اعتراض بازار سنتی حمل و نقل به فعالیت استارتاپ ها

اعتراض بازار سنتی حمل و نقل به فعالیت استارتاپ ها

همچنان شاهد واکنش‌های اعتراضی بازار سنتی نسبت به فعالیت استارتاپ‌ها هستیم. مدتی است که شاهد حضور استارتاپ‌ها در حوزه حمل و نقل (لجستیک) هستیم؛ اما این بازیگران جدید صنعت لجستیک که قصد متحول کردن این صنعت را دارند، در معرض واکنش‌های تند بخش سنتی قرار گرفته‌اند. پس از آنکه خبر ضرب و شتم بعضی از کارکنان این مجموعه‌ها را شنیدیم، اکنون برخوردهای دیگری از جمله تهدید و عدم همکاری شهر اصفهان با آنها خبرساز شده است.

به گزارش اکوسیستم، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل کالای اصفهان طی یک دستورالعمل به روسای انجمن‌های صنفی شهرهای اصفهان، اردستان، خمینی شهر، دولت آباد، درچه، زرین‌شهر، شاهین شهر، شرق اصفهان، شهرضا، فلاورجان، گلپایگان، کاشان، مبارکه، نجف‌آباد و  شرکت فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرده است که از هرگونه همکاری با استارتاپ‌های فعال در زمینه حمل و نقلی خودداری کنند. این دستورالعمل به امضای عبدالرسول باقری (رئیس کانون حمل و نقل استان اصفهان) نیز رسیده است.

بر اساس دستور العمل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل کالای اصفهان، این تصمیم برای خدشه وارد کردن به فعالیت این استارتاپ‌ها به منافع شرکت‌های حمل و نقل موجود و منافع صنفی اتخاذ شده است.

بازار سنتی همچنان به فعالیت استارتاپ ها معترض است

کیوان جعفری فشارکی (مدیرعامل استارتاپ ترابرنت) که در حوزه لجستیک فعالیت دارد، ضمن اشاره به این موضوع که از زمان آغاز فعالیت همواره با تهدید و حتی خشونت واسطه‌ها و دلالان پایانه‌های حمل و نقل مواجه بوده‌اند، از درگیری و تحصن بعضی دلالان با هدف ممانعت از فعالیت‌های ترابرنت در پایانه حمل بار اصفهان خبر داد و گفت: در مدت کوتاه فعالیت ما در اصفهان، همکاران ما در پایانه‌ها مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند تا رانندگان کامیون به این سامانه بپیوندند. استارتاپ‌ها تلاش دارند تا به بهترین شکل ممکن یک معامله برد-برد را رقم بزنند. امروزه تعداد کثیری از کاربران استارتاپ‌های حوزه لجستیک را شرکت‌های حمل و نقل تشکیل می‌دهند که برای صاحبان بار، کامیون مناسب را از طریق اپلیکیشن ترابرنت انتخاب می‌کنند.

مدیرعامل استارتاپ ترابرنت به این موضوع اشاره کرد که اصفهان دومین استان بزرگ ایران از نظر تعداد رانندگان کامیون و حجم جابجایی کالا است.

اما حامد تاج الدین که مدیرعامل استارتاپ اوبار (یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در این حوزه لجستیک) است، علت این امر را این چنین بیان کرد: علت اصلی درگیری‌هایی که کم و بیش در تمام شهرها به خصوص شهرهای که مبدا بارگیری هستند، به وجود آمده است، عمدتا به عدم شفافیت قیمت‌ها در بازار فعلی و دخالت دلال‌ها در پروسه بارگیری مربوط می‌شود. این عدم شفافیت برای خیلی‌ها از جمله واسطه‌ها سود بسیاری دارد و از این رو تمایل ندارند که سیستم‌های آنلاین سایه این ابهام پرسود را از سر بازار حمل بار کم کند. اوبار با استفاده از الگوريتم‌های هوش مصنوعی برای نخستین بار سيستم قيمت دهی را وارد حوزه حمل بار كرده است و این موضوع می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از عدم شفافيت و منصفانه نبودن كرايه‌ها را برطرف کند و همین باعث ناراحتی خیلی از دلال‌ها شده است.

تاج الدین معتقد است که تنها مزیت سیتم آنلاین قیمت رقابتی نیست و امکانات دیگری از جمله کاهش سفر خالی برای کامیون‌ها و به وجود آوردن سیستم مانیتورینگ بار به شکل آنلاین را برای صاحبان بار فراهم می‌کند؛ امکانی که به عقیده وی در سیستم‌های سنتی ممکن نبود.

بازار سنتی همچنان به فعالیت استارتاپ ها معترض است

بابایی پور (رئیس کانون انجمن صنفی کامیون داران استان اصفهان) نظر مساعدتری نسبت به انجمن صنفی کافرمایی شرکت‌های حمل ونقل دارد و معتقد است که فرهنگ استارتاپی در بازار کامیون داران جا نیفتاده است.

وی گفت: این مخالفت‌ها و جبهه‌گیری‌ها حاکی از آن است که هنوز فرهنگ هوشمند سازی حمل و نقل برای رانندگان کامیون استان‌ها جا نیفتاده است و به همین دلیل اغلب شرکت‌های حمل و نقلی نسبت به گسترش سریع اپلیکیشن‌های لجستیک نگران و معترض هستند.

باید دید این اختلافات تا چه زمانی می‌تواند مانع از رشد استارتاپ‌های پیشرو در صنعت حمل و نقل شوند. اکوسیستم اقتصادی کشورمان به منظور مقابله با رکود به راهکارهای جدیدی احتیاج دارد و بازارگاه‌های هوشمند بهترین روش برای ایجاد ارزش در این ساختار ناکارآمد هستند. در واقع می‌توان گفت موثرترین راهکار برای سامان دادن به این بازار آشفته این است که قادر باشیم از پتانسیل‌های این بخش که یکی از مزیت‌های استراتژیک ایران در منطقه به شمار می‌رود، به بهترین شکل استفاده کنیم.

    نظرات