نگاهی آماری به برترین برندهای شرق، جنوب و...

نگاهی آماری به برترین برندهای شرق، جنوب و...

نگاهی آماری به برترین برندهای شرق، جنوب و جنوب‌شرق آسیا در سال ۲۰۲۰

شرق، جنوب و جنوب شرق آسیا به‌عنوان مناطق همیشه پیشرو در صنعت خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۰ هم با وجود همه فراز و نشیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سال مثبتی را سپری کرده‌اند.

آمارهای به‌دست‌آمده نشان می‌دهد کشوری مانند چین هرچند مثل سال ۲۰۱۹ رشد و سود نداشت اما افتان و خیزان به راه خودش ادامه داد. در این مطلب آمار خرده‌فروشی کشورهای شرق، جنوب و جنوب‌شرق آسیا در سال ۲۰۲۰ به تفکیک مورد اشاره قرار گرفته است.

چین

اگرچه چین به خاطر شیوع ویروس کرونا مانند سال ۲۰۱۹ سود و رشد چشمگیری در زمینه خرده‌فروشی تجربه کرد اما ثبات لازم را داشت. رقابت جدید با آمریکا برخلاف سال‌های قبل رونق چندانی نداشت. اصلی‌ترین تقویت‌کننده رشد خرده‌فروشی در چین، تجارت الکترونیک بود. فروش آنلاین در چین منجر به بالاترین نرخ خرده‌فروشی در جهان شد: ۳/۵۳درصد! انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ سهم آمریکا از بازار تجارت الکترونیک جهان ۱۵درصد کاهش یابد. چین سردمدار خرده‌فروشی آنلاین جهان خواهد بود و بیش از نیمی از بازار سال جاری و بیش از ۶۳درصد بازار سه سال آینده را در اختیار می‌گیرد.

فروش آنلاین چین طی تعطیلات خرید سالانه در ۱۱ نوامبر به اوج رسید. علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین سال گذشته با ۸/۳۰میلیارددلار (۵/۲۱۳میلیاردیوان) خرید طی ۲۴ ساعت رکورد زد و آمازون «پرایم‌دی» و هر دو تعطیلات خرید آمریکا «بلک‌فرایدی» و «سایبر‌ماندی» را شکست داد. به نظر می‌رسد نرخ رشد برای هر دو کشور کاهش یابد و نرخ رشد چین همچنان تا ۲۰۲۲ بیشتر از آمریکا باشد.

پکن اعلام کرد رشد اقتصادی چین در سال گذشته ۶/۶ درصد بوده است؛ یک درصد بالاتر از حد انتظار مقامات اما پایین‌ترین حد طی تقریبا سه‌دهه! این خبر نگرانی در مورد رکود اقتصاد جهان را بالا برد. پکن اصرار دارد در مسیر رشد بیشتر در آینده نزدیک قرار دارد.

۱۰ برند برتر خرده‌فروشی چین در سال ۲۰۲ به ترتیب علی‌بابا، JD.COM ، سونینگ، پیندوئودو، وی‌شاپ، چاینا‌ریسورس، آئوچان، گومه، یونگویی و والمارت هستند.

هنگ‌کنگ

دولت هنگ‌کنگ در سال جاری چهار بسته محرک اقتصادی را به اجرا درآورده است که هر چهار بسته نتوانسته‌اند باعث تقویت رشد اقتصادی در این منطقه شوند. سال ۲۰۲۰ برای خرده‌فروشی این کشور سالی پرنوسان بود.

دولت هنگ‌کنگ در برآورد اولیه خود اعلام کرده خرده‌فروشی این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۳/۱درصد کوچک‌تر شده و نرخ بیکاری به ۲/۳درصد افزایش یافته که از جولای ۲۰۱۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

دولت در شرایطی به کاهش رشد اقتصادی اقرار می‌کند که رشد اقتصادی سه‌ماهه سوم هنگ‌کنگ به منفی۲/۳ درصد رسید. این برای نخستین‌بار از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ است که اقتصاد هنگ‌کنگ کوچک می‌شود. متوسط رشد خرده‌فروشی هنگ‌کنگ در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۸۸/۰درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت‌شده مربوط به سه‌ماهه سوم سال ۲۰۰۳ با ۱/۶درصد و کمترین نرخ ثبت‌شده هم نرخ منفی۴/۳درصدی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۰۹ بود.

۱۰ برند برتر خرده‌فروشی هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۰ شامل واتسون، SEVEN ;I ، دیاری فارم، چائوتای، سون‌هونگ، لوک‌فوک، ساسا اینترنشنال، AEON ، چائوسانگ سانگ و لان کرافورد می‌شوند.

هند

در حال حاضر ۹۷درصد از حجم خرده‌فروشی هند در بیش از ۱۵میلیون مغازه کوچک که اغلب آنها کمتر از ۴۶مترمربع مساحت دارند، انجام می‌شود. اما اکنون صنایع ریلیانس، بزرگ‌ترین گروه تجاری هندوستان، قصد دارد ۲۵۰میلیاردروپیه (۵/۵ میلیارددلار) صرف راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ جدیدی کند که تا پنج‌سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

این پروژه که از سوم نوامبر سال جاری آغاز شده، منجر به راه‌اندازی ۱۱ فروشگاه بزرگ در شهر جنوبی هندوستان یعنی حیدرآباد خواهد شد. شرکت‌های بزرگ خارجی به همین بهانه به هند وارد می‌شوند. اگرچه دولت هند آنها را از فروش محصولات‌شان به‌طور مستقیم به اشخاص منع کرده اما آنها راه گریزی از این قانون یافته‌اند. آنها کار خود را با عمده‌فروشی آغاز می‌کنند و شرکت‌هایی را راه می‌اندازند که مسئولیت تامین محصولات برای یک شرکت شریک خرده‌فروشی داخلی را برعهده دارند.

۱۰ خرده‌فروشی برتر سال ۲۰۲۰ در هند، والمارت، آمازون، ریلیانس، فیچر، تاتا، اونیو،آدیتیا، ONE ۹۷ ، لندمارک و کی‌راهجا هستند.

اندونزی

این اولین‌بار از سال ۱۹۹۹ میلادی است که خرده‌فروشی اندونزی منقبض شده است. در سال ۱۹۹۹و در جریان بحران مالی قاره آسیا، اقتصاد این کشور منقبض شده بود و در آن زمان هم سرعت بازسازی اقتصادی بسیار آهسته بود.

عدم‌موفقیت اندونزی در کنترل بحران کرونا باعث شد فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به‌شدت کاهش یابد. در بسیاری از بخش‌ها شاهد فروپاشی اقتصادی هستیم. از جمله این بخش‌ها می‌توان به خرده‌فروشی اشاره کرد. در خرده‌فروشی، افت درآمد چشمگیر بوده است زیرا مردم توان مالی لازم برای خرید کالاهای مصرفی خود را ندارند و نگرانی در مورد وضعیت آینده باعث شده افرادی که توانایی خرید کالا دارند هم از این کار انصراف دهند. به همین دلیل زمینه لازم برای احیای سریع اقتصاد در این کشور وجود ندارد.

توکوپدیا، سالیم، سامبر، سی، بوکالاپاک، سی‌وی‌سی، علی‌بابا، ترنس‌ریتیل، اراجایا و دیاری‌فارم، ۱۰ برند برتر خرده‌فروشی اندونزی در سال ۲۰۲۰ هستند.

ژاپن

خرده‌فروشی در ژاپن از تشکیلات متعدد خانوادگی تشکیل شده که اغلب کوچک هستند. در مقایسه با کشورهای غربی، فروشگاه‌های ژاپنی از کارکنان کمتری برخوردارند و فروش کمتری هم دارند.

به‌علاوه نباید در این میان نقش گروه‌های سازمانی متحد که تحت نام Keiretsu فعالیت می‌کنند را نادیده گرفت چرا‌که معاملات بلندمدت میان اعضای این گروه‌ها، تاحدودی انحصاری تصور می‌شود. فعالیت‌های این گروه، مانع واردات می‌‌شود و امکان ایجاد فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ را کند می‌کند. نظام اقتصادی ژاپن برای رفع مشکل پیچیدگی و ناکارایی سیستم توزیع، موانعی برای واردات مواد غذایی ترتیب داده است. با همه این تفاسیر، کشورهای صادرکننده طی دهه گذشته، فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند و توزیع مستقیم شده و خریداران بزرگ و تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و شرکت‌های خدماتی به دنبال حداقل کردن تعداد و انواع گوناگون عمده‌فروشان هستند. تقریبا بیش از نیمی از خرید از فروشگاه‌هایی مانند MoM ; PoP انجام می‌شود که به ندرت کالاهای وارداتی دارند. از آنجا که مغازه‌های خرده‌فروشی در ژاپن معمولا کوچک هستند و فضای کافی برای نگهداری مواد غذایی ندارند، ضرورت انبار کردن مجدد محصولات آشکار می‌شود. به همین علت، عمده‌فروشان با کامیون‌های کوچک، مواد و محصولات غذایی را به مغازه‌ها می‌رسانند و این موضوع بر ترافیک شهری اثر گذاشته است. به همین دلیل کم‌کم مغازه‌های کوچک جای خود را به مغازه‌هایی بزرگ‌تر دادند و قوانین مغازه‌ها اهمیت خاصی پیدا کرده است.

۱۰ برند برتر خرده‌فروشی ژاپن در سال ۲۰۲۰ شامل AEON ، SEVEN ;I ، آمازون، فمیلی مارت، لاوسون، راکوتن، ژاپن کانسومر، یامادا، پان‌پاسیفیک و سافت‌بانک می‌شوند.

مالزی

در ماه‌های اخیر و از زمان برداشته شدن دستور کنترل حرکت مالزی برای مقابله با ویروس کرونا، آمار استخدام‌ها افزایش یافته است. یکی از بخش‌های مهم آسیب‌دیده در این بازه زمانی مراکز تجاری خرید در سراسر کشور مالزی بوده‌اند که سهم زیادی از صنعت خرده‌فروشی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به راهبردهای اتخاذشده، بخش خرده‌فروشی به روال عادی باز خواهد گشت و مصرف داخلی محرک رشد صنعت کشور خواهد بود. طبق گزارش‌های رسیده از مردم مالزی خواسته شده تا از محصولات داخلی حمایت کنند. در مالزی ۱۰ برند دایری‌فارم، AEON ، تسکو، ۹۹ اسپیدمارت، مایدین‌محمد، علی‌بابا، SEVEN ;i ، اکون‌سیو، دای‌تریدینگ و سی، برترین‌های خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۰ را تشکیل داده‌اند.

سنگاپور

خرده‌فروشی سنگاپور در سه‌ماهه سوم امسال ۶/۷درصد نسبت به سال قبل رکود خواهد داشت. پاندمی کرونا همچنان بزرگ‌ترین تهدید اقتصادی اعلام شده است. این سومین سه‌ماهه متوالی سقوط اقتصادی برای این اقتصاد جنوب شرقی آسیاست اما نسبت به سقوط ۲/۱۳درصدی سه‌ماهه دوم، یک بهبود به حساب می‌آید. سقوط سه‌ماهه دوم بدترین سقوط سه‌ماهه تاریخ این کشور است. اخیرا بانک مرکزی سنگاپور درخواست نظرسنجی اقتصادی خود را برای ۲۸ اقتصاددان و تحلیلگر که از نزدیک اقتصاد این کشور را تحت نظر دارند، ارسال کرد و ۲۶ نفر از آنها به این درخواست‌ها پاسخ دادند.

۱۰ برند برتر خرده‌فروشی این کشور در سال ۲۰۲۰، NTUC ، دایری فارم، شنگ سیونگ، تاکاشیمایا، گیوسیس، علی‌بابا، SEVEN ;I ، مصطفی هولدینگ، AS و کورتس آسیا هستند.

کره‌جنوبی

با ادامه بحران مالی کرونا، اشتغال در کره‌جنوبی برای ۶ ماه متوالی تا ماه آگوست کاهش یافته است.

تعداد افراد شاغل در صنعت خرده‌فروشی در ماه آگوست ۲۷میلیون و ۸۵ هزارنفر بود که نسبت به سال قبل ۲۷۴هزار نفر کمتر شده است. آمار اشتغال این کشور برای ششمین ماه متوالی با کاهش ۱۹۵هزار نفری شاغلین در ماه مارس، ۴۷۶هزار نفری در ماه آوریل، ۳۹۲هزار نفری در ماه می، ۳۵۲هزار نفری در ماه ژوئن و ۲۷۷هزار نفری در ماه جولای به روند نزولی خود ادامه داد. سرعت سقوط آمار اشتغال پس از رسیدن به اوج خود در ماه آوریل کاهش یافت اما این آمار ممکن است با موج جدید کرونا در کره جنوبی در ماه سپتامبر سریع‌تر کاهش یابد. تعداد شاغلان موجود در بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کره جنوبی در ماه آگوست نسبت به یک سال گذشته ۱۷۶هزار نفر کم شد. این در حالی است که آمار شاغلان در بخش خدمات غذاخوری و اقامتگاه و بخش خدمات آموزشی به ترتیب ۱۶۹هزار و ۸۹ هزار نفر کاهش داشت. لوته، شین‌سگا، کوپانگ، e- B ay ، GS ، هیوندایی، نور کورپ، هوم‌پلاس، BGF و SK تلکام، ۱۰ برند خرده‌فروشی کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۰ هستند.

ویتنام

از بین ۳۳ برند خرده‌فروشی که از ماه اکتبر ۲۰۱۹ فعالیت تولید خود را از چین خارج کردند، ۲۳ شرکت به ویتنام نقل مکان کردند. همچنین گزارشی که اخیرا توسط یک بانک آمریکایی منتشرشده حاکی از علاقه‌مندی شرکت‌های آمریکایی مستقر در چین برای نقل مکان به ویتنام است. همزمان پیش از این هم پیشگامان فناوری‌های دیجیتالی مانند مایکروسافت و گوگل تلاش می‌کنند تولیدات دستگاه‌های جدید خود را از چین به سایت‌های بالقوه در ویتنام منتقل کنند. حتی در این خصوص شرکت اپل نیز برای اولین‌بار میلیون‌ها دستگاه موبایل Air Pad خود را در ویتنام تولید کرد. در ماه آوریل یک برند آمریکایی مختص خرده‌فروشی قرارداد سرمایه‌گذاری دومیلیارددلاری را با مشارکت دو برند ویتنامی امضا کرد. ویتنام در شاخص عملکرد رقابتی بالاتر از اندونزی است و میانگین درآمد ماهیانه برای کارگران ماهر و متوسط در اندونزی کمتر از ویتنام گزارش شده است. در این کشور جنوب‌شرقی آسیا، موبایل ورد، سیاگون یونیون، وین‌گروپ، FPT ، سنترال گروپ، پیکو، انگوین، پو انهویان،کائو پونگ و AEON ، به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم برترین خرده‌فروشی‌های سال ۲۰۲۰ را به خودشان اختصاص داده‌اند.

منبع: RETAILDETAIL.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات