میدهد یا به بیان سادهتر این محصول که شما آنقدر در فروش آن مصمم هستید چه کاربردی دارد، مشتریان همیشه دوست دارند بدانند دقیقاً محصول مد نظرشان را از چه کسی خریداری میکنند. شما به سادگی میتوانید به مشتریان خود بگویید که چرا کسبوکارتان را تاسیس کردهاید و هدفتان از این امر چه بوده و در واقع چه چیزی است که شما را از رقیبانتان متمایز میکند .
بهطور کلی دانستن تفاوت شما با دیگر برندها یکی از مهمترین نکات قابل توجهی است که مشتریان را به سمت برند شما و صرف هزینه برای خرید از شما سوق میدهد و در آنها یک حس وفاداری نسبت به برند شما به وجود میآورد. شما باید یک رابطه احساسی با مشتریان خود ایجاد کنید تا آنها خود را به نوعی زیرمجموعه شما بدانند و به این نکته پی ببرند که با خرید از شما، حالا جزئی از مجموعه شما هستند و برایشان اهمیت قائلید. در واقع همین مساله است که وفاداری به برند را در مشتریان نهادینه میکند و باعث میشود برای اینکه با شما بمانند همیشه هزینه کنند و با دوستان خود راجع به برند شما حرف بزنند و همیشه سعی کنند که دیگران را به خرید از شما ترغیب کنند .
به بیان دیگر مشتریان شما تبدیل به تبلیغکننده برند شما میشوند. هرگاه به این نقطه در بازاریابی محصولات خود رسیدید یعنی شما میلیونها بازاریاب که تنها به دلیل وفاداری به برند شما برایتان تبلیغ میکنند در سراسر جهان دارید و با گذشت زمان بر داراییهای شما به طور زیادی افزوده خواهد شد. دقیقاً مانند کاری که کمپانی اپل با مشتریان خود انجام داده است و میتوان گفت که این کمپانی یا دهها کمپانی مشابه دیگر، امروزه به جایگاهی رسیدهاند که حتی اگر هیچگونه تبلیغاتی هم انجام ندهند، لطمهای به فروش کلی آنها وارد نمیشود .
بسیاری از برندهای لوکس تنها تصور میکنند که داشتن صفحه «درباره ما» در قسمت بالای سایت بهتنهایی میتواند اطلاعات کافی در مورد برندشان را در اختیار مشتریان بگذارد ولی حقیقت امر این است که کسی به این صفحات اهمیت چندانی نمیدهد و کمتر کسی پیدا میشود که این صفحات از وبسایت شما مطالعه کند. بنابراین باید کاری کنید که خودتان و دلیل وجود برندتان را در صفحه اول سایت به مشتریان خود بفهمانید به طوری که وقتی کسی وارد وبسایت شما شد در همان صفحه اول مجذوب برند شما شود و علاقهمند به دیدن سایر صفحات وبسایت و در نهایت خرید از شما شود. داشتن صفحه اول سایتی که بسیار جذاب باشد و هدف اصلی برند شما را نمایش دهد میتواند یک رابطه احساسی عمیق بین مشتریان شما و برندتان ایجاد کند .
همچنین میتوانید در صفحه مربوط به هرکدام از محصولاتتان یک داستان کوتاه درباره اینکه چگونه به فکر تولید یا تهیه این کالا افتادهاید و اینکه چه شد این کالا را به این مرحله رساندید بنویسید. انجام این کار این حس را به مشتریان میدهد که آنها در حال خریداری کالایشان از مکانی قابل اعتماد هستند و نه یک کمپانی بزرگ که تنها هدفش فروش است .
با این حال هنوز هم درک این مساله که چقدر گفتن دلیل وجودتان به مشتریان اهمیت دارد کمی مشکل است زیرا این موضوع فراتر از درک انسان بر ذهن مشتریان تاثیر میگذارد. این مساله به قدری مهم است که سیمون سینک یکی از بزرگترین افراد در زمینه تبلیغات است در کتاب «با چرا شروع کنید» به ظرافت تمام جزئیات این موضوع را بیان میکند. در این کتاب به توضیحات بسیار کاملتری از این موضوع پرداخته شده است، بنابراین خواندن این کتاب در این رشته از بازاریابی قطعاً خالی از لطف نخواهد بود .
بهعنوان یک برند لوکس شما میخواهید که تصویری از خود بهعنوان یک متخصص صنعت که به خوبی میداند مشتریان شما چه چیزی احتیاج دارند ترسیم کنید. میتوان گفت رسیدن به این هدف از طریق بازاریابی یا مارکتینگ به وسیله محتوا و سئو آنچنان که فکر میکنید هم دشوار نیست. امروزه تولید محتوا و بهینهسازی آن برای موتورهای جستوجو یکی از بهترین راهها برای دیده شدن در فضای وب و موتور جستوجوی گوگل است که بهتر است قبل از راهاندازی هر نوع کسبوکار اینترنتی ابتدا با این مقوله آشنا شوید .
استفاده از پستهای طولانی در وبسایت میتواند به مشتریان کمک کند تا تمامی ویژگیهای محصولتان را که قصد دارید به آنها معرفی کنید، بشناسند. علاوهبر این از طریق ساخت چنین پستهایی در وبسایت مربوط به کسبوکارتان میتوانید به مشتریان خود مشکلاتی که میتوانند از طریق محصول شما حل کنند را اطلاع دهید و مخاطبان خود را با عملکرد و نحوه کارکرد محصولاتتان آشنا سازید. این کار را حتی با نوشتن چند پاراگراف کوتاه نیز میتوانید انجام دهید اما دقت داشته باشید که اگر در نوشتن محتوا از مقالههای کاملتر و جامعتری استفاده کنید به مرور زمان بازدهی شما بالا خواهد رفت. در واقع هدف از این کار این است که به مشتریان خود این گزینه را بدهید که اطلاعات مورد نیازشان را سریعتر کسب کنند و تمام چیزی که خودتان نیز میخواهید را از این طریق به آنها اطلاع دهید .
علاوهبر مسائل ذکر شده میتوانید از محتوا بازاریابی و از طریق محتواهای بصری برای نشان دادن اینکه دقیقاً محصول شما چه چهرهای دارد یا ظاهر آن به چه شکل است و آیا مشتریان از آن خوششان خواهد آمد یا خیر استفاده کنید. به طوری که میتوانید عکسهایی از کاربردهای مختلف محصولتان را در سایت خود به عنوان محتوا قرار دهید و مشتریان با نگاه کردن به آنها روش کار محصول ببینند و دقیقاً متوجه نوع استفاده از آن بشوند. در واقع انجام این کار به مشتریان این حس را میدهد که گویی قبلاً از کالای شما استفاده کردهاند و میدانند روش استفاده آن چگونه است .
یکی دیگر از مهمترین کارهایی که میتوانید برای بهتر کردن دیجیتالمارکتینگ خود انجام دهید بهکارگیری سئو و قواعد آن با استفاده از تولید محتواست. بهکارگیری سئو در تولید محتوا برای وبسایتتان میتواند ترافیک ورودی به سایتتان را از طریق گوگل افزایش دهد، به طوری که هرگاه کسی به مشکلی برخورد و در گوگل به دنبال چارهای برای آن مشکل میگشت، مستقیماً به سایت شما هدایت شود زیرا در واقع کالای شما چاره و راهحلی بالقوه برای حل کردن آن مشکل بهخصوص است .
«مدیر وب» نوشته است: هنگامی که این اتفاق میافتد شما در واقع از این نکته مثبت بهره بردهاید که مشتری شما قبل از اینکه وارد سایتتان شود میداند که میخواهد چه مشکلی را حل کند و دقیقاً دنبال چه کالایی میگردد و اگر کالای شما در واقع حلال آن مشکل باشد شما برد کردهاید و فروش شما به آن مشتری قطعی خواهد بود. در واقع تنها کاری که شما باید انجام دهید جواب دادن به چندین سوال است که میدانید معمولاً ذهن مشتریان را در مورد این مشکل درگیر میکند و پس از آن دستیابی به یک مشتری که میخواهد قطعاً هزینه صرف کند. پاسخ به این پرسشها از طریق بازاریابی و تولید محتوا به بهترین شکل ممکن امکانپذیر است .
حال که چندین مزایای کلیدی از بهکارگیری دیجیتالمارکتینگ را در کسبوکارتان درک کردهاید ممکن است استخدام یک نماینده برای انجام دادن جنبههای ذکر شده از کارتان را در نظر بگیرید؛ اما چگونه میتوانید یک نماینده مورد اعتماد انتخاب کنید که تنها جهت پیشرفت برند لوکس شما عمل کند و نه در جهت ضرر زدن به آن؟ قدم اول در استخدام یک نماینده دیجیتالمارکتینگ برای برندهای لوکس، پیدا کردن شخصی است که دارای سابقه کار بازاریابی برای برندهای لوکس باشد. بنا بر طبیعت و ماهیت بازاریابی برای یک برند لوکس، شما به شخصی نیاز دارید که بهطور ویژه نیازهای اصلی و فرعی شما را بشناسد .
به وسیله استخدام یک نماینده یا بهتر است بگوییم کارشناس که دارای سابقه کار در زمینه بازاریابی برندهای لوکس است، میتوانید متوجه شوید که چقدر در بازاریابی برای اشخاص قبلی موفق بودهاند. این کار میتواند از ریسکهای ایجاد ضرر برای شما بهشدت جلوگیری کند اما باید این نکته را در نظر گرفته باشید که ممکن است استخدام چنین شخصی که کاملاً باتجربه است برای شما هزینه بالایی داشته باشد ولی مطمئن باشید که در بلندمدت کسبوکار شما را به جایگاه خیلی خوبی خواهد رساند .
همچنین ممکن است شما یک کارشناس دیجیتالمارکتینگ بخواهید که دارای تمامی جنبههای مورد نظر شما در زمینه بازاریابی باشد. انجام این کار از استخدام چندین متخصص دیجیتالمارکتینگ که دائماً یکدیگر را برای انجام کارهای مختلف سرزنش میکنند جلوگیری میکند و در نهایت به کار شما اعتبار میبخشد. چنین ایدهای همچنین میتواند سبب ایجاد یک استراتژی منسجم در بازاریابی برای شما شود که در نهایت تمامی تاکتیکها و کانالهای موجود را به کار میبرد و به بیان کلی سبب موفقیت برند شما خواهد شد. چه بخواهید چنین شخصی را برای بازاریابی دیجیتال خود استخدام کنید و چه بخواهید این کار را خودتان برای برند لوکس خود انجام دهیدُ همیشه باید برای برنامهریزی در مورد استراتژی دیجیتالمارکتینگ خود وقت بگذارید و با انجام برنامهریزی از ضرر رساندن به آن جلوگیری کنید .
با توجه به موارد گفته شده، بازاریابی دیجیتال جهت فروش محصولات لوکس میتواند یکی از بهترین راهها جهت کسب درآمد باشد. مخصوصاً اگر شما به خوبی استراتژی مخصوص به کسبوکار خود را شناسایی کرده باشید و از آن بهترین بهره را برده باشید. بهطور مثال همانطور که گفته شد جلوههای بصری میتوانند یکی از بهترین استراتژیها جهت درگیر کردن ذهن مخاطبان برند شما باشندُ مخصوصاً اگر برندتان از زیبایی خاصی برخوردار باشد. همچنین بیان کردن داستانهای مختصری درباره برند، میتواند از راههای جالب و قابل توجه برای جذب مشتری باشد. علاوهبر این شریک کردن مشتریانتان با پیشینه برندتان میتواند در این راه به شما کمک شایانی کند. پس سعی کنید قبل از هر چیز استراتژی مورد نظرتان را در کسبوکار خود پیدا کنید .
نظرات