زیر سوال بردن فعالیت درخشان فروشگاه های...
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران: زیر سوال بردن فعالیت درخشان فروشگاه های زنجیره ای و سربازان معیشت منصفانه نیست
مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای دو بال قدرتمند بازار خرده فروشی هستند که اگرچه در ایران نسبت به دیگر بخش های صنعتی جوان هستند، اما توسعه آنها که ریشه در تغییر الگوی رفتاری مصرف کنندگان و متناسب با نیاز روز اقتصاد است، سرعت قابل توجهی دارد.
مهندس شاهرخ کشاورز نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه در ایران در گفتگویی ضمن اشاره ای اجمالی به ظرفیت های این دو صنعت در دوران شیوع کرونا از چالش های فعالان این دو بخش در روزهایی که شیوع ویروس کرونا، بخشی از اقتصاد بازار را ملزم به رعایت شرایظ قرنطینه کرده است، سخن گفت.
مهندس کشاورز در ابتدا به عملکرد فروشگاه های زنجیره ای از بدو شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و توضیح داد: فروشگاه های زنجیره ای در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا و تعطیلات فراگیر بازار و همچنین در روزهایی که شهرهای قرمز کشور تحت شرایط قرنطینه هستند، بدون وقفه در خدمت مردم بوده و هستند، تا جاییکه عنوان سربازان معیشت را برای فعالان این صنعت انتخاب کردند.
وی گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا بخشی از فعالان بازار خودخواسته و برخی به صورت تکلیفی در مقاطعی فعالیت خود را متوقف کردند، اما فروشگاه های زنجیره ای با پذیرش همه مخاطرات این دوران لحظه ای کار خود را متوقف نکرده و اجازه نداده اند که هموطنانمان در سراسر کشور حتی برای زمانی بسیار کوتاه نگران تامین اقلام مورد نیاز خود باشند.
این کارشناس صنعت خرده فروشی کشور بدون قضاوت در خصوص محدودیت زمان فعالیت و تعطیلات دو هفته ای بخشی از اصناف فعال در شهرهای قرمز، تصریح کرد: تصمیم گیری در خصوص تعطیلی یا فعالیت صنوف مختلف در دوران قرنیطنه برعهده کمیته و ستاد ویژه کروناست و فروشگاه های زنجیره ای نیز چون دیگر اصناف مطیع قانون و آماده خدمت رسانی به مردم هستند.
وی افزود: در حالیکه کادر نیروی انسانی فروشگاه های زنجیره ای نیز چون دیگر شهروندان در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، اما با این حال لحظه ای با تفکر عافیت اندیشی دست از کار و خدمت رسانی به مردم نکشیده اند.
مهندس کشاورز با اشاره به اینکه شرایط سخت واحدهای صنفی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را درک و با ایشان ابراز همدردی می کنیم، اظهارداشت: اما برخی بداخلاقی ها و رفتارهای نادرست در قبال فروشگاه های زنجیره ای در نهایت بی انصافی انجام می گیرد.
وی توضیح داد: برخی افراد معلوم الحال در روزهای اخیر با فیلمبرداری و انتقادهای ناصحیح از صف های مردم پشت در ورودی فروشگاه های زنجیره ای یا حضور ایشان در داخل فروشگاه ها، سعی در تخریب عملکرد درخشان فروشگاه های زنجیره ای دارند و این اقدام در نهایت بی انصافی رقم می خورد، چراکه تمامی فروشگاه های زنجیره ای با رعایت پروتکل های بهداشتی در بالاترین سطح ممکن سعی می کنند خطر ابتلا به کرونا در این مراکز را به حداقل ممکن کاهش دهند.
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه در ایران گفت: اینگونه موضع گیری و تخریب کردن تلاشهای شایان تقدیرسربازان معیشت که خستگی ناپذیر و بی وقفه قریب به ۹ ماه خدمت رسانی ویژه داشته اند نهایت بی انصافی است.
وی در پایان این بخش از سخنانش به این موضوع هم اشاره کرد: سطح رعایت بهداشت و عمل به پروتکل های ابلاغ شده توسط ستاد کرونا در فروشگاه های زنجیره ای به اندازه ای بوده که ابتلای نیروی کار فعال در این صنعت در حداقل ممکن بوده و این نشانه حساسیت مدیران فروشگاه های زنجیره ای نسبت به مقوله سلامتی پرسنل خود و مشتریانشان است.
مهندس شاهرخ کشاورز در ادامه به موضوع تعطیلی مراکز خرید در دو هفته قرنیطنه اشاره کرد و افزود: عمده مراکز خرید کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا با خریداری و استفاده از دستگاه های تب سنج و تونل های ضدعفونی کننده مشتریان در هنگام مراجعه و ضدعفونی شبانه روزی مشاعات مجموعه ها و اقدام به تست گرفتن مسمتر از پرسنل خود در خط مقدم رعایت پروتکل های بهداشتی قرار داشتند و با هدف مدیریت این بحران عمدتا بخش های پرمخاطب چون سالن های سینما، رستوران ها، کافی شاپها و مراکز بازی و تفریح کودکان را تعطیل کردند و یک تا سه ماه از اجاره هایشان را نیز به فراخور حال به مستاجران بخشیدند.
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه در ایران ادامه داد: عموم مراکز خرید کشور خصوصا مراکز خرید جدید به دلیل مجهز بودن به سیستمهای تهویه هوای پیشرفته و ضدعفونی کننده محیط شرایط مطلوبی برای راه اندازی سیستم های نوبت دهی فروشگاهی و ممانعت از تجمع مشتریان و ازدحام جمعیت داشته اند، مضاف براینکه موارد بهداشتی را حتی الامکان فراتر از پروتکل های ابلاغی رعایت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، کاهش حضور مردم در مراکز خرید به دنبال شیوع ویروس کرونا و تغییرات نرخ ارز و پایین آمدن قدرت خرید آحاد مردم است، اظهارداشت: در این ماه های گذشته و به دلیل تعطیلی بخش های رفاهی و خدماتی، در اکثر قریب به اتفاق ایام خبری از ازدحام جمعیت و شلوغی در مراکز خرید نبوده است و این به معنی پایین آمدن ضریب خطر این بخش از اقتصاد بازار است.
مهندس کشاورز با یادآوری اینکه تعطیلات دو هفته ای مراکز خرید همزمان شد با زمان جمعه سیاه، توضیح داد: عبارت جمعه سیاه به عنوان یک حراج ویژه و اعمال تخفیفات فوق العاده برای مصرف کنندگان، یک مبحث وارداتی است که دو سه سالی است در میان مردم و کسبه دهان به دهان نقل می شود و البته در بهترین شرایط در فرهنگ اصیل و غنی ایرانی ذوب شده و در ایران هیچگاه شاهد اتفاقات خشونت بار و دور از کرامت انسانی یا صفهای طولانی و هیجان غیرقابل کنترل مشتریان مشابه آنچه در سایر نقاط جهان دیده شده در زمان برگزاری جمعه سیاه یا فروش های فوق العاده دیگر نبوده ایم.
وی ادامه داد: تعطیل بودن مراکز خرید در زمان فرارسیدن جمعه سیاه موجب شد تا علیرغم تلاش زایدالوصفی که مراکز خرید و فروشگاه های برندهای ایرانی در فعال سازی ظرفیت فروش آنلاین و بهره گیری از امکانات تجارت الکترونیک داشتند متاسفانه بخش قابل توجهی از تقاضای بازار خرده فروشی کشور خصوصا در حوزه پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی دیگر ازاقلام مصرفی متوجه فروشگاه های مجازی کشور ترکیه شود و صفحات فروش مجازی کشور همسایه از این موضوع سواستفاده کردند و مسئولان باید نسبت به فعالیت این صفحات مجازی در بازار ایران حساس باشند تا حق تولیدکنندگان زحمت کش داخلی در این حوزه ضایع نشود.
نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه در ایران با اشاره به اینکه تحریم، شیوع ویروس کرونا و همچنین برخی ممنوعیت های اعمال شده فرصتی شد تا بازار کشور از وجود اقلام وارداتی و قاچاق خالی شود، توضیح داد: فروش فوق العاده کالا به بهانه های اینچنینی فرصتی است تا بخشی از بازار کشور و تولیدکنندگان و فروشگاه های مجازی ایرانی در این دوران رکود و عدم تمایل و امکان حضور افراد جهت خرید فیزیکی، رونقی هرچند کوتاه مدت را تجربه کرده و تولیدکنندگان کشورمان نیز از این فرصت بهره مند شوند.
وی در پایان گفت: اگرچه کلیه مراکز خرید کشورمان بدون هیچ اعتراضی از تصمیمات اتخاذ شده ستاد کرونا برای تعطیلی دو هفته ای مجموعه ها در جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تمکین کردند، اما اگر این فرصت وجود داشت که در نهادهای تصمیم گیر برای بازار از حضور مشورتی فعالان صنعت مراکز خرید استفاده می شد، ممکن بود تصمیمات بهتری برای این صنف اتخاذ می شد تا آسیب های اقتصادی کمتری متوجه فعالان پرتعداد این صنعت شود چرا که تعداد زیادی از این مجموعه به واسطه فعالیت فروشگاه های زنجیره ای در آنها مجبور به بکارگیری بخشی از پرسنل حراست، پارکینگ، تاسیسات، اداری و … خود هستند و علاوه بر سرویس دهی به بخش فروشگاه زنجیره ای یا بانک ها و داروخانه های مستقر در مجموعه باید درگیر حل موضوعات و اختلافات مالک و مستاجر در خصوص اجاره بها و حقوق و دستمزد پرسنل و موضوعات مربوط به دارایی، مالیات، تامین اجتماعی و هزینه های انرژی باشند.
منبع: روزنامه جهان اقتصاد
نظرات