ریزش ۱۹ درصدی قیمت خودرو
این در شرایطی است که از اواسط آبانماه و با کاهش قیمت در بازارهای سکه و ارز و کاهش نرخ رشد مسکن، خودرو نیز در مسیر نزولی قیمتها قرار گرفت؛ بهطوریکه بخشی از حباب این بازار در آبانماه تخلیه شد. ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان ماه همراه با افت قیمت ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. بررسی «دنیایاقتصاد» نشان میدهد که هر چند از سرعت کاهش ۲۵ درصدی قیمتها در اواسط آبان کاسته شده اما روند کاهشی آن همچنان ادامه داشته بهطوریکه اواخر همین ماه به حدود ۱۹ درصد رسیده است. در اواسط آبان ماه همراه با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا و به دنبال آن نزولی شدن نرخ ارز، بسیاری از بازارها از جمله خودرو کاهش قیمتها را به خود دید؛ بهطوریکه حباب خودرو که از ابتدای سال متورم شده بود به سرعت مسیر تخلیه را طی کرد. بازار خودروی کشور به واسطه قیمتگذاری دستوری از یکسو و افت تولید در شرکتهای خودروساز از سوی دیگر، شرایط متفاوتی را در سه سال گذشته تاکنون تجربه کرده است؛ بهطوریکه با افت تولید و قیمتگذاری دستوری، فاصله قیمتی زیادی از کارخانه تا بازار شکل گرفت که همین موضوع بازار خودرو را در این مدت به محل امنی برای دلالان و سرمایههای سرگردان تبدیل کرد. این در شرایطی است که آبان را میتوان نقطه عطفی در بازار خودرو کشور خواند؛ بهطوریکه همراه با اعلام نتایج انتخابات اولیه ایالات متحده آمریکا و کاهش نرخ ارز این بازار تحت تاثیر کاهش ریسکهای غیراقتصادی و همچنین تورم انتظاری شگفتیساز شد. با تخلیه حباب قیمتی خودرو تا مرز ۲۰ تا۲۵ درصدی تا اواسط آبان ماه و پایان انتظارات تورمی عرضه خودرو به بازار شدت گرفت و فروشندگانی که طی سه سال گذشته با ایده «خرید ارزان و فروش با قیمت بالا» به سوداگری در این بازار میپرداختند، مجبور به عرضه خودروهای احتکاری خود به بازار شدند. این محصول پرتیراژ در هفتمین ماه سال بهطور میانگین قیمتی در حدود ۱۵۴ میلیون تومان را نیز تجربه کرد؛ اما قیمت این خودرو تا ۱۱۵ میلیون تومان کاهش یافت. پژو ۴۰۵GLX نیز که تولیدش متوقف شده، اما همچنان در بازار حضور دارد در مهر ماه بهطور میانگین قیمتش تا ۲۲۵ میلیون تومان افزایش یافت. اما در هشتمین ماه سال روند نزولی قیمت این خودرو نیز آغاز شد و بهطور میانگین در آبان ماه قیمتی در حدود ۱۸۳ میلیون تومان را تجربه کرد.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات