کرونا، برندهای لوکس را از پا درآورد

کرونا، برندهای لوکس را از پا درآورد

کرونا، برندهای لوکس را از پا درآورد

ویروس کرونا، مطابق انتظار روی برندهای لوکس هم تاثیر گذاشته و طبق تحقیقات صورت گرفته، این صنعت با افت فروش و کاهش سود محسوسی مواجه شده است؛ آنچه پیش از این بعید و تا حد زیادی ناممکن به نظر می‌رسید.

میزان درآمدهای برندهای لوکس در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی با کاهشی محسوس مواجه خواهد شد. تداوم بسته باقی نگه داشته شدن فروشگاه‌های لوکس در سراسر جهان به ویژه بازارهای بزرگ نظیر چین، هنگ‌کنگ و فرانسه درحالی وارد پنجمین ماه خود می‌شود که این روند احتمالا تا پایان سه ماهه پایانی امسال نیز ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود درآمد برندهای لوکس دربازه زمانی مورد اشاره بین ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شود. انتظار می‌رود با توجه به کاهش بیشتر شاغلان در سطح جهان بر اثر کرونا، تقاضا در سطح جهان برای اقلام غیرضروری‌تری نظیر کالاهای لوکس با کاهش چشمگیر مواجه شود و همین مساله، سال سختی را برای برندهای لوکس رقم بزند. برخی برندهای لوکس قبل از بحران کرونا هزینه‌های زیادی برای توسعه فعالیت‌های خود کرده بودند و بحران فعلی مشکلات مالی آنها را تشدید خواهد کرد. به‌عنوان مثال لویی‌ویتون (باارزش‌ترین برند لوکس جهان حدود ۱۵میلیارددلار سرمایه) برای خرید برند تیفانی و توسعه فعالیت‌هایش در آمریکا هزینه کرده بود. موسسه مشاورین مک‌کینزی هشدار داده بود برندهای لوکس حتی در سناریو خوشبینانه با کاهش ۴۰درصدی درآمدهای امسال مواجه خواهند شد و عبور از فروش ۳۰۰میلیارددلار که قبلا پیش‌بینی می‌شد، امسال محقق نخواهد شد. با وجود بازگشایی‌های نسبی در چین و هنگ‌کنگ، دیگر پایگاه‌های اصلی برندهای لوکس نظیر پاریس، لندن و نیویورک کماکان در قرنطینه هستند و این مساله باعث خواهد شد سهم چین از بازار کالاهای لوکس در جهان از ۳۵درصد در سال گذشته به ۵۰درصد در سال جاری افزایش یابد. موسسه «مک‌کینزی» با بیان اینکه میل مصرف کالاهای لوکس در شرق آسیا بیش از هر نقطه دیگری در جهان رو به افزایش است، افزوده تا سال ۲۰۲۵ حدود ۷۰درصد بازار مصرفی کالاهای لوکس در شرق آسیا خواهد بود.

با شیوع ویروس کرونا، زندگی تک‌تک افراد در دنیا، تمامی کسب‌وکارها و حتی غول‌های صنایع مختلف تحت‌تاثیر قرار گرفت. نکته قابل تامل اینجاست که با اینکه شروع شیوع این ویروس از کشور چین بوده و بسیاری از دولت‌ها، این کشور را مسبب اصلی تمامی این اتفاقات می‌دانند اما از طرف دیگر عدم حضور گردشگران چینی در دنیا لطمه‌ای غیرقابل جبران به صنایع مختلف به‌ویژه صنعت گردشگری و کالاهای لوکس وارد کرده است. طبق آمارها در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۵/۳۸میلیارددلار از حجم بازار کالاهای لوکس شخصی مربوط به چین بوده که باعث شده اولین مشتریان این کالاها را کشور پهناور چین به خود اختصاص دهد یعنی ۳۵درصد از کل فروش جهانی برندهای لوکس که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۵ نیمی از این فروش مربوط به چین باشد صنعت گردشگری هم امسال با از دست دادن تعداد حدود ۱/۱ میلیارد مسافر خارجی، مبلغ ۲/۱تریلیون‌دلار متضرر شده و شاهد بدترین وضعیت خود پس از سال ۱۹۵۰ میلادی بوده است. همچنین در ماه ژوئن اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی ( IATA ) خسارت شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ را ۸۴ میلیارددلار برآورد کرده است.

از طرف دیگر ۴۰ درصد از خرید کالاهای لوکس در سال ۲۰۱۹ توسط مسافران خارجی صورت گرفته که کشور چین با تعداد ۱۶۶ میلیون پرواز خارجی در سال ۲۰۱۹، بیشترین مقدار خرید کالاهای لوکس در خارج از مرزها را به خود اختصاص داده است. با مشاهده چنین آمار و ارقامی، بی‌دلیل نیست چینی‌ها اولین بازار هدف تمامی برندهای لوکس جهانی هستند؛ به‌طوری‌که یک‌سوم مصرف‌کنندگان این کالاها را هم شامل می‌شوند. شهرهای پاریس، لندن و توکیو اولین مقاصد گردشگری چینی‌ها برای خریدهای لوکس محسوب می‌شوند. همچنین فروشگاه‌های معاف از مالیات مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی ( Duty-free ) هم امسال با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه شدند که اولویت خرید مسافران در این فروشگاه‌ها را اقلامی مانند کیف‌های دستی، محصولات پوستی و آرایشی و عطر و اودکلن تشکیل می‌دهند. در چنین شرایط بحرانی و با وجود ازدست دادن میلیاردها دلار و تعطیلی بسیاری از شعب این برندهای لوکس جهانی، آنها از فعالیت و تکاپو برای بقا باز نمانده‌اند و با ارائه استراتژی‌های خلاقانه سعی دارند نه‌تنها حجم بازار خود را از دست ندهند بلکه در این دوران به فروش بیشتری نیز دست یابند. اکنون که این مسافران امکان سفر و انجام خریدهای لوکس خود را ندارند، برندهای لوکس جهانی با شروع فعالیت‌های بازاریابی در داخل چین و تمرکز بر داخل مرزهای این کشور سعی در جذب دوباره آنها دارند. حضور برندها در پلتفرم‌های اختصاصی و ملی چین، استفاده از اینفلوئنسرهای چینی در تبلیغات محصولات، شرکت در رویدادهای مهم آنلاین و آفلاین، ارائه ویدئوهای آنلاین برای معرفی محصولات و تمرکز ویژه به نسل جوان چین به‌عنوان مصرف‌کنندگان جدید کالاهای لوکس،همگی فعالیت‌هایی است که توانسته به این برندها در فروش محصولات‌شان در چین و جبران خسارت‌های ماه‌های گذشته به خوبی کمک کند. از پیروزهای این شرایط بحرانی می‌توان به برندهای لوکسی مانند گوچی و جواهرات تیفانی اشاره کرد که با ایجاد خدمات جدید امکان تجربه خرید در این شرایط را برای مشتریان خود ایجاد کرده‌اند.

خواسته‌های متفاوت

با وجود فعالیت‌های گسترده برندهای خرده‌فروشی لوکس در ایجاد فضای دلنشین و امن آنلاین برای مشتریان، هنوز اکثر افراد ترجیح می‌دهند از تجربه دلپذیر گردش در فروشگاه‌ها و مراکز خرید برای خرید اقلام مورد علاقه بهره برند. از طرفی نیز، منتقدان بر این باورند شکاف میان خرید آنلاین و آفلاین بیش از پیش کمتر خواهد شد و بسیاری به خرید آنلاین روی می‌آورند. در همین رابطه و به منظور پاسخ به این نیاز مشتریان، یکی از شرکت‌های واقع در آمریکا، فعالیت جالبی را شروع کرده؛ اپلیکیشنی به نام Shophops ساخته که این امکان را به مشتریان چینی می‌دهد تا به‌صورت آنلاین و از طریق ویدئوهای آنلاین تجربه خرید در مراکز خرده‌فروشی عظیم در شهرهای نیویورک، توکیو، میلان و دبی را تجربه کنند. نه‌تنها برندهای جهانی بلکه دولت چین سعی دارد با وضع قوانین و سیاست‌های مختلف، مردم را به خرید بیشتر کالاهای لوکس تشویق کند. یکی از این مثال‌ها مربوط به منطقه آزاد ‌هانیان است.‌ هانیان به‌عنوان جزیره‌ای در جنوبی‌ترین قسمت چین لقب «راه ابریشم آبی» را یدک می‌کشد. تنها در هفته اول ماه جولای امسال، گردشگران چینی مبلغی معادل ۴۵۰میلیون‌دلار را صرف خرید محصولات وارداتی از این منطقه آزاد کردند چون به تازگی دولت چین، مقدار مبلغ معاف از مالیات بابت خرید هر فرد از این منطقه را افزایش داده است. براساس پیش‌بینی‌ها در دوران پساکرونا و پیش از سال ۲۰۲۲ صنعت گردشگری مجددا شاهد رونق خواهد بود اما بسیاری بر این باورند این صنعت مانند دیگر صنایع تحت‌تاثیر ویروس کرونا به وضعیت سابق خود برنمی‌گردد در این میان گردشگران چینی و آسیایی اولین گروه‌هایی خواهند بود که پس از بازگشایی مرزها، سفرهای خارجی را آغاز می‌کنند. از طرفی، نقش دولت‌ها در ایجاد فضای امن برای این مسافران بیش از پیش مهم است و سوال بسیار مهم اینجاست که آیا گردشگران چینی به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتریان بازارکالاهای لوکس با استقبال گرم مردمان کشورهای دیگر روبه‌رو خواهند شد یا تا مدت‌های طولانی حتی پس از پایان این ویروس در کوچه و خیابان از آنها فاصله خواهند گرفت؟

منبع: BUSINESSINSIDER.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات