نیاز سوپرمارکت‌های اینترنتی به حمایت...

نیاز سوپرمارکت‌های اینترنتی به حمایت...

نیاز سوپرمارکت‌های اینترنتی به حمایت بیشتر

با وجود اینکه امروزه سوپرمارکت‌های اینترنتی می‌توانند نقش بسیار موثری را خصوصا در شرایط بحرانی کنونی که خطر بیماری کرونا همگان را تهدید می‌کند ایفا کنند اما متاسفانه آنطور که باید از ظرفیت‌های آن استقبال و استفاده نشده است. این در حالی است که با انجام اطلاع‌رسانی‌های دقیق می‌توان بر این موضوع اهتمام ورزید و حمایت‌های بیشتری را به عمل آورد. در این راستا با کاظم کلب‌خانی، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با برند تجاری اُکالا، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که شرح کامل آن از نگاه‌تان می‌گذرد.

فروشگاه اینترنتی اُکالا در حال حاضر تامین‌کننده نیاز فروش آنلاین برای کدام‌یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و در کدام شهرهای کشور فعال است؟

فروشگاه اینترنتی اُکالا تقریبا در تمامی شهرهایی که بیش از ۸۰هزارنفر جمعیت دارند حضور یافته و بالغ بر ۱۵۰ شهر را برای تامین کالاهای سوپرمارکتی سرویس‌دهی می‌کند و این سرویس‌دهی فعلا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش و‌ هایپرفامیلی صورت می‌پذیرد.

اعتمادسازی مشتریان به سمت خرید از فروشگاه اینترنتی اُکالا برای تامین کالاهای FMCG بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

اعتماد یکی از ارکان مهم برای نهادینه‌سازی فروشگاه‌های اینترنتی بوده و در بحث استارت‌آپ‌های FMCG اهمیت ویژه‌ای دارد. علت آن هم این است که قشری که به سمت خرید کالاهای سوپرمارکتی سوق می‌یابند عمدتا مردم عادی هستند و ما نیز با صرف هزینه در این لایه از جامعه به دنبال ایجاد تغییر در سبک زندگی هستیم تا مردم بتوانند کالاهای سوپرمارکتی را خصوصا در شرایط بحرانی امروز با سبک جدیدتری تهیه کنند. بنابراین تلاش کرده‌ایم به تعهدات‌مان که همان ارائه کالای باکیفیت از برندهای پرطرفدار، تحویل کالا در کوتاه‌ترین زمان، ارائه کالا با قیمت‌های رقابتی و... است عمل کنیم. ضمن اینکه عمده کالاهای ما از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش تامین می‌شود که جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است.

در رابطه با جایگاه خرده‌فروشی محصولات FMCG در ایران چه دیدگاهی دارید؟

در ابتدا باید این نکته را یادآور شوم که سهم و نقش کانال الکترونیکی در فضای خرده‌فروشی ایران کمرنگ است و عددی بین ۵/۲ تا ۳ درصد را نشان می‌دهد. از طرفی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در ایران هنوز به استاندارد اصلی خود نرسیده، این عدد در ایران حدود ۱۵ تا ۲۰درصد و در کل دنیا ۸۵ تا ۹۰ درصد است. بنابر این آمار اگر سهم فروش اینترنتی در بحث FMCG را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضوری در تمام دنیا مقایسه کنیم روند قابل‌قبول‌تری را خصوصا در این بحران شاهد خواهیم بود. همچنین براساس گزارش مجله بیزینس‌استاندارد این عدد تا سال ۲۰۲۴ تا ۶ برابر افزایش خواهد داشت. در حالی که احتمالا رشد فروشگاه‌های  زنجیره‌ای در این حد نخواهد بود.

پروسه تحویل کالا از طرف اُکالا به مشتری به چه صورت است؟ در واقع بحث لجستیک را چگونه تامین می‌کنید؟

موضوع لجستیک در بحث فروش کالای FMCG پیچیدگی خاصی دارد زیرا مربوط به کالاهایی می‌شود که عمدتا کالای تندمصرف و فریزری بوده و برای حمل‌و‌نقل آسیب‌پذیر هستند پس قطعا وسایل نقلیه و ابزاری با دقت بالاتر را طلب می‌کند.

موضوع دیگر تنوع کالایی طی فرآیند خرید است که احتمال تداخل آنها (مواد شوینده مایع با سایر موارد) وجود دارد. ما در این راستا نیز تلاش کرده‌ایم تا جلب رضایت حداکثری را از سوی مشتری داشته باشیم.

با توجه به اینکه اُکالا تنها فروشگاه آنلاین با این کانسپت در کشور نیست، مزیت رقابتی اُکالا برای استفاده مشتریان از این فروشگاه چیست؟

باید بگویم که امکان ارائه خدمات سوپرمارکتی در کل کشور به این کیفیت تنها از طرف فروشگاه اینترنتی اُکالا انجام می‌شود. موضوعات بعدی تحویل یک‌ساعته کالا در کل کشور و بحث اختلاف قیمت در محصولات ارائه‌شده از سوی اُکالا نسبت به سایر رقبا بوده که بسیار جذاب و معنادار است. لازم به اشاره است که کالاهای ارائه شده از سوی ما تمامی استانداردهای کیفی را دارند.

شرایط فروش اینترنتی در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید و اینکه آیا خرده‌فروشی اینترنتی در بحث FMCG می‌تواند به‌عنوان یک کسب‌وکار مستقل آینده روشنی داشته باشد؟

از آنجا که ایجاد تغییر در سبک زندگی مردم به صرف هزینه‌های بالا نیاز دارد، ورود به حوزه راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی نیز مستلزم هزینه بیشتری نسبت به راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی است. من معتقدم سایر رقبای ما که هم‌اکنون در بخش فروش حضوری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال هستند در آینده نزدیک به این قافله خواهند پیوست. کما اینکه ویروس منحوس کرونا سبک زندگی و ارتباطات مردم را تغییر داده است.

لطفا پیرامون نحوه ارائه خدمات از بدو ورود ویروس کرونا به کشور توضیحاتی ارائه دهید و بفرمایید نحوه خدمت‌رسانی در این دوران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سرویس‌دهی ما تا پیش از بحران کرونا محدود به شهرهای خاصی بود و پس از ورود ویروس کرونا به کشور این سرویس‌دهی سراسری شد. ضمن اینکه اُکالا تنها مجموعه فعال با این کیفیت خدمات در این حوزه است. همچنین مطرح شدن موضوع تحویل یک‌ساعته کالا هم برای مردم جذابیت داشت. اما مهم‌تر از همه بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط پرسنل برای رساندن کالاهای مورد نیاز مردم است که برای به حداقل رساندن خطر ابتلای مردم به بیماری کووید۱۹ در تلاش هستند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات