مخاطرات صنعت تبلیغات در پیچ و خم کرونا

مخاطرات صنعت تبلیغات در پیچ و خم کرونا

مخاطرات صنعت تبلیغات در پیچ و خم کرونا

شرکت‌ها در تمامی صنایع در سال ۲۰۲۰ با کاهش درآمدزایی مواجه شدند و شرکت‌های تبلیغاتی نیز از این طوفان که بخش عمده آن ناشی از پاندمی کروناست، محفوظ نماندند.

در سطح جهانی، درآمد تبلیغاتی صاحبان رسانه‌ها در سال ‌جاری با کاهش ۴۲میلیارد‌دلاری، ۲/۷درصد کاهش یافت و به عدد ۵۴۰میلیارددلار رسید. دلیل اصلی این کاهش هم افت هزینه‌های تبلیغاتی به دلیل آسیب‌های جدی کروناست که موجب رکود اقتصادی شده است اما بر اساس گفته مارک رید، مدیرعامل «دبلیوپی‌پی» بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی در جهان، شرایط دشوار پشت سر گذاشته شده است.

او شاهد نشانه‌هایی از بهبود نه‌تنها در زیرمجموعه‌های آژانس تبلیغاتی دبلیوپی‌پی، بلکه در کل صنعت تبلیغات است؛ صنعتی که اکنون به‌طور گسترده‌ای به جای تبلیغات ایمنی در مورد کرونا در تلاش برای بازگشت به روال کار عادی پیش از کروناست اما هنوز هم پیامدهای کرونا موجب شده است تا مارک رید به پس‌انداز از محل انجام سفرهای غیرضروری و ارزش برگزاری جلسات غیرحضوری توجه کند. او می‌گوید چگونه مقررات قرنطینه‌ای موجب شدند تا دهه‌ها از نوآوری در طول چهار ماه تسهیل شود و تاکید می‌کند نقش دبلیو‌پی‌پی در هدایت فناوری‌های نوین ضرورت فعالیت این شرکت برای مشتریان خود را نسبت به گذشته دوچندان کرده است. دبلیو‌پی‌پی، یک شرکت تبلیغاتی بریتانیایی و چندملیتی است که با در اختیار داشتن سه هزار شعبه در ۱۱۰ کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه تبلیغاتی و روابط عمومی جهان شناخته می‌شود. شرکت دبلیو پی‌پی در سال ۱۹۷۱ با نام شرکت «وایر اند پلاستیک پروداکت» تاسیس شد و در آغاز در زمینه تولید کابل‌های برق فعالیت می‌کرد که در طول سال‌های بعد با خریداری و ادغام شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات، فعالیت‌هایش را بر این بخش متمرکز کرد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لندن قرار دارد و دفتر عملیاتی آن نیز در شهر دوبلین ایرلند مستقر است. سهام شرکت دبلیو پی‌پی در بازار بورس لندن و بورس نزدک دادوستد می‌شود.

کاهش درآمدها

گوگل اعلام کرده اگرچه درآمد ناشی از تبلیغات آنلاین این شرکت در دو ماهه اول سال ۲۰۲۰ در حال افزایش و بهبود بود، اما شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها باعث شد تا در ماه مارس درآمد ناشی از آگهی‌های آنلاین گوگل به‌شدت کاهش یابد. از جمله پلتفرم‌های گوگل که به علت دورکاری کارمندان و تعطیلی بسیاری از مشاغل آسیب دیده‌اند، می‌توان به جست‌وجوگر اصلی، برنامه ویدیوکنفرانس میت، یوتیوب، برنامه نقشه گوگل، خدمات بازی استادیا و سرویس‌های متنوع کلود گوگل اشاره کرد. این وضعیت باعث شده درآمد کلی آلفابت (شرکت مادر تخصصی گوگل) از محل خدمات مختلف این شرکت با افزایش ۱۳درصدی در  سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۲/۴۱میلیارددلار و سود آن به ۸/۶میلیارددلار برسد. رشد درآمد خالص این شرکت تنها ۵/۱درصد بوده که علت این کاهش سرعت رشد کمتر شدن درآمدهای تبلیغاتی اعلام شده است. گوگل حاضر نشده رقم دقیق کاهش درآمدهای تبلیغاتی خود را اعلام کند.

فیسبوک هم از رشد ۱۷ درصدی درآمد خود در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ و رسیدن رقم آن به ۴/۱۷میلیارددلار خبر داده اما رشد درآمدهای تبلیغاتی آن کمتر شده است. فیسبوک امیدوار شده این شرایط در ماه‌های آینده بهتر شود و در این زمینه آمار دقیقی ارائه نکرده است.

توییتر هم از رشد درآمدی سه‌درصدی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ و کاهش ۴/۸میلیون‌دلاری درآمد تبلیغاتی خود خبر داده است. این شرکت اعلام کرده درآمد تبلیغاتی آن از ۱۱ تا ۲۷ مارس سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷درصد کمتر شده است. انتظار می‌رود درآمدهای گوگل از تبلیغات در سال جاری ۵/۳ درصد کاهش یابد که نخستین روند کاهشی از سال ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود. ایمارکتر پیش‌بینی کرد گوگل در سال جاری نزدیک به ۴۰میلیارددلار از تبلیغات درآمد کسب خواهد کرد.

با وجود کاهش درآمدهای تبلیغاتی این شرکت در سال جاری برآورد می‌شود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درآمد گوگل بار دیگر به روند صعودی بازگشته و به ترتیب ۲۰ و ۱۱درصد رشد کند.

کاهش درآمدهای گوگل در سال ۲۰۲۰ اساسا به دلیل اتکای زیاد آن به شرکت‌های مسافرتی است که در نتایج جست‌وجوی گوگل تبلیغات می‌کنند. این شرکت‌ها با بیشترین آسیب در طول کرونا روبه‌رو شده‌اند. این شرکت تحقیقاتی در پیش‌بینی فصل نخست خود بدون در نظر گرفتن همه‌گیری کرونا برآورد کرده بود که درآمد تبلیغاتی گوگل در آمریکا حدود ۱۳درصد رشد می‌کند. در عین حال طبق پیش‌بینی این شرکت انتظار می‌رود درآمد تبلیغاتی فیسبوک در آمریکا امسال نزدیک به پنج‌درصد افزایش یابد که البته کمتر از رشد ۲۶درصدی آن در سال ۲۰۱۹ است.

طبق این گزارش رشد فیسبوک و آمازون در طول همه‌گیری کرونا می‌تواند جایگاه نخست گوگل را در بازار تبلیغات دیجیتال به خطر بیندازد.

منبع: FORBES.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات