مجلس در حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم پیشگام می‌شود

مجلس در حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم پیشگام می‌شود

ک عضو کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس از تصویب قانونی در حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور خبر داد و گفت: قانون فعلی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شامل حال شرکت‌های فناور و خلاق نمی‌شود و ما برای حمایت منسجم‌تر از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم نیازمند قوانین منسجم‌تری هستیم و بر این اساس، این قوانین به زودی تصویب و اجرایی می‌شوند.

حسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به برخی کاستی‌های قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، به عدم توجه این قانون به شرکت‌های خلاق و فناور اشاره کرد و گفت: قانون فعلی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شامل حال شرکت‌های فناور، خلاق و صنایع نرم نمی‌شود در حالی که در مسیر بین تبدیل شدن یک شرکت عادی به شرکت دانش بنیان، شرکت فناور و خلاق حضور دارند.

به گفته وی، ما برای این شرکت‌های واسط هیچ قانون حمایتی‌ نداریم و شرکت‌های فناور ما در این مرحله به دلیل عدم حمایت دچار مشکلات متعدد و در مواردی دچار شکست و تعطیلی می‌شوند.  بر این اساس باید قانونی تصویب کنیم که مشمول شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی هم شود و این مسئله در حال پیگیری است.

جهش تولید دانش بنیان

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات تصویب این طرح قانونی در مجلس شورای اسلامی ، بیان کرد: پیش نویس قانون «جهش تولید دانش بنیان» در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال نهایی شدن است. در این طرح، تمامی ارکان زیست‌بوم نوآوری کشور، شامل شرکت‌های فناور، خلاق و صنایع نرم و فرهنگی در نظر گرفته شده‌اند، چرا که قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کامل نیست و نقایص و خلاءهایی دارد، برای همین، در پیش‌نویس جدید، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و حلقه‌های اتصالی آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان در مورد نهادهای تامین مالی زیست‌بوم نوآوری گفت: برای اینکه تصمیم درست و جامعی بگیریم و موازی‌کاری را حذف کنیم و اینکه قوانین ضمن داشتن انسجام، پاسخگویی بیشتری داشته باشند در نظر داریم که نظرات ذینفعان این حوزه را دریافت کرده و بعد تصمیم‌گیری کنیم، بر این اساس با برخی نهادها نیز جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا بعد از اخذ نظرات آنها در مورد برنامه‌های حمایتی در مجلس تصمیم‌ بگیریم.

نیاز شرکت‌های خلاق و صنایع نرم به حمایت‌های قانونی بیشتر

همچنین محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اشاره به نیاز شرکت‌های خلاق و صنایع نرم به حمایت‌های قانونی بیشتر، گفت: خوشبختانه امروز به همت فعالان فناور و دانش‌بنیان، در همه عرصه‌های دفاعی و پزشکی شاهد رشد هستیم و ما باید از این شرکت‌ها حمایت کنیم و مانع فعالیت آنها نباشیم چرا که قوانین دولتی سخت‌گیرانه وجود دارد و مانع فعالیت شرکت‌های خلاق می شود، در حالی که ما باید به استقبال این شرکت‌ها برویم و همه‌جانبه از شرکت‌های خلاق حمایت کنیم.

زاهدی همچنین بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کمیسیون مرتبط در مجلس یازدهم، حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان است. امیدواریم تلاش این شرکت‌ها ادامه پیدا کند. چراکه ما در بسیاری از زمینه‌ها تحریم هستیم و نیازمند طراحی و ساخت و عرضه محصولات و خدمات از سوی، شرکت‌های خلاق و صنایع نرم هستیم. حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می‌تواند ما را به جایی برساند که بتوانیم حتی دستگاه‌های تولیدی و بومی را به سایر کشورها صادر کنیم. بر این اساس، مجلس تمام تلاش خود را می‌کند تا قوانین لازم در این زمینه در زودترین زمان ممکن به تصویب برسد.

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش دارد تا با رایزنی با نهادهای موثر در حمایت از زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، به ویژه مجلس شورای اسلامی، بسترهای قانونی حمایت از این شرکت‌ها را تا حد امکان گسترده‌تر سازد. در حال حاضر، تقریباً نیمی از حمایت‌های تخصیص‌یافته به شرکت‌های دانش‌بنیان، در اختیار شرکت‌های خلاق، نیز قرار می‌گیرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات