اسنپ فود: ما فروشنده دارو نیستیم، داروخانه‌ها را آنلاین می‌کنیم

اسنپ فود: ما فروشنده دارو نیستیم، داروخانه‌ها را آنلاین می‌کنیم

این بحث زمانی آغاز شد که مدیرعامل دیجی‌کالا در توییترش با انتقاد از قوانین حوزه فروش آنلاین داروی بدون نسخه، نوشت که «سازمان غذا و دارو کمک‌مان نمی‌کند هیچ، مانع‌تراشی هم می‌کند.» اما «کیانوش جهان‌پور» نماینده وزارت بهداشت در توییتر نیز سکوت نکرد و پاسخ داد که «مطابق مقررات، فروش دارو و انواع مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای در فضای مجازی فقط داروخانه‌های اینترنتی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، مجاز است. «مهراد عبدالرزاق»، رییس هیات مدیره اسنپ فود در گفتگویی با دیجیاتو درباره چرایی فروش این نوع محصولات، توضیح می‌دهد و اعلام می‌کند که در این حوزه اولا همه‌ی پلتفرم‌های اینترنتی را نمی‌توان مشابه هم دانست و از سوی دیگر، رگولیشن این بخش نیاز به بازنگری دارد. عبدالرزاق اعلام می‌کند که کسب‌وکارهای اینترنتی اگرچه همه فعالیت آنلاین دارند اما مدل تجاری آن‌ها الزاما با هم یکی نیست و نمی‌توان با یک چشم به همه‌ی آن‌ها نگاه کرد. او اعلام می‌کند اسنپ فود که حالا در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند یک پلتفرم برای تامین کالا، انبارش آن و سپس فروش نیست بلکه به شکل مستقیم با کسب‌وکارهای فیزیکی همکاری می‌کند. در واقع راضی‌نگه‌داشتن کاربر در مدل فعالیت ما سخت‌تر است اما این موارد را به جان خریده‌ایم و از آن طرف باید منافعی داشته باشیم؛ یکی از این منافع همین موضوع است که درگیر مجوز نیستیم. رییس هیات مدیره اسنپ فود می‌گوید در واقع اگر یک فروشنده آفلاین که مجوزهای لازم را دارد، در فضای فیزیکی در حال کار است، اسنپ فود با اطمینان از اینکه آن فروشنده مجوزهای لازم را دریافت کرده، صرفا آن فروشنده را آنلاین می‌کند تا فروشگاه فیزیکی به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشد. با این حال او منکر حساسیت بحث دارو نمی‌شود و می‌گوید: «در حوزه داروی بدون نسخه و مکمل، کالا بسیار حساس است و اگر ما با فروشنده‌ای کار می‌کنیم، این فروشنده در شرایط فروش فیزیکی مجوزهای لازم را دارد و حتما روی کارش نظارت می‌شود. اگر قرار به بررسی ما باشد، اسنپ فود باید به اندازه وزارت صنعت و اتاق اصناف زیرساخت تولید کند تا همه را برای ورود به پلتفرم خود ارزیابی کند. رییس هیات مدیره اسنپ فود اعلام می‌کند که نظارت لازم روی کسب‌وکارهای آفلاین انجام می‌شود و هر صنف، اتحادیه‌ای دارد که وجود آن‌ها، کار را برای پلتفرم‌های آنلاین ساده‌تر می‌کند: «ما در این جایگاه نیستیم که بگوییم چه فروشگاه آنلاینی مجوز لازم دارد و چه فروشگاهی مجوز لازم ندارد. شاید نیاز باشد سراغ ما هم بیاید و بگوید باید آیین‌نامه‌ای نوشته شود و ما هم کارهای خاصی انجام دهیم، بحث این جداست و من نمی‌گویم کار ما هیچ نقصی ندارد؛ حرف من این است که سبک کاری همه فروشگاه‌های آنلاین یکی نیست و نباید همه مدل‌های موجود فروش آنلاین را به یک شکل دید. با این حال وزارت بهداشت می‌گوید فروش هر نوع دارو، حتی داروهای بدون نسخه، در فضای مجازی ممنوع است و فقط بعضی داروخانه‌ها مجوز فروش آنلاین دارند. آیتمی که از طریق اسنپ فود به فروش می‌رسد مستقیما از داروخانه برداشت شده و فرض ما هم این است که داروخانه فعال، مجوزهای لازم صنفی‌اش را دارد و محصول هم از همان‌جا برای خریدار ارسال می‌شود. تا زمانی این رگولیشن انجام نشده و ابهام وجود دارد، ما باید این اجازه را داشته باشیم که صرفا کسب‌وکار آفلاین را به خریدار آنلاین متصل کنیم.

متن کامل خبر در سایت شنبه پرس

    منبع خبر

    شنبه پرس

    شنبه پرس

    شنبه پرس یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات